شناسه خبر : 1912 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رکورد‌شکنی تاریخی پروازهای عبوری بر فراز ایران

آسمان امن

اخیراً نیز به دنبال هشدار اداره هوانوردی فدرال آمریکا مبنی بر احتمال خطر برای هواپیماهای مسافربری برای عبور از آسمان عراق شرکت هواپیمایی کانتاس اعلام کرد مسیر پرواز دوبی - لندن خود را به آسمان ایران انتقال داده است.

سقوط هواپیمای بوئینگ 777 مالزی با 298 سرنشین از آسمان اوکراین به یکباره توجه سازمان‌های بین‌المللی را به فضای ایران جلب کرد. فضایی که اگر چه شاهراه ارتباطی از غرب به شرق دنیا محسوب می‌شود و موقعیت استراتژیک و منحصر به فردی نسبت به سایر کشورهای منطقه خاورمیانه دارد اما در سالیان گذشته بر اثر سایه سنگین مسائل سیاسی و بروز تنش‌ها در روابط بین‌المللی ایران با کشورهای غربی و فشارهای ناشی از تحریم صنعت هواپیمایی کشور به حاشیه رفته بود. اما حالا ناامنی‌های منطقه و نگرانی از هدف قرار گرفتن هواپیماها توسط گروه داعش باعث شده آسمان ایران پناه امن خطوط هوایی غربی‌ها باشد.
اکنون موقعیت ژئواستراتژیک فضای ایران در جهان و قرار گرفتن در مرکز خط عبوری بسیاری از پروازهای غربی و شرقی فرصتی تاریخی را در شرایطی که همچنان صنعت هوایی کشور با چالش‌های تحریم دست و پنجه نرم می‌کند برای ما به وجود آورده است تا بتوانیم توجه خطوط هواپیمایی بزرگ جهان چون شرکت هواپیمایی کانتاس استرالیا را جلب کنیم.
پس از سانحه تاسف‌بار سقوط هواپیمای مالزی در مسیر آمستردام‌-‌کوالالامپور در شرق اوکراین و ناامنی‌های منطقه، دفتر منطقه‌ای ایکائو و چندین شرکت هواپیمایی ازجمله امارات از ایران برای افزایش پرواز از FIR (فضای هوایی کشورمان) درخواست ارائه کردند.
اخیراً نیز به دنبال هشدار اداره هوانوردی فدرال آمریکا مبنی بر احتمال خطر برای هواپیماهای مسافربری برای عبور از آسمان عراق شرکت هواپیمایی کانتاس اعلام کرد مسیر پرواز دوبی-لندن خود را به آسمان ایران انتقال داده است. صرف‌ نظر از پیامدهای سیاسی و تاثیرگذاری آسمان امن ایران در گشایش سیاست خارجی کشور و اینکه فرصت استثنایی در اختیار کشورمان قرار گرفته تا تصویر واقعی و صلح‌جویانه خود را به جهانیان نشان دهد در زمینه اقتصادی امری بسیار حائز اهمیت است.
چرا که نه‌تنها درآمد ارزی شرکت فرودگاه‌های کشور را به شکل بی‌سابقه افزایش داده است بلکه در این مقطع کوتاه درآمدی بالغ بر 50 میلیون دلار از محل فراپروازی برای این شرکت به‌دست آمده است که در پایان سال به درآمدهای این شرکت اضافه می‌شود. این در حالی است که درآمد سالانه ایران از محل پروازهای عبوری در سال گذشته در مجموع ۱۱۰میلیون دلار بوده است و نسبت به سال قبل خود تنها پنج درصد رشد داشته است اما اکنون این درآمدها با رشد بی‌سابقه مواجه بوده است و در صورت تداوم حفظ این پروازها و آماده‌سازی زمینه توسعه ترانزیت کالا و مسافر از آسمان می‌توان حتی از محل درآمدهای حاصل از ترانزیت هوایی نقشی در توسعه اقتصاد ملی کشور ایفا کند.
اکنون پروازهای عبوری نه‌تنها با رشد بی‌سابقه مواجه بوده بلکه رکورد عبور پرواز در یک روز از آسمان کشور شکسته شده است. به طوری که بنا بر اعلام مدیر‌عامل شرکت فرودگاه‌های کشور در ابتدای هفته گذشته به عدد 684 پرواز عبوری در یک روز رسیدیم. ایلخانی همچنین گفته است در ماه گذشته بیشترین تعداد پرواز عبوری در یک روز 480 مورد بوده است.
شکسته شدن این رکورد و عبور 684 پرواز از آسمان ایران در تاریخ هواپیمایی بی‌سابقه بوده به این ترتیب امید در صنعت هوایی ایران دوباره جوانه‌ زده است تا شاید بتوانیم از این فرصت استثنایی در جهت توسعه زیرساخت و رفع مشکلات این صنعت گام برداریم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها