شناسه خبر : 19353 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قطع صادرات برزیل و افزایش بهای ذرت در سال جاری

ذرت به این زودی‌ها ارزان نمی‌شود

ایما موسی‌زاده: ذرت در سال ۲۰۱۲ گران‌ترین قیمت تاریخ را تجربه کرد و به دلیل کاهش میزان محصول آمریکا در پی خشکسالی شدید، قیمت‌ها در تمام طول سال به شدت گران‌تر از زمان‌های مشابه در سال‌های قبل بود.

اما آیا این قیمت‌های بالا در سال 2013 نیز ادامه خواهد داشت؟ پیش‌بینی‌ها در این مورد چیست؟ در ادامه پیش‌بینی چند موسسه و کارشناس معتبر را در این زمینه با هم مرور می‌کنیم.
کامرز بانک:اگر چه با پیش‌بینی برداشت مناسب ذرت در برزیل و آرژانتین، باید انتظار سالی آرام و قیمت‌های معقول را داشته باشیم، اما با توجه به بارش‌های شدید در آرژانتین که باعث شد در بسیاری از مناطق امکان کشت ذرت از بین برود این چشم‌انداز چندان مطمئن به نظر نمی‌رسد. قیمت‌ها در سال 2013 به هر حال به میزان قابل توجهی پایین‌تر از اوج قیمت‌های سال 2012 خواهد بود که بیشتر نتیجه ترس عمومی از کاهش میزان برداشت ایالات متحده بود (و زمان ثابت کرد کاهش محصول به آن اندازه‌ای که در شایعات ذکر می‌شد، نبود). البته کمبودهای موجود در بازار و پایین بودن میزان ذخایر تا مدتی قیمت‌ها را همچنان بالا نگه خواهد داشت اما می‌توانیم انتظار داشته باشیم با ورود به نیمه دوم سال 2013 و با در نظر گرفتن مناسب بودن شرایط آب و هوایی، قیمت‌ها در سه‌ماهه سوم و چهارم سال 2013 به کمتر از 7 دلار به ازای هر بوشل محصول برسد که قیمت معقول و مناسبی ارزیابی می‌شود.
گلدمن ساکس: ما فکر می‌کنیم با توجه به مصرف ذرت برای تهیه اتانول و همچنین صادرات، قیمت این محصول در شش‌ماهه اول سال 2013 افزایش خواهد یافت. قطع صادرات برزیل باعث ‌شده آمریکا تنها صادرکننده عمده این محصول در سراسر جهان محسوب شود و با توجه به گزارش‌های قبلی مبنی بر کاهش کم‌سابقه میزان ذخایر ذرت ایالات متحده، چشم‌انداز افزایش قیمت‌ها در شش‌ماهه اول سال 2013، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. البته احتمالاً میزان محصول ایالات متحده در سال زراعی 2014-2013 با توجه به احتمال افزایش سطح زیر کشت (با افزایش قیمت ذرت در سال 2012، کشاورزان زیادی مشتاق کشت این محصول شدند) و شرایط مناسب آب و هوایی، افزایش خواهد یافت اما بازار احتمالاً تا قبل از شروع نیمه دوم سال 2013، این افزایش تولید را جدی تلقی نخواهد کرد اما در نیمه دوم سال 2013 میلادی، شاهد کاهش شدید قیمت‌ها خواهیم بود
روبو بنک: ما پیش‌بینی می‌کنیم وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش ژانویه سال 2013، میزان ذخایر ایالات متحده را کمتر از گزارش قبلی خود اعلام کند که این موضوع باعث افزایش قیمت ذرت در ابتدای سال 2013 خواهد شد. این افزایش قیمت‌ها تا پایان سه‌ماهه دوم کمابیش ادامه خواهد یافت، اما با رسیدن به سه‌ماهه سوم سال، تغییرات نسبتاً شدیدی در قیمت‌ها را خواهیم داشت. با تغییر وضعیت عرضه ذرت در بازار و افزایش میزان ارائه آن قیمت‌ها بسیار متعادل‌تر خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود مصرف جهان در سال زراعی 2014-2013 به شدت افزایش یابد که این افزایش، مانع از بازسازی کامل ذخایر جهانی این محصول خواهد شد. ما پیش‌بینی می‌کنیم میزان مصرف ذرت جهان در سال 2014-2013 حدود 43 میلیون تن بیشتر از مدت مشابه سال قبل باشد.
سوسیته ژنرال: پیش‌بینی ما با انتظار برداشت مناسب ذرت در آمریکای جنوبی تنظیم شده که البته اگر به تحقق نپیوندد، قیمت‌ها نسبت به پیش‌بینی، افزایش خواهد داشت. همچنین انتظار می‌رود تقاضای ذرت نسبت به سال گذشته در سطح ایالات متحده کاهش داشته باشد. علت عمده این امر، کاهش مصرف جهت تولید اتانول، خوراک دام و ماکیان و صادرات خواهد بود که به کنترل قیمت‌های داخلی و بازسازی میزان ذخایر کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد. همچنین در سال زراعی آینده ممکن است با کمبود دانه برای کشت ذرت روبه‌رو باشیم که با توجه به خشکسالی سال 2012 چندان اتفاق عجیبی نخواهد بود، هرچند اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده دانه جهت کشت، دورنمای خوش‌بینانه‌ای را ترسیم می‌کنند اما به نظر ما این موضوع همچنان ریسک میزان محصول سال آینده را بالا خواهد برد. در زیر پیش‌بینی این موسسات در مورد قیمت ذرت سال آینده بر حسب دلار به ازای هر بوشل محصول قابل مشاهده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها