شناسه خبر : 19824 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا یونان بحران‌زده شریک خوبی برای ایران خواهد بود؟

جاده دوطرفه

می‌گویند یونان یکی از شرکای مهم تجاری ایران به شمار می‌رود و از فعالان اقتصادی در بخش خصوصی می‌خواهند تا با گسترش روابط تجاری، به بهبود اقتصاد کشور در این شرایط پیچیده کمک کنند.

محبوبه فکوری
می‌گویند یونان یکی از شرکای مهم تجاری ایران به شمار می‌رود و از فعالان اقتصادی در بخش خصوصی می‌خواهند تا با گسترش روابط تجاری، به بهبود اقتصاد کشور در این شرایط پیچیده کمک کنند. در واقع، بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که یونان تا پیش از تحریم‌ها، جزء کشورهای مطرح طرف تجاری ایران در اتحادیه اروپا بوده اما تحریم سال‌های اخیر باعث شد در مناسبات اقتصادی دو کشور شکاف ایجاد شود، اگرچه در دوره پسابرجام، شاهد کمرنگ شدن این شکاف هستیم و اکنون هم فعالان اقتصادی می‌خواهند تا با تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان، نسبت به بهبود روابط اقتصادی و بازگشت دو کشور به مناسبات گذشته، خوش‌بین باشند.
آن‌گونه که موسسان این اتاق بازرگانی مشترک می‌گویند ارتقا و تبدیل شورای مشترک بازرگانی ایران و یونان به اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان را باید به فال نیک گرفت و تشکیل آن را نشانه موفقیت اعضای آن در تجمیع، هماهنگی و همدلی دانست. اما سوال اینجاست که اقتصاد بحران‌زده‌ای همچون یونان که خود یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران به نظام بانکی اروپاست، چطور می‌تواند ناجی اقتصاد ایران باشد. به خصوص اینکه برای آینده روابط تجاری، حدود سه میلیارد یورو حجم مبادله هدف‌گذاری شده است. آن‌گونه که آمارها می‌گویند اقتصاد یونان در بین سال‌های 2003 تا 2007 رشد تقریباً چهاردرصدی را تجربه کرده که بخشی از آن به خاطر هزینه‌های زیرساختی مربوط به المپیک 2004 آتن بوده و بخش دیگر هم به افزایش اعتباراتی مربوط می‌شد که موجب افزایش سطح هزینه‌های مصرف‌کنندگان شد؛ اما اقتصاد این کشور از سال 2009 وارد رکود شد که دلایل اصلی آن بحران مالی جهانی، سخت‌تر شدن شرایط دریافت وام‌ها و ناکامی آتن در جلوگیری از کسری شدید بودجه بود.
بدین ترتیب اقتصاد یونان 3 /2 درصد در سال 2009، چیزی حدود 5 /3 درصد در سال 2010 و 9 /6 درصد در سال 2011 و در نهایت شش درصد هم در سال 2012 میلادی رشد منفی داشت. این همان چیزی بود که دره‌ای عمیق از بدهی‌های خارجی را برای این کشور حفر کرد و سبب شد تا یونان کسری بودجه شدیدی را تجربه کند.
در این میان، کسری بودجه یونان، پیمان رشد و ثبات اتحادیه اروپا را که مقرر می‌کند کسری بودجه نباید از سه درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) تجاوز کند در سال‌های 2001 تا 2006 نقض کرده بود، اما این روزها هم بالاخره گذشت.
دولت یونان موفق نشد اهداف تعیین‌شده توسط تروئیکا (صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا) را در سال 2010 برآورده کند. به هر حال این کشور تازه از بحران سر بلند کرده است و کم‌کم دارد به روزهای عادی اقتصاد
خود برمی‌گردد، پس سوال اینجاست که آیا می‌تواند ناجی اقتصاد ایران باشد؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها