شناسه خبر : 18901 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خبرهای کوتاه سکه و ارز

تخلف 18تریلیونی بانک مرکزی احمدی‌نژاد
دیوان محاسبات با انتشار گزارش تفریغ بودجه سال 90 اعلام کرد: بانک مرکزی در سال 1390 ارزهای خریداری‌شده را با نرخ مرجع فروش (نرخ بین بانکی)، نرخ بازار فرعی، نرخ مداخله‌ای و نرخ فروش در حساب مشتریان به فروش رسانده است. عملکرد بانک مرکزی در فروش ارزهای خریداری‌شده با نرخ‌های گوناگون تایید می‌کند که این بانک، نرخ مرجع تعیین‌شده خود را به عنوان نرخ روز ارز تایید نکرده. به همین خاطر واریز مابه‌التفاوت ریالی حاصل از فروش ارز به حساب خزانه به نرخ خرید ارز مرجع (جایگزین نرخ فروش روز ارز) بوده و منجر به عدم واریز مبلغ 18 هزار و 353 میلیارد و 338 میلیون ریال شده است. به این ترتیب بانک مرکزی اختلاف قیمت ارز مرجع و دریافتی را واریز نکرده است.

ارز اتاق مبادلاتی گران‌تر شد
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت وصول منابعی از بدهی‌های اخیر آمریکا برای فروش نفت مورد بررسی قرار گرفته است و بر این اساس دکتر سیف توضیحاتی درباره وصول منابع خارج از کشور داده و عنوان کرد: کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و امکان برداشت از حساب‌ها وجود دارد. وی افزود: در مورد اولویت‌های تخصیص ارز اقداماتی صورت گرفته و مشکلی وجود ندارد و هر میزان وزارتخانه مجوز واردات بدهد، ارز به کالاها تخصیص می‌یابد. پورابراهیمی در عین حال در مورد برداشت ارز از صندوق توسعه ملی گفت: نحوه برداشت ارز اشکال داشته اما ماهیت آن اشکالی نداشته است.

سکه از چشم سرمایه‌گذاران افتاده است
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین اعلام کرد سکه و طلا کالای اساسی مردم محسوب نمی‌شود اما احتمالاً از طریق نرخ ارز افزایش قیمت خواهد یافت. کشتی‌آرای افزود: به دلیل آنکه سیاست‌های اقتصادی دولت بر بازار ارز اثر می‌گذارد، بنابراین قیمت سکه نیز افزایش می‌یابد. به گفته وی سکه و طلا دیگر جنبه‌های سرمایه‌گذاری خود را از دست داده‌اند و معاملات فعلی سکه نیز در بازار بر اساس نیاز بوده و دیگر کسی مانند گذشته برای 50 یا 100 هزار تومان سود سکه نمی‌خرد و بر اساس تجربه ماه‌های اخیر، بعید است مانند گذشته کسی برای سود به سمت خرید سکه بیاید.

سکه از یک میلیون تومان گذشت
روز چهارشنبه قیمت سکه در بازار تهران از یک میلیون تومان گذشت و به این ترتیب رکورد قیمت را در دولت روحانی ثبت کرد. به گفته یکی از تحلیلگران بازار طلا، افزایش قیمت ارز در بازار تهران در روز چهارشنبه که به محدوده 3350 تومان وارد شد و احتمال افزایش بیشتر را نیز ایجاد کرد مهم‌ترین دلیل این روند رو به رشد بازار سکه در بازار است. اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و نگرانی‌ها از اجرای توافق ژنو به خصوص ابهامات درباره ورود دلارهای نفتی از مهم‌ترین عوامل روانی است که در بازار ارز موجب نوسان شده است. این در شرایطی است که قیمت اونس در این روز روند کاهشی تا 1284 دلار را تجربه کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها