شناسه خبر : 19330 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدیر خاورمیانه رنو از برنامه‌های این شرکت برای همکاری با ایران‌خودرو و سایپا می‌گوید

کوئید، پراید ایران‌خودرو می‌شود

بسیاری از خودروهایی که برنامه تولید آن را داریم هنوز در هیچ کجای جهان تولید نشده‌اند. در سایپا بر روی پلت‌فورم x۵۲ کار می‌کنیم این پلت‌فورم توسعه‌یافته پلت‌فورم تندر‌۹۰ یا همان X۹۰ است. بر روی این پلت‌فورم خودروهای مدل جدید رنو سیمبل و داستر طراحی خواهند شد.

رنو برنامه گسترده‌ای برای همکاری با دو خودروساز ایرانی یعنی سایپا و ایران‌خودرو دارد، با اینکه هر کدام از این دو شرکت قید گذاشته بودند که این شرکت فرانسوی باید تنها با یکی از آنها کار کند در نهایت سایپا و ایران‌خودرو هر کدام به صورت جداگانه تفاهمنامه همکاری را با این شرکت امضا کرده‌اند. حالا به نظر می‌رسد خودروهای ارزان‌قیمتی که بر پایه رنو کوئید تولید خواهند شد در ایران‌خودرو و محصولاتی که رقیب اصلی محصولات پژو هستند از جمله رنو سیمبل جدید در سایپا تولید خواهند شد. با این کار عملاً رنو محصولات رقیب پراید را در ایران‌خودرو و محصولات رقیب پژو را در سایپا تولید خواهد کرد. برای دانستن جزییات بیشتر به سراغ پیمان کارگر معاون خاورمیانه رنو و مدیر رنو در ایران رفته‌ایم.



چگونه ایران‌خودرو و سایپا بالاخره موافقت کردند که رنو هم با سایپا کار کند و هم با ایران‌خودرو؟
این موضوع حل شد چون ما نمی‌خواستیم تنها با یک خودروساز ایرانی کار کنیم و موضوع دیگر این است که خود آنها هم با چندین شریک مختلف همزمان کار می‌کنند.

قرار‌داد ایران‌خودرو و سایپا به کجا رسید؟
با هر دو شرکت تفاهمنامه همکاری امضا کرده‌ایم و هم‌اکنون در حال کار بر روی جزییات قرار‌داد هستیم.
بر اساس برنامه‌ریزی جدید رنو، نوع همکاری ما با ایران‌خودرو و سایپا تغییر می‌کند. ما دو سرمایه‌گذاری مشترک جداگانه را با ایران‌خودرو و سایپا شکل خواهیم داد، یک جوینت‌ونچر با ایران‌خودرو و یک جوینت‌ونچر با سایپا.
تا آنجا که مشخص شده رنو بن رو را در اختیار خواهد گرفت. سهم رنو برای خرید و اداره این شرکت 60 تا 80 درصد است.
ما به گونه‌ای هم در ایران‌خودرو و سایپا کار خواهیم کرد که سهام مدیریتی داشته باشیم. در سایپا سهم 60 درصد با رنو و 40 درصد با سایپا خواهد بود. در ایران‌خودرو هم روش همکاری مشابه است.
با این روش مدیریت فروش، خدمات پس از فروش و تولید با ما خواهد بود، این‌گونه مطمئن می‌شویم که می‌توانیم به مشتریان به بهترین روش خدمات بدهیم تا از ما راضی باشند و کیفیت را در بهترین شکل حفظ کنیم. البته هنوز در حال کار بر روی جزییات قرارداد هستیم.
درباره ایران‌خودرو هم فعلاً در حال مذاکره برای انتخاب سایت تولیدی در این شرکت هستیم و باید ببینیم کدام یک از سایت‌های این شرکت به رنو واگذار خواهد شد.

شما گفته بودید که محصولات رنو در ایران‌خودرو و سایپا کاملاً جدید خواهند بود؟
بسیاری از خودروهایی که برنامه تولید آن را داریم هنوز در هیچ کجای جهان تولید نشده‌اند.
در سایپا بر روی پلت‌فورم x52 کار می‌کنیم. این پلت‌فورم توسعه‌یافته پلت‌فورم تندر‌90 یا همان X90 است. بر روی این پلت‌فورم خودروهای مدل جدید رنو سیمبل و داستر طراحی خواهند شد. برای تولید در بن رو هم با سایپا بر سر تولید یک خودرو سدان و یک خودرو شاسی‌بلند بر روی پلت‌فورم x52 به توافق رسیده‌ایم.
محصولاتی که قرار است در سایپا تولید شوند هنوز در حال طراحی هستند و تولیدات این خودروها در سایپا همزمان با سایت‌های دیگر رنو رخ خواهد داد. ما مانند بقیه خودروسازان خارجی دیگر قرار نیست محصولات تاریخ‌گذشته و قدیمی به ایران بدهیم بلکه از این به بعد محصولاتی که با ایران‌خودرو و سایپا تولید خواهیم کرد، جدیدترین محصولات رنو خواهد بود که بسیاری از آنها در حال طراحی هستند. پلت‌فورم 52 پلت‌فورمی است که جایگزین پلت‌فورم ایکس‌90 که متعلق به تندر‌90 است در رنو شده است. یکی از محصولات این کلاس مدل آینده داستر است که در حال طراحی است و قرار است در سایپا تولید شود.
در ایران‌خودرو قرار است مجموعه خودروهایی بر روی پلت‌فورم کوئید که ارزان‌قیمت‌ترین خودرو رنو است تولید شود. این خودرو شامل انواع مختلف از سدان تا هاچ‌بک خواهد بود.

چند وقت قبل نتایج تست تصادف رنو کوئید منتشر شد که بسیار ناامیدکننده بود. این خودرو در تست تصادف صفر ستاره ایمنی گرفته بود. شما گفته بودید این خودرو با قیمت 25 میلیون تومان جایگزین پراید خواهد شد از طرفی ایران‌خودرو هم به امید رقابت با سایپا و گرفتن بازار پراید می‌خواهد این خودرو را تولید کند. بزرگ‌ترین ایراد پراید هم در حال حاضر ایمنی پایین این خودرو است یعنی شما می‌خواهید یک خودرو ناامن را جایگزین خودرو ناامن دیگر کنید؟
این‌گونه نیست؛ محصولی که ما در ایران عرضه خواهیم کرد با کوئید هندوستان متفاوت خواهد بود. ما در حال توسعه نسل جدید کوئید برای برزیل هستیم. این خودرو قطعاً سه ستاره ایمنی خواهد داشت. خودرو تولید‌شده در ایران هم مشابه کوئید برزیل خواهد بود و سه ستاره خواهد داشت. رنو کوئید تولیدی در ایران با تندر‌90 از نظر ایمنی وضعیت یکسانی دارند.

موضوع دیگر درباره کوئید مذاکره ایران‌خودرو با داتسون است. داتسون ارزان‌ترین محصول گروه نیسان همکار شماست که بر روی پلت‌فورم کوئید توسعه پیدا کرده ، اگر شما بخواهید کوئید را تولید کنید از طرفی ایران‌خودرو هم با داتسون به توافق برسد این بدان معنی است که رنو و نیسان که شریک هم هستند در یک بازار و در یک کارخانه با هم رقابت خواهند کرد. این چه معنایی دارد؟
ما و نیسان با اینکه همکار و شریک هستیم در بسیاری از بازارها با هم رقابت داریم به عنوان مثال رنو کیلیو و نیسان میکرا در یک کلاس هستند ولی زمانی که نیسان تصمیم به تولید و فروش این خودرو در اروپا گرفت ما در سایت تولیدی رنو در فرانسه این تولید را انجام دادیم چرا که کیلیو و میکرا تشابه پلت‌فورم دارند. این اتفاق در بازار هند هم افتاده است. پس در ایران هم می‌تواند تکرار شود. تشابه پلت‌فورم محصولات کوئید و داتسون سبب می‌شود اگر این خودرو در یک مکان تولید شود تولیدشان اقتصادی بشود چون ما بر روی قطعاتی یکسان چندین محصول مختلف را تولید خواهیم کرد.

ایران‌خودرو دوباره رنو کپچر را به فروش گذاشته فکر می‌کنید این کار چقدر اقبال داشته باشد؟
رنو کپچر در ایران بازار مناسبی دارد ما فعلاً سعی می‌کنیم برای ارزیابی و شناخت بازار این خودرو را به صورت وارداتی بیاوریم و پس از آن به تولید محصولات کلاس b رنو یعنی کیلیو و کپچر در ایران‌خودرو خواهیم پرداخت.

برای افزایش همکاری با قطعه‌سازان ایرانی چه کارهایی کرده‌اید؟
ما می‌خواهیم قطعه‌سازان ایرانی را وارد زنجیره جهانی رنو نیسان کنیم برای همین منظور در مرکز تحقیقات رنو در پاریس که 12 هزار مهندس در آن کار می‌کنند همایشی را برای ارائه توانمندی‌های قطعه‌سازان ایرانی برگزار می‌کنیم. در این برنامه ابتدا قطعه‌سازان ایرانی با دنیای رنو بیشتر آشنا خواهند شد و با روش‌های مهندسی و خرید رنو آشنا می‌شوند. روز دوم با حضور 70 نفر از مدیران قطعه‌ساز ایرانی و با حضور 49 شرکت که شامل 25 گروه قطعه‌سازی می‌شوند نمایشگاهی را در پاریس برای نشان دادن توانمندی‌های این قطعه‌سازان برگزار خواهیم کرد.
این کار باعث می‌شود بسیاری از مهندسان و مدیرانی که با گروه رنو نیسان کار می‌کنند از توانمندی‌های صنعت قطعه‌سازی ایران آگاه شوند. این نمایشگاه به غیر از رنو سبب می‌شود قطعه‌سازان ایرانی با همکار رنو یعنی نیسان هم بتوانند ارتباط برقرار کنند. و اگر قطعه‌سازان ایرانی توانمندی‌های خود را افزایش دهند علاوه بر رنو می‌توانند به نیسان هم قطعه صادر کنند.
ما برنامه گسترده‌ای برای همکاری با صنعت قطعه ایران داریم. ما در بسیاری از کشورهایی که تولید خودرو نداریم مانند تونس هم با قطعه‌سازان کار می‌کنیم حال آنکه هم در ایران تولید خودرو داریم و هم برای ما ایران حالت استراتژیک دارد برای همین کار ما با قطعه‌سازان ایران بسیار مهم و درازمدت خواهد بود.

با این وضعیت تکلیف رنو‌پارس چه خواهد شد؟
فعلاً دو سناریو در ذهن داریم. سناریوی اول این است که سهام ایران‌خودرو و سایپا در رنو‌پارس به حدود 20 درصد کاهش خواهد یافت و رنو‌پارس پایگاه مهندسی طراحی و مدیریت رنو در ایران خواهد شد. برنامه داخلی‌سازی، ارتقای قطعه‌سازان و همکاری با قطعه‌سازان ایران و وصل کردن این شرکت‌ها به شبکه جهانی رنو و تامین بخشی از نیازهای رنو از طریق ایران از دیگر کارهای رنو‌پارس است. این شرکت باید از نظر مهندسی به شدت قوی شود. مهندسی و مدیریت تولید موتور و گیربکس رنو در ایران هم بر عهده رنو‌پارس است. بخش طراحی رنو هم در رنو‌پارس فعال می‌شود تا اگر مثلاً خواست روی پلت‌فورم کوئید یک خودرو سدان برای بازار ایران طراحی کند، بتواند.
در سناریوی دوم هم همین برنامه را در ذهن داریم با این تفاوت که سهام رنو‌پارس تماماً در اختیار رنو باشد.

در سال جاری با افزایش فروش رنو روبه‌رو بوده‌ایم. دلیل این اتفاق چیست؟
دلیل افزایش فروش مستقیماً به افزایش تولید باز‌می‌گردد تولید ما هم‌اکنون به 400 خودرو در روز رسیده است که به طور میانگین دو برابر شده است. امیدواریم این عدد تا پایان سال جاری به 800 دستگاه خودرو در روز برسد.

هم‌اکنون وضعیت رنو در ایران چگونه است؟
فعلاً به غیر از وانت تندر‌90 و ساندرو در حال کار برای فروش رنو کیلیو و کپچر از سوی ایران‌خودرو هستیم. البته این فروش برای محک زدن بازار و شناخته شدن این خودروها در بازار است و پس از دو سال این دو خودرو تولید خواهند شد. برنامه کوتاه‌مدت ما در سایپا هم به ساندرو بر خواهد گشت. این خودرو دومین ستون محکم رنو پس از تندر‌90 در ایران است. برای واردات هم چون از مدیریت پیشین نگین‌خودرو راضی نبودیم، فشار زیادی آوردیم تا مدیریت این شرکت تغییر کند. حالا پس از تغییر مدیریت این شرکت شرایط بهتری دارد. ما خودروهایی که قصد تولید‌شان را نداریم یا می‌خواهیم با واردات بازار محک بزنیم اکثراً از طریق نگین‌خودرو وارد خواهیم کرد.
طی دو سال می‌خواهیم رنو کپچر و کیلیو را در ایران‌خودرو و مدل جدید داستر را در سایپا عرضه کنیم، با این محصولات به علاوه تندر معمولی، فیس‌لیفت تندر‌90، وانت تندر‌90 و ساندرو ظرفیت 150 هزار‌دستگاهی در کارخانه شمالی ایران‌خودرو که محصولات رنو را تولید می‌کند و 150 هزار دستگاهی در پارس‌خودرو پر می‌شود و در آن زمان باید خطوط و کارخانه‌های جدید وارد مدار تولید رنو شوند.
پیش‌بینی می‌کنیم شش ماه ساندرو کار داشته باشد تا به تیراژ حداکثری برسد. کپچر و کیلیو و داستر هم دو سال کار دارند.
در سال 2016 ما حداقل 150 هزار خودرو رنو را در ایران تولید می‌کنیم و دو سال دیگر به تولید 300 هزار دستگاه در سال خواهیم رسید. در کنار پلت‌فورم کیلیو و کپچر ما برنامه بسیار جدی برای تولید کوئید در ایران داریم. کوئید برای اینکه بتواند جایگزین پراید شود، باید بالای 80 درصد در ایران ساخت داخل شود. این خودرو هم‌اکنون در هند 95 درصد ساخت داخل شده است. این خودرو با تکنولوژی روز و ایمنی بالا می‌تواند بهترین محصول برای جایگزین شدن با پراید باشد. قیمت این خودرو با توجه به امکاناتش 25 تا 30 میلیون تومان خواهد بود. ما فکر می‌کنیم تولید این خودرو ظرف مدت کمی به 100 هزار دستگاه در سال برسد و طی چند سال به تیراژ 300 هزار کوئید در سال خواهیم رسید.
استراتژی جدید رنو این است که یک پلت‌فورم را برای دو کلاس بسازد مثلاً پلت‌فورم مگان جدید با پلت‌فورم تالسمان یکی است. رنو لوگان جدید و رنو سیمبل هم همین‌گونه هستند. لوگان در کلاس B و سیمبل در کلاس C است. رنو سیمبل در بازارهای جهانی فاصله قیمتی بین 1500 تا دو هزار یورو با لوگان جدید دارد. در ایران قصد داریم سیمبل را بین دو محصول تندر‌90 و مگان قرار دهیم و این‌گونه بازار را کامل کنیم. در بحث قیمت هم، همان فاصله قیمتی را که لوگان و سیمبل در جهان دارند در ایران حفظ خواهیم کرد. برای رنو سیمبل برنامه جدی تولیدش در ایران را داریم. رقیب احتمالی این خودرو هم پژو 301 است که حداقل 60 تا 70 میلیون تومان قیمت خواهد داشت اما رنو سیمبل 50 تا 60 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. نیاز بازار خاورمیانه برای این خودرو را هم از طریق تولیدات ایران تامین خواهیم کرد.

ایران‌خودرو به شدت مخالف است که شما همزمان شرکت دیگری برای واردات محصولات خود به ایران داشته باشید.
سیاست ما با خودروسازان ایرانی تولید است نه واردات؛ اگر وارداتی هم با آنها انجام می‌شود تنها برای شناخت بازار است.
اگر برای خودرویی برنامه تولیدی نداشته باشیم این خودرو از طریق نگین‌خودرو وارد خواهد شد و این شرکت مسوول اصلی واردات خودروهای رنو به ایران است. طی چند وقت اخیر هم این شرکت با تغییراتی که در آن روی داده وضعیت بهتری پیدا کرده است.

برای مگان جدید آیا برنامه‌ای دارید؟
ما این خودرو را به صورت وارداتی به ایران می‌آوریم. علت هم لوکس شدن مگان است. این خودرو بر خلاف مدل‌های پیشین در مدل کنونی لوکس شده. با اینکه این خودرو در کلاس c قرار دارد ولی برای توسعه آن از پلت‌فورم d که یک رده بالاتر است استفاده شده است. می‌خواهیم این خودرو و همچنین رنو تالیسمان را برای رقابت با خودروهایی مانند دی‌سی به ایران وارد کنیم.

قبول دارید که مردم برند رنو را مانند برند دی‌سی لوکس نمی‌دانند؟
ما سعی داریم با تغییر رویه در مدل‌های لوکس خود مانند مگان و تالیسمان و تغییر رویه در روش‌های فروش و نمایشگاه‌های خود این ذهنیت را در دنیا تغییر دهیم. ایران هم شامل این تغییر ذهنیت می‌شود.

ایران‌خودرو پژو را مجبور به پذیرش صادرات 30‌درصدی در قرار‌داد کرد. سایپا نیز در قرار‌دادش با سیتروئن صادرات 40‌درصدی را قید کرده شما در قرار‌داد جدید با سایپا و ایران‌خودرو چه برنامه صادراتی دارید؟
الزام صادرات 30‌درصدی خواست وزارت صنایع است که داریم روی آن کار می‌کنیم. ما می‌خواهیم ایران را پایگاه تولیدی رنو در خاورمیانه کنیم. به خاطر صادرات به کشورهای خاورمیانه ما محصولاتی را در ایران تولید می‌کنیم که همه جدیدترین مدل‌های رنو برای بازار خاورمیانه باشند چون نمی‌توانیم مثلاً تندر‌90 را به امارات و قطر صادر کنیم اما داستر جدید، کپچر و کیلیو را می‌توانیم از طریق ایران به خاورمیانه صادر کنیم.
خاورمیانه رنو کمی با خاورمیانه جغرافیایی فرق دارد. کشورهای شمال آفریقا در تقسیم‌بندی خاورمیانه رنو نیستند البته مصر در این میان یک مورد خاص است. از نظر رنو خاورمیانه بحرین، قطر، امارات، عمان، عربستان، یمن، عراق، اردن، لبنان، سوریه و مصر است که نیاز این کشورها از سوی ایران تامین خواهد شد. البته سوریه به دلیل شرایط جنگی فعلاً در برنامه نیست. بازار خاورمیانه بدون در نظر گرفتن ایران، سالانه یک میلیون و 500 هزار دستگاه کشش دارد. ایران هم به تنهایی هم‌اکنون همین مقدار و در چند سال آینده یک میلیون و 800 هزار دستگاه کشش دارد که تا سال 2020 فکر می‌کنیم بازار ایران تا دو میلیون خودرو تقاضا داشته باشد.
برای بازار خاورمیانه رنو سیمبل، داستر، کوئید، کپچر، کیلیو و اگر مگان در ایران تولید شود، مگان از طریق ایران تامین خواهد شد؛ برای بازار عراق هم تندر‌90 از ایران صادر خواهد شد.

به نظر می‌رسد شما گروه پژو-‌ سیتروئن پشت پرده بازار را بین خودتان تقسیم کرده‌اید. چرا که شما در رنج محصولاتی که پژو قرار است بیاورد یعنی 301 و الیزه چندان وارد نشده‌اید؟
این‌گونه نیست. ما نه در ایران و نه در هیچ کجای جهان با پژو پشت پرده بازار را قسمت نمی‌کنیم. اتفاقاً رنو سیمبل که برنامه تولیدش را در ایران داریم در همه جای جهان رقیب پژو 301 است و در بازارهای مختلف هم سیمبل فروش بیشتری نسبت به پژو 301 داشته است.

بحث مگا‌موتور به کجا رسید؟
یکی از بخش‌های مهم سرمایه‌گذاری مستقیم رنو در ایران در زمینه تولید موتور است. ما هم‌اکنون با سایپا در حال مذاکره هستیم تا کارخانه مگا2 را بخریم تا از تولیدات این کارخانه موتورسازی برای تولیدات رنو در ایران استفاده شود. همان‌طور که گفتم ما می‌خواهیم موتورهای خود را به طور مستقیم در ایران تولید کنیم. چون باید در این بخش به داخلی‌سازی بالایی دست پیدا کنیم باید بتوانیم نیاز ایران را تامین کنیم و اگر توانستیم به رنو هم صادرات انجام بدهیم برای همین می‌خواهیم کارخانه شمالی مگاموتور را بخریم.

برای شرکت aci پارس چه برنامه‌ای دارید؟
شرکت aci پارس که 73 درصد سهم آن در اختیار رنو و باقی سهمش در اختیار شرکت رباط‌ماشین است همچنان بازوی اصلی تولید شاسی رنو در ایران خواهد بود. ما به هیچ‌وجه تولید شاسی را به تولیدکننده دیگری در ایران نخواهیم سپرد چون ایمنی برای ما مهم است و شاسی اصلی‌ترین موضوع در ایمنی است. تمام شاسی‌های محصولات جدید رنو بدون شک در این شرکت تولید خواهد شد و هرچه تولید ما افزایش یابد ظرفیت این شرکت هم بیشتر خواهد شد.

با توجه به اینکه شما برای تولید با سایپا در بن رو تولید خواهید کرد، وضعیت پارس‌خودرو چه می‌شود؟
تولید محصولات ما در پارس‌خودرو به قوت خود باقی خواهد ماند. تولید ساندرو و مدل بعدی ساندرو که خودرو استپ وی است در این شرکت پیگیری می‌شود. باید طی مدت کمی تولید ساندرو به 100 هزار دستگاه در سال برسد. این خودرو بازار خوبی در ایران دارد پس از دو سال هم اگر طبق برنامه تولید کردیم مدل فیس‌لیفت‌شده ساندرو را در پارس‌خودرو عرضه خواهیم کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

  • راز رنو

    چرا فروش رنو در ایران افزایش یافته است؟

    راز رنو

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها