شناسه خبر : 18746 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نفت ارزان‌تر، سوخت طلای گران‌تر در سال ۲۰۱۴ خواهد شد

۱۸ دلیل برای خوش‌بینی به طلا

بزرگ‌ترین بنگاه مشاوره ریسک در جهان «گروه اوراسیا» است.

استیوارت تامسون / تحلیلگر طلا

1- بزرگ‌ترین بنگاه مشاوره ریسک در جهان «گروه اوراسیا» است. یان برمر، مدیر این شرکت، در مصاحبه با شبکه CNBC پیش‌بینی کرده است که «نفت در سال 2014 به راحتی می‌تواند تا 80 دلار و حتی کمتر، پایین بیاید».
2- حتی بدون توافق با ایران، سعودی‌ها قصد کاهش تولید نفت برای نگه داشتن قیمت نفت بالای 80 دلار (به ازای هر بشکه) تا پایان این فصل را دارند. این را برمر می‌گوید. او اضافه می‌کند: اگر مذاکره با ایران به نتیجه برسد، ما شاهد نزول از این سطح خواهیم بود و سعودی‌ها نخواهند توانست جلوی کاهش قیمت را بگیرند.
3- در صورتی که اتفاقی استثنایی رخ ندهد، قیمت‌های پایین‌تر برای نفت در سال 2014 کاملاً محتمل است، و این موضوع را باید به عنوان نشانه‌ای بسیار مثبت برای سرمایه‌گذاران طلا به شمار آورد.
4- کاهش قیمت نفت خبر خوبی است، از این جهت که ارزش «واردات نفت» را به عنوان عامل عمده کسری تراز تجاری هند، تعدیل می‌کند. دولت فعلی هند به دلیل مشکلات مالی، هیچ اقدام اساسی برای کاهش تقاضای نفت و تعدیل هزینه‌های انتقال آن انجام نداده است، بنابراین فقط قیمت‌های پایین‌تر نفت در بازار می‌تواند کسری تراز تجاری هند را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش دهد.
5- دولت هند، متاسفانه، درگیر حملات سوداگرانه‌ای در بزرگ‌ترین محیط کسب‌وکار جواهرات در جهان شده و با مداخله در این بازار، جواهرسازان بسیاری را فقیر کرده است. این دولت اخیراً اعلام کرده است می‌خواهد برای میزان طلایی که یک عروس هندی در مراسم ازدواج خود می‌تواند به عنوان هدیه دریافت کند، سقف بگذارد. این گونه محدود کردن آزادی‌ها، به معنای ترقی اقتصادی نیست.
6- ریسک ناشی از محدودیت‌های وضع‌شده بر واردات طلا توسط دولت هند، در حال ایجاد یک «عصر سنگی طلا» است، که در نتیجه آن گانگسترهای هندی کنترل بزرگ‌ترین بازار طلا در جهان را در دست می‌گیرند. تا زمانی که کلاهک بمب این محدودیت‌ها نترکد، هندی‌ها همچنان عمده‌ترین مصرف‌کنندگان نهایی طلاهای تولیدشده توسط کمپانی‌های غربی استخراج معادن طلا خواهند بود، اما تقاضا افزایشی نخواهد داشت.
7- تقاضا قیمت را به پیش می‌راند. تا زمانی که تقاضا از روی میز کنار رفته باشد، افزایش ارزش معادن طلا ممکن نخواهد بود.
8- در حال حاضر مقادیر بیشتری از سبدهای طلا در بازارهای سهام عمدتاً از سوی سرمایه‌گذاران غربی خریداری می‌شود. آنها طلا را به عنوان یک معامله با کارکرد «پرواز به سوی امنیت» می‌خرند.
9- متاسفانه، در تصویر بزرگ تقاضای طلا، مقدار طلایی که این سرمایه‌گذاران غربی نیاز دارند که خریداری کنند، برای جبران تقاضای از دست‌رفته هند، کاملاً ناکافی است. البته تا زمانی که یک بحران مالی وخیم جدید رخ نداده باشد.
10- یک بحران مالی دیگر که موجودیت سیستم مالی فعلی را تهدید می‌کند، به گفته اغلب کارشناسان به احتمال بسیار زیاد رخ خواهد داد، اما سال‌های زیادی تا وقوع آن مانده است.
11- برای همه سرمایه‌گذاران طلا در سراسر جهان که قیمت‌های بیشتری می‌خواهند، مهم است که محدودیت‌های تقاضای هند از بازار طلا در جهان مجدداً و برای همیشه برداشته شود.
12- کاملاً صادقانه باید این موضوع را خاطرنشان کرد که نه تغییر موقت در قوانین واردات و نه تحرک بیشتر خرید سبدهای طلا در بازار سهام، به قدری قوی نیستند که بیماری فعلی قیمت طلا را بهبود ببخشند.
13- خوشبختانه هنوز یک شوالیه سفید بالقوه وجود دارد که در سپری از طلای واقعی پوشیده شده است: رهبر اپوزیسیون هند، نارندا مودی، یک حامی طلاست. او اکنون در نظرسنجی‌های انتخابات ملی، اول است و کاملاً از سوی اتحادیه‌های به شدت قدرتمند طلا و جواهر در هند مورد حمایت قرار گرفته است. ایالت محل سکونت او، گجرات، نزدیک به60 میلیون نفر جمعیت و بیکاری خیره‌کننده یک‌درصدی را دارد.
14- برای درک بهتر معجزه اقتصادی که این جنگجوی حامی طلا می‌تواند ایجاد کند، مطلب ساندی‌تایمز را با عنوان «گجرات و 72 درصد شغل جدید در هند» بخوانید که در مورد دوره مسوولیت نارندا مودی در این ایالت است.
15- اگر «مودی» در انتخابات رای بیاورد، او اقدام قاطعی برای برداشتن محدودیت‌ها از واردات طلا و افزایش اشتغال در بخش جواهرات از اقتصاد هند خواهد کرد. در چنین سناریویی، همچنین در صورتی که قیمت نفت به زیر 80 دلار برسد، من هیچ کدام از دارایی‌های طلایی خود را نخواهم فروخت. من مرد خرید خواهم شد!
16- خبرهای خوب دیگری نیز برای طلا و علاقه‌مندان دارایی‌های طلایی وجود دارد. از یک منظر تکنیکال نیز قیمت آینده نفت کمتر از سطوح فعلی به دست خواهد آمد.
17- نمودارهای روزانه نفت در ماه‌های اخیر را ببینید. سر و شانه‌های فراز و فرودهای اخیر نمودار، حاکی از تداوم روند کاهشی قیمت نفت در ماه‌های پیش رو است که بیانگر دلالت‌هایی کاملاً خشن برای نفت و انتظاراتی مثبت برای طلاست.
18- اگر قیمت نفت در سال 2014 افزایش یابد، احتمالاً به این دلیل خواهد بود که توافق هسته‌ای با ایران انجام نشده است، که تنش حاصل از آن قیمت طلا را افزایش خواهد داد. اگر گزینه محتمل‌تر یعنی کاهش قیمت نفت در سال 2014 رخ دهد، مجدداً رشد اقتصادی از پی این موضوع تحریک شده و طلا هم تقویت خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها