شناسه خبر : 19910 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در دومین نمایشگاه بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان بر ایجاد کریدورهای کارآفرینی تاکید شد

زنان در کریدور کارآفرینی

بر اساس گزارشی که مرکز آمار از بیکاری فصل بهار سال ۱۳۹۴ منتشر کرده است، نرخ بیکاری زنان ۱ / ۲ برابر مردان است. یعنی در حالی که نرخ بیکاری کل در فصل بهار ۸ / ۱۰ درصد و نرخ بیکاری مردان ۹ درصد بوده، زنان با نرخ بیکاری ۳ / ۱۹درصدی مواجه‌اند.

نرخ بیکاری در زنان سه برابر مردان است. این تصویری است که وزیر صنعت، معدن و تجارت از وضعیت بیکاری و اشتغال زنان ارائه داده است. آمارهای مرکز آمار هم با کمی تفاوت، اختلاف فاحش میان اشتغال زنان و مردان را نشان می‌دهد. بر اساس گزارشی که مرکز آمار از بیکاری فصل بهار سال 1394 منتشر کرده است، نرخ بیکاری زنان 1 /2 برابر مردان است. یعنی در حالی که نرخ بیکاری کل در فصل بهار 8 /10 درصد و نرخ بیکاری مردان 9 درصد بوده، زنان با نرخ بیکاری 3 /19درصدی مواجه‌اند.
این اختلاف فاحش در نرخ مشارکت اقتصادی بیشتر خود را به رخ می‌کشد. نرخ مشارکت اقتصادی مردان 7 /4 برابر زنان است. یعنی در حالی نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 15 سال به بالا در کل کشور 41 درصد و در میان مردان بالای 15 سال 2 /69 درصد است که نرخ مشارکت زنان 6 /14 درصد است.
محمدرضا نعمت‌زاده هم در دومین نمایشگاه بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار که 24 شهریور برگزار شد، بر افزایش سطح تحصیلات زنان اشاره کرد و گفت: سهم زنان از ورودی دانشگاه‌ها پس از انقلاب از زیر 30 درصد به بیش از 60 درصد رسیده است. اما به موازات افزایش سهم زنان از تحصیل، سهم آنان در بازار کار افزایش نیافته است. از همین روست که پیش از این هم وزیر اقتصاد از این وضعیت به بمب اتم یاد کرده و گفته: «تهدید بیکاری در میان جوانان، تحصیل‌کرده‌ها و زنان مانند یک بمب اتم است.» طبق آخرین آمار، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کشور هم‌اکنون 9 /18 درصد است که از این تعداد 9 /12 درصد مرد و 3 /31 درصد زن هستند. آماری که نشان می‌دهد از هر سه زن تحصیل‌کرده یک نفر آنان بیکار است.
اهمیت اشتغال زنان سبب شده 24 شهریور دومین نمایشگاه بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار برگزار شود. نعمت‌زاده در این همایش بر افزایش سهم زنان تاکید کرد و پیشنهاد داد: «زنان در برخی مناطق و مشاغل می‌توانند بیش از مردان حضور داشته باشند. برای مثال در آموزش و پرورش تا سطح دبیرستان خانم‌ها می‌توانند یکه‌تاز میدان شده و آقایان جا را خالی کنند و به خانم‌ها بدهند.» همان نگاهی که جای زنان را تصدی مشاغل آموزشی و در نهایت پرستاری می‌داند و نه رده‌ها و مشاغل دیگری!
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان هم ضمن حضور در این نمایشگاه گفت: نرخ فعالیت اقتصادی زنان اندک است و به نظر می‌رسد دولت در این زمینه با چالش جدی روبه‌روست و اگر به زنان به عنوان یک سرمایه به صورت جدی توجه نشود، در توسعه و پیشرفت کشور مانع به وجود می‌آید. مولاوردی تاکید کرد: تلاش کرده‌ایم با راه‌اندازی این کریدور تا حد امکان نگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاه را به شغل و کار عوض کنیم و توجه آنان را به کارآفرینی معطوف سازیم، به همین علت نام نمایشگاه و همایش را اشتغال‌زایی و کارآفرینی گذاشته‌ایم و تنها به اشتغال‌زایی نپرداخته‌ایم.

دراین پرونده بخوانید ...

  • دیجی‌بازارها

    بازارهای مدرن به‌تدریج جای بازارهای سنتی را در ایران پر می‌کنند

    دیجی‌بازارها

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها