شناسه خبر : 19642 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

۲۵ درصد اقتصاد در سایه است

ماهنامه «اقتصاد ایران» که از قدیمی‌ترین ماهنامه‌های اقتصادی ایران است و خود را نماینده رسمی «اکونومیست» در ایران می‌داند؛ در شماره شهریورماه خود به موضوع «اقتصاد زیرزمینی» یا همان قاچاق پرداخته است.

index:1|width:150|height:203|align:right ماهنامه «اقتصاد ایران» که از قدیمی‌ترین ماهنامه‌های اقتصادی ایران است و خود را نماینده رسمی «اکونومیست» در ایران می‌داند؛ در شماره شهریورماه خود به موضوع «اقتصاد زیرزمینی» یا همان قاچاق پرداخته است. در گزارش اصلی این ماهنامه در این باره به آمار بانک مرکزی در مورد اقتصاد غیر‌رسمی استناد شده و آمده است: «متوسط حجم اقتصاد زیرزمینی به کل اقتصاد ایران 5/13 درصد است. البته نرخ صعودی رشد اقتصاد زیرزمینی از سال 1375 آغاز شده است.
این در حالی است که 2/4 درصد از کل محصول ناخالص داخلی ایران در سال 1374 مربوط به اقتصاد زیر‌زمینی بوده که کمترین مقدار طی 40 سال گذشته است. اما این روند افزایشی در سال 1389 به اوج خود یعنی 2/21 درصد می‌رسد؛ از دلایل حجم پایین اقتصاد زیرزمینی در اواسط دهه 70 می‌توان به پایین بودن نرخ بیکاری و نرخ مالیات اشاره کرد.» واحد تحقیقات ماهنامه «اقتصاد ایران» نسبت اقتصاد زیرزمینی به محصول ناخالص داخلی را در سال جاری 4/24 درصد تخمین زده است و پیش‌بینی کرده این نرخ به 8/25 درصد برای سال آینده افزایش پیدا کند. به عبارت دیگر، در دوره کوتاه مورد بررسی به طور متوسط بیش از 25 درصد فعالیت‌های اقتصاد ایران در سایه به وقوع پیوسته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها