شناسه خبر : 1989 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رئیس‌زاده: صنعت نساجی دیگر سخت و زیان‌آور نیست

احیای قانون زیرخاکی

با قرار گرفتن صنعت نساجی در فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور، انجمن صنعت نساجی ایران خواهان لغو این قانون شد.

با قرار گرفتن صنعت نساجی در فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور، انجمن صنعت نساجی ایران خواهان لغو این قانون شد. بر اساس این قانون، مشاغلی سخت و زیان‌آور است که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر‌استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد شود. شرایط بازنشستگی در کارهای سخت و زیان‌آور نیز مطابق با بخش اول بند (ب) تبصره 2 قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور، داشتن حداقل 20 سال یا 25 سال متوالی اشتغال در این‌گونه فعالیت‌هاست و البته بدون شرط سنی. هر‌چند تصویب این قانون به سال‌ها قبل بر‌می‌گردد اما به تازگی برای صنایعی همچون صنعت نساجی مشکلاتی را به وجود ‌آورده است. فعالان این صنعت معتقدند اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور به سود هیچ‌کس نیست.
هفته گذشته دبیر انجمن صنایع نساجی ایران اعلام کرد طی جلسه‌ای که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و فعالان صنعت نساجی برگزار شده است، قرار شد پیشنهاد این انجمن در مورد خروج این صنعت از فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور همچنین مالیات بر ارزش افزوده طی دو هفته آینده به وزیر صنعت ارائه شود.
مهدی رئیس‌زاده در خصوص این جلسه تصریح کرد: احتساب صنعت نساجی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور یکی از مشکلات فعلی تولیدکنندگان در این بخش است، زیرا زمانی که این صنعت جزو صنایع سخت و زیان‌آور محسوب شد، کارگران در فضایی نامناسب و با شرایطی سخت کار می‌کردند ولی در حال حاضر ماشین‌آلات کارخانه‌ها نوسازی شده و کارگران در شرایط بهتری کار می‌کنند.
وی بیان کرد: بر اساس مصوبه 30 سال قبل در ارتباط با سخت و زیان‌آور بودن کار نساجی، کارگران صنعت نساجی 10 سال زودتر بازنشسته می‌شوند و کارفرما باید بابت این مساله هزینه اضافه به بیمه پرداخت کند که این مساله بار مالی به بخش تولید وارد می‌کند.
وی ادامه داد: سخت و زیان‌آور بودن شغل نساجی به خاطر سه عامل یعنی آلودگی صوتی، نور و آلودگی تنفسی مقرر شده بود که در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی جدید، این موارد برطرف شده‌اند و به جز در موارد خاص و نادر، شغل سخت و زیان‌آوری به حساب نمی‌آید.
البته در جلسه یاد‌شده فعالان صنعت نساجی در مورد مالیات بر ارزش افزوده بحث‌هایی را مطرح کردند. دبیر انجمن صنعت نساجی در این خصوص گفت: در حال حاضر لایحه دائمی قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح است که طی دو هفته آینده پس از تصویب در این کمیسیون، به هیات دولت ارائه خواهد شد تا بعد از آن به مجلس ارائه شود.
به گفته رئیس‌زاده، وزیر صنعت در این جلسه بر لزوم اعطای جایزه صادراتی به تولیدکنندگان تاکید کرد و قرار شد در جهت حمایت از تولیدات داخلی، 50 درصد هزینه حضور تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی از سوی سازمان توسعه تجارت پرداخت شود.
وی با اشاره به این جلسه اظهار داشت: در این جلسه ابتدا آماری از صادرات و تولید پوشاک در دنیا ارائه شد که بر اساس آن، از چین و هند به عنوان بزرگ‌ترین صادرکنندگان پوشاک دنیا نام برده شد. به طوری که صادرات چین به 700 میلیارد دلار می‌رسد و در کنار آن، صادرات ترکیه به عنوان کشور همسایه ما 25 میلیارد دلار است. در چنین شرایطی صادرات پوشاک ایران در سال گذشته تنها 64 میلیون دلار بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

  • اشتغال‌زایی مضر

    علیمردان شیبانی می‌گوید قوانین دست‌و‌پاگیر قدرت رقابت را از صنعت نساجی سلب کرده است

    اشتغال‌زایی مضر

  • تمرکز در تولید پوشاک

    سالانه بین ۲۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون دلار در صنعت نساجی سرمایه‌گذاری می‌شود

    تمرکز در تولید پوشاک

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها