شناسه خبر : 18672 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

شرط اجرای برجام 2
در گفت‌وگویی با مسعود نیلی به نقل از او نوشت: هیچ کشوری نمی‌تواند به توسعه دست پیدا کند، مگر اینکه در خصوص چگونگی دستیابی به توسعه به جمع‌بندی برسد. مساله‌‌ای هم که تحت عنوان برجام داخلی و در کلام رئیس‌جمهور به عنوان برجام 2 مطرح شده از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بعداز برجام یکسری محدودیت‌هایی که بر اقتصاد کشور تحمیل شده بود، برداشته شده است و فرض کلی بر این است که می‌خواهیم از این فضای ایجاد‌شده بعد از رفع محدودیت‌ها استفاده کنیم. اگر در مورد نحوه استفاده از این گشایش‌ها در طرف ما اجماع و وفاق نباشد، ممکن است برد ما تحقق پیدا نکند.

نرخ سود 26‌درصدی در ایران‌خودرو
index:2|width:40|height:20|align:right نوشت: ایران‌خودرو در طرحی تازه محصولات خود را با سود مشارکت 27 درصد و سود انصراف 26 درصد پیش‌فروش می‌کند. به این معنا که اگر خریدار از خرید خودرو منصرف هم شود، به ازای پولی که در اختیار ایران‌خودرو قرار داده، سالانه 26 درصد سود را به صورت روزشمار دریافت می‌کند... این در شرایطی است که نظام بانکی سود تسهیلات، نرخ سود سپرده یک‌ساله و سپرده روزشمار را به ترتیب 22، 20 و 10 درصد تعیین کرده است... به عقیده کارشناسان این طرح هرچند غیرقانونی نیست و به افزایش نقدینگی این شرکت برای جبران هزینه‌ها می‌انجامد، اما تبعات ناگواری از جمله ایجاد حباب در حوزه پولی را به همراه دارد.

بورس هیجان‌زده شده است؟
در گفت‌وگویی با محمد فطانت‌فرد، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به نقل از او نوشت: تحلیل‌های مرتبط با حبابی و هیجانی بودن رشد بورس، به‌طور قطع اشتباه است. اما به‌طور کلی ما و سازمان بورس درباره پایین یا بالا رفتن شاخص مسوولیتی نداریم... ما امروز با صحبتی که با شرکت‌ها می‌کنیم، این موضوع را شاهد هستیم که در بودجه‌های خودشان به‌خصوص بودجه سال 95 چشم‌اندازهای بسیار مثبتی را نسبت به سال‌های 93 و 94 سراغ دارند. به‌طور طبیعی با مناسب شدن چشم‌انداز بودجه شرکت‌ها، آثار آن به دلیل رخدادهای بسیار متعدد از جمله برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، قابل مشاهده خواهد بود.

نرخ سود تسهیلات آنقدرها هم مهم نیست
نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس مانع پنهان رونق صنعتی در ایران را معرفی کرد. نتایج مطالعه این نهاد پژوهشی نشان می‌دهد عدم دسترسی به تسهیلات بانکی بیش از نرخ سود وام در کاهش سرمایه‌گذاری صنعتی نقش دارد. ارزیابی‌ها حاکی از این است که بخش صنعت به‌طور نسبی جایگاه خود را نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی از دست داده و سرمایه‌گذاری‌های کمتری در این بخش در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی صورت گرفته است. مطابق آمارهای رسمی، سهم بخش صنعت و معدن از اقتصاد ایران از 18درصد در سال 1383 به 11درصد در سال 1391 کاهش یافته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها