شناسه خبر : 19468 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با حبیب ایل‌بیگی درباره اکران فیلم‌های کوتاه و مستند در گروه هنر و تجربه

سینمایی با صدایی تازه

یکی از بخش‌های مهم اکران فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه، اکران فیلم‌های مستند و کوتاه و انیمیشن است. نمایش این نوع از فیلم‌ها با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است.

یکی از بخش‌های مهم اکران فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه، اکران فیلم‌های مستند و کوتاه و انیمیشن است. نمایش این نوع از فیلم‌ها با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است. پیش از این نیز ابراهیم مختاری رئیس انجمن مستندسازان در صحبت‌هایی گفته بود: از اکران فیلم‌های مستند در گروه هنر و تجربه خوشحالیم و بر خلاف برنامه مدیر قبلی در معاونت سینمایی که فیلم‌های مستند را در سینما سپیده اکران کرد از این برنامه استقبال می‌کنیم.



نظرتان درباره اکران فیلم‌های کوتاه در گروه هنر و تجربه چیست؟
به نظرم اکران این فیلم‌ها، پاسخی به بخش عمده‌ای از نیازهای سینماگران کشور است و به هر حال بسیاری از مردم علاقه‌مند دیدن فیلم‌های غیرتجاری و هنری هستند یعنی فیلم‌های فرهنگی‌تر و فیلم‌هایی که مخاطبان خاص‌ دارد. پس بهترین کار این است که این اتفاق بیفتد. و ما هم در انجمن سینمای جوان به عنوان یک تولیدکننده فیلم کوتاه بسیار از این اتفاق خوشحالیم چون امکانی فراهم می‌شود تا فیلم‌های کوتاهی که توسط بچه‌های سینمای جوان ساخته شده، دیده شوند ضمن اینکه ما فیلم‌های بسیار خوبی در آرشیومان داریم که فکر می‌کنم اگر به علاقه‌مندان این فیلم‌ها نشان داده شود بازتاب بسیار خوبی خواهد داشت. به نظرم نسل جدیدتر که این فیلم‌ها را ندیده‌اند با دیدن این فیلم‌ها، لذت بسیاری خواهند برد.

در اکران فیلم‌های کوتاه باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟ به نظر می‌رسد در گروه هنر و تجربه سعی شده به همه سلیقه‌ها توجه شود از اکران فیلم‌های شهید آوینی گرفته تا فیلم‌های کیارستمی...
ببینید باید در بحث اکران فیلم‌های گروه هنر و تجربه به همه نوع از فیلم‌ها توجه شود و باید سعی کنیم امکان دیده شدن همه اندیشه‌ها و تفکرات فراهم شود؛ به خصوص فیلم‌هایی که مرتبط با موضوع دفاع مقدس است. واقعیت این است که نسل جدیدی که جنگ و دفاع مقدس را ندیده است به میزان زیادی به آشنایی درست و دقیق با دفاع مقدس نیاز دارند. البته نه با آثاری که آدرس غلط راجع به دفاع مقدس می‌دهند. آثار شهید آوینی از آن دست آثاری است که خیلی خوب می‌تواند این نگاه و اتفاقاتی را که در دفاع مقدس روی داده است معرفی کند. ما اگر خاطرات دفاع مقدس را در آثار مکتوب داریم فکر می‌کنم آثار شهید آوینی به نوعی خاطرات تصویری دفاع مقدس است. چون حسن آن این است که چون فاصله زیادی تا دفاع مقدس و پایان جنگ نداشتیم اطلاعاتی که به بیننده می‌دهد اطلاعات مفیدتر، دقیق‌تر و واقعی‌تری است. لزوم پخش چنین فیلم‌هایی در سینماهای گروه هنر و تجربه به خوبی حس می‌شود اگرچه تلویزیون هرازگاهی چنین مستندهایی را پخش می‌کند ولی پیدا کردن این مستندها و اینکه در چه ساعتی و در چه شبکه‌ای نمایش داده می‌شود مقداری سخت است. اما اگر در سینماهای گروه هنر و تجربه، سالن‌های مشخصی در زمان‌های مشخص برای نمایش این‌گونه فیلم‌ها اختصاص داده شود بسیار خوب است و توجه به این مستندها، به شدت باعث جذب مخاطبان ویژه خواهد شد.

به اعتقاد شما چقدر اکران فیلم‌های دفاع مقدس ضرورت دارد؟
به نظرم ضرورت بسیاری دارد. چون نسل جدید نیاز بسیاری در این زمینه‌ها دارد. ما اخیراً یک نشستی را داشتیم در جشنواره‌هایمان در اراک و تربت‌حیدریه با موضوع نشست عکس‌های علی فریدونی یکی از عکاسان مطرح سینمای دفاع مقدس. در آن جلسات من شاهد حضور جوانان زیادی بودم که اصلاً بعد از جنگ به دنیا آمده بودند و با دیدن این عکس‌ها، ارتباطی با دفاع مقدس برقرار کردند که بسیار تاثیر‌گذار بود. به نظرم آثار مستند می‌تواند این تاثیر خوب را بگذارد.

آقای ایوبی در صحبت‌هایشان گفته بودند اگر می‌خواهیم فیلم خوبی در زمینه دفاع مقدس بسازیم قطعاً فیلمسازانی مثل شهرام مکری در این زمینه بسیار می‌توانند موفق باشند.
حتماً می‌توانند بسازند. جوان‌های این مملکت همه دلبسته مملکت‌شان هستند و حتماً افتخارات رزمندگان دفاع مقدس از یادشان نمی‌رود. به نظرم اگر چنین پیشنهادهایی به آنها بشود قطعاً استقبال خواهند کرد. منتها نکته‌ای وجود دارد که اگر ما فیلم‌های دفاع مقدس را به سوژه‌های تکراری و شعاری محدود کنیم و خیلی مستقیم به مسائل دفاع مقدس پرداخته شود خیلی‌ها از این سینما فاصله می‌گیرند. دفاع مقدس ما زوایای بسیاری داشته است که تا به حال بخش بسیار کمی از آن در آثار سینمایی مطرح شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها