شناسه خبر : 19578 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اینفوگرافی

مسیریابی بودجه

بودجه سال ۱۳۹۵ چه پیام‌هایی دارد؟

ردیابی بندبند قانون بودجه سال 1395 چه پیام‌هایی برای فعالان اقتصادی، خانوار و بازارهای کشور دارد؟ آیا رفاه مردم از این بودجه متاثر می‌شود؟ آیا کسب و کار فعالان اقتصادی با بودجه مصوب سال 1395 تغییراتی خواهد کرد؟ اگر قرار بر انجام تغییراتی در زمین بازی اقتصادی کشور است، فعالان اقتصادی چه میزان متاثر خواهند شد؟ آنها چه برداشتی از قانون بودجه دارند و کدام یک از نیازهای آنها در این سند لحاظ شده است؟ آیا آنها با مشاهده جزییات بودجه سال 1395 فضا را برای کسب و کار یا سرمایه‌گذاری جدید مهیا می‌بینند؟ در کنار آنها،‌ سرمایه‌گذاران جدید چه واکنش‌هایی نسبت به این تغییرات مدنظر بودجه نشان خواهند داد؟ آیا مشوق‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده تا آنها حضور در اقتصاد ایران را مزیت بدانند؟ در کنار این، بازارها چه نگرانی‌ها یا خوش‌بینی‌هایی به سند دخل‌وخرج دولت در سال 1395 دارند؟ اگر قرار بر تحت تاثیر قرار گرفتن بازارها از این سند باشد، کدام بازارها ممکن است بیشترین تاثیر و کدام بازارها امکان دارد کمترین تاثیر را بپذیرند. با این تاثیرات فعالان این بازارها چه واکنش‌هایی از خود بروز خواهند داد؟
در همین حال،‌ شاید بتوان مهم‌ترین تصمیم‌های بودجه‌ای مجلس را مصوبات مربوط به یارانه،‌ بنزین، نرخ ارز، درآمدهای نفتی، مالیات و انتشار اوراق دانست اما آیا همه تصمیم‌های موثر مربوط به این مولفه‌هاست؟ اصلاً همین تصمیم‌ها چه پیام‌هایی برای بخش‌های مختلف و بازارها در پی دارد؟ در بخش‌هایی که کمتر در مورد آنها سخن گفته شده، مانند سلامت و بهداشت مردم یا پروژه‌های عمرانی قرار است چه اتفاق‌هایی رخ دهد؟
از سوی دیگر از نگاه خیلی از کارشناسان و فعالان اقتصادی پس از گذر از بحران تورم اقتصاد ایران، مدت‌هاست که دولت به چگونگی خروج از رکود فکر می‌کند و شاید بودجه یکی از مهم‌ترین اسنادی باشد که بتواند در این مورد مسیر دولت را مشخص کند و نشان دهد قرار است چگونه از مساله رکود می‌خواهد عبور کند. ابزارهای این عبور دولت هر کدام چه تبعاتی دارد و آیا کارشناسان و فعالان بخش خصوصی چنین روشی را موثر می‌دانند؟ اتکای دولت به بخش خصوصی برای بهبود فضای اقتصادی کشور چقدر است و از سوی دیگر قرار است دولت میزان نقش خود در اقتصاد را چه میزان تغییر دهد؟ میزان درآمدهای نفتی و دیگر درآمدهای دولت چقدر واقعی است و این ارقام هرکدام چه پیام‌هایی را در دل خود دارد؟ آیا می‌توان دولت و مجلس را خوش‌بین برای سال 1395 فرض کرد یا اینکه نگرانی‌های آنها در این سند مشهود است؟ در عین حال هرچند برای پاسخ به هرکدام از این سوال‌ها بیشتر از هر مساله‌ای باید منتظر گذر زمان بود اما اولین واکنش‌ها و ارزیابی فعالان اقتصادی و کارشناسان چه چیزی را نشان می‌دهد؟ آنها چه پاسخ‌هایی برای این سوالات دارند؟
index:1|width:620|height:412|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها