شناسه خبر : 18671 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هر شهروند این کشور، ماهانه ۸۰۰ یورو دریافت خواهد کرد

یارانه نقدی در فنلاند

دولت فنلاند برنامه‌ای در دست تهیه دارد که به موجب آن به هر شهروند این کشور، صرف‌نظر از درآمد، ثروت، موقعیت شغلی و‌… مبلغ ۸۰۰ یورو در ماه پرداخت کند. ارمغان خواهد آورد.

دولت فنلاند برنامه‌ای در دست تهیه دارد که به موجب آن به هر شهروند این کشور، صرف‌نظر از درآمد، ثروت، موقعیت شغلی و‌... مبلغ 800 یورو در ماه پرداخت کند. این مبلغ معاف از مالیات بوده و قرار است جایگزین تقریباً تمام مزایای رفاهی باشد که دولت ارائه‌دهنده آن است. دولت اعتقاد دارد این طرح در نهایت به صرفه‌جویی مالی منجر خواهد شد. سیستم خدمات رفاهی در فنلاند بسیار پیچیده بوده و برای دولت بسیار گران تمام می‌شود و دولت اعتقاد دارد ساده‌سازی آن در قالب پرداخت نقدی به شهروندان، می‌تواند از بار مالی که بوروکراسی اداری آن را ایجاد کرده، بکاهد. دولت همچنین امیدوار است این اقدام، انگیزه‌ای باشد تا شهروندان این کشور اشتیاق بیشتری به مشارکت در بازار کار پیدا کنند. در حال حاضر نرخ بیکاری در فنلاند حدود 5 /9 درصد است که بالاترین رقم در دهه گذشته محسوب می‌شود. این رقم در جوانان، 7 /22 درصد است یعنی بیش از یک‌پنجم جوانان فنلاندی بیکار هستند و دولت اعتقاد دارد علت حداقل بخشی از این موضوع، بالاتر بودن مزایای بیکاری نسبت به درآمد حاصل از داشتن شغلی با حداقل حقوق است. قبول کردن کاری با حداقل درآمد در فنلاند می‌تواند وضعیت رفاهی فرد را در مقایسه با بیکاری کاهش دهد‌، هم به دلیل حذف خدمات رفاهی بیکاری و هم به دلیل اینکه مزایای رفاهی در شغلی جدید بسیار کند افزایش خواهد یافت.
دولت میانه‌رو فنلاند که در ابتدای سال جاری در این کشور قدرت را در دست گرفته است قصد دارد مراحل قانونی طرح را تا نیمه سال 2016 انجام دهد و در سال 2017 به صورت آزمایشی آن را به اجرا درآورد. سازمان رفاه و تامین اجتماعی فنلاند در حال حاضر مشغول تهیه این طرح است و اجرای آزمایشی آن قرار است شامل پرداختی 550 یورویی در ماه باشد و معدودی از مزایای دولتی مثل پشتیبانی مسکن همچنان برقرار بماند. نظرسنجی دولت که در ماه سپتامبر انجام شد نشان داد حدود 70 درصد از جمعیت این کشور با اجرای طرح موافق هستند. البته هنوز تخمین میزان افزایش هزینه‌های خانوار در صورت اجرای طرح، منتشر نشده است.
اتحادیه‌های کارگری ( به‌رغم موافقت 70‌درصدی مردم ) با اجرای این طرح مخالف هستند و انجام طرح هزینه‌ای 40 تا 50 میلیارد‌یورویی برای دولت خواهد داشت. سوئیس نیز اقدامی مشابه را در دست تهیه دارد. همه‌پرسی برای انجام این طرح در سوئیس در سال 2016 انجام خواهد شد اما نظرسنجی آنلاین انجام شده نشان می‌دهد حدود 49 درصد از مردم این کشور موافق انجام آن هستند. مسلماً تصمیم دولتمردان و همچنین نظر افکار عمومی در سوئیس تا حد زیادی به تجربه فنلاند در این زمینه بستگی خواهد داشت‌. اما تا همین حالا هم‌، استقبال افکار عمومی فنلاند از اجرای این طرح، نشان از یک موضوع دارد: دولت رفاه، به‌رغم همه تحسین‌هایی که در جهان از آن می‌شود، برای مردم رضایت چندانی را به ارمغان نمی‌آورد. شاید هم مشکل بسیار ساده‌تر باشد؛ انسان‌ها، هر وضعیتی داشته باشند تصور می‌کنند زندگی در موقعیت آلترناتیو، خشنودی بیشتری را برای آنها به ارمغان خواهد آورد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها