شناسه خبر : 19463 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دلایل عملکرد فوق‌العاده طلا در سال ۲۰۱۶ چه بوده است؟

صعود ادامه‌دار طلا

طلا در سال جاری بهترین عملکرد را در میان کالاهای اساسی داشته است. این فلز گرانبها از ابتدای سال تاکنون در میان نوسانات و آشفتگی شدید بازارهای جهانی رشدی ۱۵‌درصدی را تجربه کرده است. قیمت هر اونس طلا هم‌اکنون(در زمان تنظیم این گزارش) بالاتر از ۱۲۰۰ دلار بوده و نزدیک به ۱۵۰ دلار نسبت به ابتدای سال افزایش قیمت داشته است.

محمد علی‌نژاد
طلا در سال جاری بهترین عملکرد را در میان کالاهای اساسی داشته است. این فلز گرانبها از ابتدای سال تاکنون در میان نوسانات و آشفتگی شدید بازارهای جهانی رشدی 15‌درصدی را تجربه کرده است. قیمت هر اونس طلا هم‌اکنون (در زمان تنظیم این گزارش) بالاتر از 1200 دلار بوده و نزدیک به 150 دلار نسبت به ابتدای سال افزایش قیمت داشته است.
رشد طلا بسیار تاثیرگذار بوده که ناشی از مولفه‌های مختلفی است، همه این مولفه‌ها بر اساس نگرانی و ترس در مورد وضعیت اقتصاد جهانی بوده است. رشد اقتصادی در سراسر جهان بسیار کند است ولی بانک‌های مرکزی در دو نقطه کلیدی ( منطقه اروپا و ژاپن) با استفاده از تسهیل پولی یا چاپ اسکناس به دنبال تلنگر زدن و تحریک اقتصادهایشان هستند. تاریخ نشان داده که چاپ اسکناس باعث بالا رفتن قیمت طلا می‌شود.
زمانی که اوضاع همه چیز بد است طلا باید بخشی از استراتژی سرمایه‌گذاران باشد. طلا می‌‌تواند به راحتی از طریق عرضه و تقاضا شرح داده شود. در حال حاضر عرضه کم شده و تقاضا ثابت باقی مانده است. یکی از چیزهایی که در کشورهایی مانند برزیل، چین و روسیه به عنوان دارندگان بزرگ طلا اتفاق می‌افتد، این است که آنها دارای دشواری‌های مالی خاص خود هستند بنابراین این کشورها به دنبال نقد کردن طلا خواهند بود. چین یک خریدار بزرگ طلاست ولی ذخیره ارزی خارجی این کشور در یک سال اخیر رشدی نداشته است، بنابراین آیا این کشور به خرید طلا ادامه خواهد داد؟ فلز زرد عموماً زمانی که دلار تضعیف شده، زمانی که نرخ بهره واقعی منفی باشد و زمانی که تورم وجود داشته باشد وضعیت خوبی خواهد داشت. مشکل اینجاست که خیلی اوقات همه این موارد یکجا و همزمان اتفاق نمی‌افتند.
در همین خصوص یک تحلیلگر بازار طلا بر این عقیده است که اندازه ترازنامه بانک مرکزی یک ارتباط بلندمدت با قیمت طلا خواهد داشت. دلیل دیگر افزایش قیمت طلا ناشی از درک این فلز گرانبها به عنوان یک سرمایه امن و استفاده از آن به عنوان یک ذخیره ثروت در زمان‌های بحرانی خواهد بود. در حال حاضر که سخن از رکود جهانی بالقوه در میان است و مشکلاتی در بازارهای اوراق قرضه وجود دارد، سرمایه‌گذاران به شدت دلواپس هستند. ولی همچنین این حس وجود دارد که سیاستگذاران در بانک‌های مرکزی نسبت به اقدام بعدی خود مطمئن نیستند. این عدم اطمینان در تصمیم شگفت‌آور ژاپن در به‌کارگیری نرخ بهره منفی در ماه گذشته نمایان بود. یک سیاست غیرمعمول با عدم قطعیت، که احتمال دارد تاثیر منفی روی اقتصاد بگذارد. مردم نسبت به اینکه آیا بانک‌های مرکزی نسبت به آنچه انجام می‌دهند اطمینان دارند، نگران هستند. نشانه‌های خوبی وجود دارد ولی شما قادر خواهید بود تا تعداد زیادی نشانه منفی را نیز پیدا کنید.
عواملی که ذکر شد باعث شده قیمت طلا در سال جاری افزایش پیدا کند. ولی هیچ کس نسبت به پایدار ماندن افزایش قیمت‌ها یا در واقع نگرانی در مورد اقتصاد جهانی تضمینی نمی‌دهد. تحلیلگران گلدمن‌ساکس در یادداشتی اعلام کردند افزایش قیمت طلا زیاد طولانی نخواهد بود و سرمایه‌گذاران بهتر است تا نسبت به جایگاه‌های کوتاه‌مدت اقدام کنند. خطرات بازار نفت، چین و نرخ بهره منفی بسیار بعید به نظر می‌رسد. تحلیلگران معتقدند اثرات منفی قیمت‌های پایین نفت تا به این لحظه اتفاق افتاده است، در حالی که بعید به نظر نمی‌رسد که مشکلات چین گسترش یافته و آمریکا از رکود فاصله گرفته باشد.
یکی از دلایلی که برخی تحلیلگران طلا را دوست ندارند، این است که این فلز گرانبها برای همه چیز استفاده نمی‌شود. افزایش تقاضای هیچ صنعتی نمی‌تواند رشد قیمت طلا را پیش‌بینی کند، این در حالی است که این موضوع برای فلزات دیگر اتفاق نمی‌افتد. بخشی از ارزش طلا وابسته به جو حاکم بر بازار بوده و برخی از آن نیز وابسته به وضعیت امن بودن آن بوده است. بنابراین تعیین ارزش منصفانه این فلز گرانبها بسیار دشوار خواهد بود.
از نظر تحلیلگران طلا یک سیاست بیمه‌گرایانه در برابر بانک‌های مرکزی خواهد بود که اشتباه عمل می‌کنند. این در حالی است که آینده روند حرکتی ارزهای جهانی اصلی و نرخ‌های بهره بسیار نامعلوم است و در این میان طلا می‌تواند به عنوان یک دارایی امن معرفی شود.
باید توجه داشت که هیچ سرمایه‌گذاری‌ای در یک خط مستقیم حرکت نمی‌کند و برای همیشه رشد نخواهد کرد و طبیعی خواهد بود که قیمت با افت و خیز همراه باشد. دست‌کم در 20 سال اخیر، جهت‌گیری کلی طلا صعودی بوده است ولی برخی دینامیک‌های جذاب دیگر نیز وجود داشته است.
قیمت‌ طلا معمولاً رابطه معکوسی با دلار آمریکا دارد. بنابراین، وقتی که دلار تقویت می‌شود، قیمت طلا علاقه‌ای به افزایش ندارد. این اتفاق گاهی در زمان‌های عدم قطعیت می‌افتد، در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاران از دلار به عنوان یک دارایی امن استفاده کرده و به خرید ارز روی می‌آوردند.
اما هم‌اکنون، یک موقعیت نادر وجود دارد که در آن افزایش همزمان قیمت طلا و دلار می‌تواند اتفاق بیفتد. این موضوع به این دلیل است که تسهیل پولی در اروپا و ژاپن باعث تضعیف یورو و ین خواهد شد و دلار را نسبت به این دو ارز تقویت خواهد کرد. در همین زمان، تسهیل پولی می‌تواند موجب افزایش قیمت طلا شود و این اتفاق یک رخداد تاریخی خواهد بود.
شش ماه آینده بسیار جذاب خواهد بود، چرا که ما به نقطه‌ای رسیدیم که سرمایه‌گذاران هم از افزایش ارزش دلار و هم از رشد قیمت طلا سود خواهند برد.
در نهایت، طلا به عنوان یک مانع در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود. در حالی که تورم در اکثر کشورهای توسعه‌یافته نزدیک به صفر بوده است، ندایی به گوش می‌رسد که احتمالاً به زودی تورم بالا خواهد رفت. اگر تورم مجدداً در صورت جلسه نشست‌های سیاستگذاری بانک مرکزی قرار گیرد و تصمیم بر افزایش نرخ تورم شود، قیمت طلا نیز افزایش خواهد یافت.
عواملی که در حال حاضر باعث تحریک تقاضا برای طلا می‌شود همان عواملی نیست که سال‌های پیش باعث رشد قیمت شده بود. تقاضا برای دارایی امن می‌تواند به وسیله موانع تورمی جایگزین شود. تحلیلگران کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلا در انتهای سال، به 1250 دلار در هر اونس برسد در حالی که پتانسیل قیمت‌های بالاتر در آینده نیز وجود دارد.
با این حال با توجه به اظهارات بارناباس گان، یکی از مشهورترین پیش‌بینی‌کنندگان فلزات گرانبها، طلا ممکن است با شدت گرفتن ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران به سطح 1400 دلار به ازای هر اونس نیز برسد. این فلز زرد در این سه‌ماهه احتمالاً بالای سطح 1200‌دلاری باقی بماند و در سه‌ماهه آینده نیز با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران به دنبال یک دارایی امن هستند، این رشد ادامه پیدا کند. این در حالی است که در پایان سال گذشته‌ گان پیش‌بینی کرده بود که قیمت طلا در انتهای سال 2016 به مرز 950 دلاری سقوط خواهد کرد. با این حال چشم‌انداز این اقتصاددان به این بستگی دارد که فدرال‌رزرو چند بار اقدام به افزایش نرخ بهره خواهد کرد. رسیدن قیمت اونس به 1000 دلار نیازمند سه مرتبه افزایش نرخ بهره بوده در حالی که سطح 1150‌دلاری به یک مرتبه افزایش نرخ بهره نیاز خواهد داشت.
معامله‌گران شانس 10‌درصدی را برای افزایش نرخ بهره در ماه مارس قائل هستند، این در حالی است که در ابتدای سال جاری این شانس 51 درصد بوده است. با وجود اینکه شرایط اقتصاد جهانی نسبتاً ریاضتی باقی مانده است، آمار مربوط به ایالات متحده آمریکا به ویژه در مورد نیروی کار، همچنان امیدوارکننده بوده است. این در حالی است که در پی کمرنگ شدن اثرات گذرای قیمت‌های پایین نفت و کالاهای وارداتی تورم احتمالاً در نیمه دوم سال افزایش یابد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها