شناسه خبر : 18974 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ماراتن نفس‌گیر مذاکرات

«ماراتن مذاکرات ادامه دارد.» این تعبیر سرتیم مذاکره‌کننده ایرانی از دور اخیر گفت‌وگوهای تهران و ۱ + ۵ است.

«ماراتن مذاکرات ادامه دارد.» این تعبیر سرتیم مذاکره‌کننده ایرانی از دور اخیر گفت‌وگوهای تهران و 1+5 است. سیدعباس عراقچی که از تلاش ایران، برای دستیابی به توافقی سیاسی تا ماه مارس می‌گوید. او که در عین حال بر دشواری مذاکرات همزمان با شش قدرت بزرگ جهانی تاکید می‌کند، متذکر می‌شود تاکنون بحث‌های خوبی با کشورهای اروپایی صورت گرفته است. هرچند کماکان در موضعی نیستیم که بتوانیم بگوییم پیشرفتی کرده‌ایم.

بارقه‌هایی از امید
با وجود آنکه مذاکره‌کننده ارشد ایرانی از تداوم اختلاف نظر تهران و قدرت‌های بزرگ جهانی پیرامون دستیابی به توافق جامع هسته‌ای خبر می‌دهد اما بیژن زنگنه اعلام می‌دارد شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در انتظار ورود به بازار نفت ایران هستند. حضوری که برای بازار به اغما‌رفته نفت ایران ممد حیات است. البته اصغر سهیلی‌پور، رئیس کمیته سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز ایران نیز با آقای وزیر هم‌دیدگاه است. آنچنان که خبر می‌دهد: بیش از 40 شرکت از قاره‌های آمریکا، اروپا و آسیا مذاکراتی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز ایران انجام داده‌اند و حتی یک شرکت فرانسوی قرارداد خود را امضا و کار را آغاز کرده است. دی‌ماه سال گذشته بود که هیاتی از تجار فرانسوی برای ارزیابی بازار تجاری ایران به تهران آمدند و در تمامی حوزه‌های تجاری و صنعتی دیدارهایی را با مقامات بخش‌های دولتی و خصوصی کشورمان انجام دادند. در همین دیدارها بود که شرکت نفتی توتال در گفت‌وگو با تجارت فردا از آمادگی این غول بزرگ فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفتی و گازی ایران خبر داد اما این حضور را منوط به پروسه رفع تحریم‌ها کرد. حالا با توجه به اعلام آمادگی ایران و مذاکره‌کنندگان گروه 1+5 نسبت به حصول توافق سیاسی در اسفندماه راه‌ها برای حضور این شرکت بزرگ نفتی در ایران هموار شده است. اگرچه، این تنها فرانسوی‌ها نیستند که خواهان حضور در پروژه‌های نفتی و گازی ایران شده‌اند. شرکت‌هایی از کشورهای کره جنوبی، ژاپن، روسیه، ایتالیا، انگلیس و کانادا نیز مایلند مانند گذشته به بازار ایران باز گردند.

پیچ‌های خطرناک یک توافق
مذاکرات هسته‌ای ایران این روزها وارد پیچ خطرناک خود شده است و آنچنان که عباس عراقچی می‌گوید ریزتر شدن جریان مذاکرات به کندی آن نیز افزوده است هرچند که هم ایران و هم 1+5 نسبت به امکان دستیابی به توافق خوش‌بین هستند؛ مقامات اسرائیلی نیز مدعی هستند آمریکا با موافقت نسبت به اجازه نگهداری هفت هزار سانتریفیوژ ایران، به حل‌وفصل 80 درصدی مشکلات کمک کرده است. اگرچه یکی از اصلی‌ترین بحث‌های تهران و 1+5 اختلاف نظر پیرامون نحوه اجرای توافق جامع هسته‌ای و پروسه لغو تحریم‌ها در یک بازه زمانی مشخص است که در خبر جروزالم پست به آن اشاره‌ای نشده است؛ ایران خواستار لغو تحریم‌ها در مدت‌زمانی کمتر از پنج سال است و 1+5 نیز با ادعای در نظرگیری زمان گریز هسته‌ای تهران بر یک بازه زمانی 10 تا 15 ساله تاکید می‌کند. موضوعی که شاهراه اصلی دستیابی به توافق را مسدود کرده است. هرچند که ادعای نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه «من تعهد اخلاقی دارم تا از هر فرصتی برای مطرح کردن مساله (هسته‌ای) ایران علیه اسرائیل استفاده کنم.» نشان از احتمال نزدیک بودن پروسه دستیابی به توافق و نگرانی تل‌آویو از بازگشت آرامش به پرونده هسته‌ای ایران دارد. اگرچه این موضوع به معنای هجوم یکباره شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار ایران نیست چراکه غول‌های بزرگ اقتصادی جهان قطعاً پروسه‌ای چندساله را برای گسیل سرمایه‌هایشان به‌سوی ایران در نظر خواهند گرفت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها