شناسه خبر : 19542 لینک کوتاه

رشد آهسته‌تر در کنار قدرت بیشتر

قدرتمند‌تر از پیش

رئیس‌‌جمهور چین، شی جین پینگ که بیش از هر رهبر دیگری پس از مائو تسه تونگ قدرتمند شده است، برگ دیگری به افتخارات خود افزوده است. چین سال جدید میلادی ۲۰۱۵ را در حالی آغاز می‌کند که از منظر قدرت خرید بزرگ‌ترین اقتصاد در جهان به شمار می‌رود.

ترجمه: نوشین رهگذر

رئیس‌‌جمهور چین، شی جین پینگ که بیش از هر رهبر دیگری پس از مائو تسه تونگ قدرتمند شده است، برگ دیگری به افتخارات خود افزوده است. چین سال جدید میلادی 2015 را در حالی آغاز می‌کند که از منظر قدرت خرید بزرگ‌ترین اقتصاد در جهان به شمار می‌رود. البته آقای شی این دستاورد را در بوق و کرنا نخواهد کرد چرا که به خوبی می‌داند رشد این کشور موجب آزردگی برخی در غرب خواهد شد. اما در هر صورت نگرانی در مورد چین در سال پیش رو افزایش خواهد یافت. چرا که چین تحت رهبری شی تلاش کرده است ادعای خود را بر آب‌های غربی اقیانوس آرام تقویت کند که منجر به تنش با همسایگان و آمریکا می‌شود. در سال 2015، این تنش‌ها کاهش نخواهد یافت.
چین اعلام کرده است که سال 2015 باید سال «همکاری‌های دریایی» با کشورهای جنوب شرق آسیا باشد با این حال، کمترین تمایل را به کاهش فعالیت‌های خود در قلمرو ادعایی دریاهای جنوب و شرق چین نشان داده است. این فعالیت‌ها شامل ساخت و ساز در جزایر و شبه‌جزایر، اعزام گارد ساحلی برای مراقبت از آنها و عملیات اکتشاف نفت و گاز در آب‌های مورد مناقشه است.
برخی از کشورها نگران هستند که چین ممکن است در دریای جنوبی چین هم «منطقه ویژه هوایی» اعلام کند همان‌طور که در سال 2013 در میان بهت و حیرت ژاپن و آمریکا این کار را در دریای شرقی خود انجام داد. در این صورت، هواپیماهایی که از این منطقه عبور می‌کنند حتی با وجود حریم هوایی بین‌المللی، عبور خود را باید به مقامات چینی گزارش دهند. اگرچه این اقدام احتمالاً تاثیر ناچیزی بر ترافیک هوایی خواهد گذاشت اما این اقدام کشورهای منطقه را تحریک خواهد کرد. در اوایل 2016 این امکان وجود دارد که دادگاه سازمان ملل متحد که در مورد شکایت فیلیپین در مورد ادعاهای چین طرح شده است، تصمیم‌گیری کند. اما چین اعلام کرده است حکم این دادگاه را نخواهد پذیرفت.
آقای شی امیدوار است قدرت اقتصادی چین کشورهای دیگر را از پاسخگویی به این صراحت با ابزاری غیر از ابراز خشم شفاهی منصرف سازد. در سال 2015، چین باید موجبات پیشرفت برخی مذاکرات تجارت آزاد را فراهم کند که از جمله آنها می‌توان به توافق با کره جنوبی و ژاپن، مشارکت جامع اقتصادی منطقه‌ای با 10 عضو انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا به علاوه استرالیا، هند، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی اشاره کرد.
اگرچه در سال 2015، رشد اقتصادی چین کندتر خواهد شد اما این کشور همچنان به شدت برای دیگر کشورهای منطقه و سایر کشورها به عنوان منبع تقاضا و سرمایه‌گذاری جذابیت خود را حفظ خواهد کرد. به عنوان مثال، چین در سال آینده به عنوان کشوری که بیشترین سفرهای کاری در آن انجام می‌شود شناخته خواهد شد (اگرچه بیشتر این هزینه‌ها صرف سفرهای داخلی خواهد شد). در سال 2015، سرمایه‌گذاری چین در خارج برای اولین بار از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در این کشور فراتر خواهد رفت.
اقتصاد رو به کندی چین بر جاه‌طلبی‌های فرا‌زمینی این کشور از جمله ساخت یک ایستگاه فضایی احتمالاً طی یک دهه یا بیشتر و اعزام فضانورد به ماه تاثیر نخواهد داشت. مقدمات این کار در حال انجام است. در سال 2016، چین از «تیانگونگ‌-‌2» که یک آزمایشگاه فضایی برای آزمون فناوری مورد نیاز در ایستگاه فضایی است، بهره‌برداری خواهد کرد. در سال بعد، فضاپیمای چین با نمونه‌هایی که از ماه جمع‌آوری کرده است، به زمین باز خواهد گشت. چین به تازگی ساخت یک پایگاه پرتاب فضاپیما را در جزیره «هینان» به اتمام رسانده است. مقامات امیدوارند در سال جدید این پایگاه به یک جاذبه گردشگری بزرگ تبدیل شود که هزاران گردشگر برای بازدید از آن هجوم آورند.

شی قدرتمند
چنین مظاهری از قدرت فزاینده چین به تقویت جایگاه شی در داخل کشور کمک خواهد کرد. در سال جدید، جدایی شی از شعار «رهبری جمعی» که زمانی شعار مقدس حزب کمونیست بود و حرکت وی به سوی حکومت مرد قدرتمند که توسط خود وی انجام می‌گیرد، آشکار خواهد شد. در سال 2015، تعداد کاربران اینترنت در چین به 750 میلیون نفر می‌رسد که دو برابر آمریکا و ژاپن است. بسیاری از آنها در مباحث غیرضرروی پیرامون موضوعات جاری مملکت شرکت خواهند کرد و افراد شجاع‌تر پا را فراتر گذاشته و حتی از حزب و رهبران آن به تندی انتقاد خواهند کرد. ارتش عظیمی از سانسورگران تلاش خود را برای تحت کنترل درآوردن این وضعیت افزایش خواهند داد. انتظار می‌رود محدودیت‌ها بر «وی‌چت» که یک شبکه اجتماعی محبوب و آزادتر از «ویبو» که یک میکروبلاگ به شدت تحت کنترل است، افزایش یابد.
کاربران اینترنت در چین در سال 2015 مباحث زیادی برای گفت‌وگو خواهند داشت. اعلام جزییات بیشتر از تحقیقاتی که از ژو یونگ کانگ به عمل آمده است، مسلماً سر و صداهای زیادی را در بین آنها ایجاد خواهد کرد. ژو یونگ کانگ یکی از رهبران امنیتی بازنشسته حزب و عالی‌ترین مقام سیاسی است که از زمان روی کار آمدن حزب در سال 1949 به اتهام فساد هدف بررسی قرار گرفته است. یکی از آزمون‌های مهم در مورد قدرت شی تصمیم وی مبنی بر محاکمه ژو یونگ کانگ به عنوان فردی با‌نفوذ است. احتمال می‌رود وی چنین تصمیمی بگیرد که در این صورت، این پرونده نمایی خارق‌العاده از تخلفات در راس حزب را آشکار خواهد کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید