شناسه خبر : 18736 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با هادی نژادحسینیان وزیر صنایع دولت هاشمی

خودروسازان ایرانی در رقابت هستند

خروج احتمالی «خودرو» از لیست کالاهای انحصاری را خیلی‌ها به معنای آزادسازی و افزایش قیمت این کالا می‌دانند و این در حالی است که به گفته وزیر صنایع دولت سازندگی(دولت هاشمی‌رفسنجانی)، تلاطم‌های ناشی از آزاد شدن قیمت خودرو، به تدریج از بین خواهد رفت.

خروج احتمالی «خودرو» از لیست کالاهای انحصاری را خیلی‌ها به معنای آزادسازی و افزایش قیمت این کالا می‌دانند و این در حالی است که به گفته وزیر صنایع دولت سازندگی (دولت هاشمی‌رفسنجانی)، تلاطم‌های ناشی از آزاد شدن قیمت خودرو، به تدریج از بین خواهد رفت.هادی نژادحسینیان همچنین بر این باور است که بازار خودرو انحصاری نیست و رقابت در آن وجود دارد، منتها برای رقابت بیشتر، باید جلوی تزریق ارز دولتی به خودروسازان داخلی گرفته شود.



این روزها بحث‌های زیادی مبنی بر انحصاری بودن یا نبودن بازار خودروهای داخلی مطرح می‌شود و این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص محمدرضا نعمت‌زاده (وزیر صنعت) اعتقادی به وجود انحصار در این بازار ندارد. نظر شما در این مورد چیست؟
به اعتقاد من بازار خودرو را نمی‌توان انحصاری دانست، چون در حال حاضر رقابت در آن وجود دارد. البته برای رقابت بیشتر، باید اجازه دهیم خودروسازان خودشان ارز موردنیاز را تامین کنند، نه اینکه ارز یارانه‌ای در اختیار آنها قرار دهیم، هرچند به نظرم تا زمانی که مدیران دولتی در صنعت خودرو هستند، این اتفاق (ندادن ارز یارانه‌ای به خودروسازان داخلی) نخواهد افتاد.

اما در حال حاضر بیش از 90 درصد بازار در دست دو خودروساز بزرگ است و محصولات آنها نیز چندان در رقابت با یکدیگر نیستند.
اتفاقاً به نظرم محصولات آن دو خودروساز بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) در رقابت با یکدیگر هستند و تندر90 نمونه این رقابت است. الان تندرهای ایران‌خودرو و پارس‌خودرو متفاوت از هم بوده و در رقابت با یکدیگرند. به عبارت بهتر، در این نوع از رقابت، خودروهای شبیه، با هم رقیب هستند. یکی از انواع رقابت این است که شما بتوانید محصول‌تان را به عنوان یک «برند» بفروشید. بی‌ام‌و را ببینید؛ بخشی از قیمت محصولات این شرکت به خاطر برند «BMW» است، بدین معنی که نام «BMW» خودش درصدی از قیمت را شامل می‌شود. الان در فلان بازار خارجی، مثلاً هم کیا خودرو می‌فروشد و هم بی‌ام‌و، منتها هر کدام در رده‌های قیمتی مختلف، خودرو عرضه می‌کنند و خدمات خاص ارائه می‌دهند و این به معنای رقابت برندهای مختلف در بازار است. به نظر من شرکتی مثل ایران‌خودرو نیز باید وارد رقابت برندی بشود، چون سمند را به عنوان برند مختص خود تولید می‌کند.

وقتی بیش از 90 درصد بازار در دست دو خودروساز است، سایر شرکت‌ها چگونه وارد عرصه رقابت با آنها شوند؟
خب تیراژشان را افزایش دهند. در دنیا هم همه خودروسازان تیراژ یکسان ندارند، اما با هم رقابت می‌کنند، چرا، چون مدل‌های عرضه‌شده توسط آنها متفاوت از یکدیگر است. من باز هم تاکید می‌کنم بازار خودروهای داخلی انحصاری نیست و رقابت در آن وجود دارد.

اگر شورای اقتصاد به این نتیجه برسد که بازار خودرو انحصاری نیست، قیمت‌گذاری آزاد خواهد شد و از همین رو مردم نگران افزایش شدید قیمت خودرو هستند. چقدر به این نگرانی حق می‌دهید؟
طبعاً وقتی قرار باشد تغییری را ایجاد کنیم، همواره در مراحل اولیه با یکسری تلاطم‌ها روبه‌رو خواهیم بود، منتها اگر مسیری که انتخاب کرده‌ایم، درست باشد، نباید بترسیم و عقب‌نشینی کنیم. اتفاقاً زمان وزارت بنده نیز این اتفاق در بازار خودرو رخ داد و وقتی خودرو را در حاشیه بازار فروختیم، قیمت‌ها بالا رفت، اما به تدریج پایین آمد. یادم هست، قیمت‌ها به حدی پایین آمدند که مردم خودرو نمی‌خریدند، چون فکر می‌کردند بیش از اینها ارزان خواهد شد.
الان هم اگر قیمت‌گذاری آزاد شود، ممکن است در ابتدا با تلاطم در بازار خودرو روبه‌رو شویم، اما در نهایت قیمت‌ها پایین خواهد آمد.

قیمت خودرو مانند هر کالای دیگری بستگی مستقیم به عرضه و تقاضا دارد و برخی بر این باورند که در صورت آزادسازی قیمت، ممکن است خودروسازان با کم کردن تولید و عرضه، سبب افزایش قیمت محصولات‌شان شوند. شما این را تایید می‌کنید؟
اگر این کار را انجام بدهند که با زیان روبه‌رو خواهند شد. کدام بنگاه و شرکتی حاضر است با پایین آوردن تولید و افزایش قیمت که به کم شدن مشتریان می‌انجامد، به خود ضرر بزند!؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها