شناسه خبر : 18667 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با یین مینگ شان مالک گروه خودروسازی لیفان

ایران را تنها نمی‌گذاریم

آقای «یین» یکی از سرمایه‌داران بزرگ چین است. هلدینگی که او مالکیت‌اش را بر عهده گرفته هم در صنعت خودرو(از موتورسیکلت تا کامیون) فعالیت می‌کند و هم در برج‌سازی و ساختمان‌سازی دستی بر آتش دارد. او در کشوری کمونیستی سرمایه‌دار شده است و هزاران نفر از هموطنان‌اش را مشغول کار کرده است

آقای «یین» یکی از سرمایه‌داران بزرگ چین است. هلدینگی که او مالکیت‌اش را بر عهده گرفته هم در صنعت خودرو (از موتورسیکلت تا کامیون) فعالیت می‌کند و هم در برج‌سازی و ساختمان‌سازی دستی بر آتش دارد. او در کشوری کمونیستی سرمایه‌دار شده است و هزاران نفر از هموطنان‌اش را مشغول کار کرده است. در ابتدا قرار بود نشست خبرنگاران ایرانی در حضور مدیرعامل لیفان صورت گیرد اما وقتی که آقای «یین» متوجه حضور تیم خبری ایرانی در شرکتش شده بود با اینکه به علت کسالت در بیمارستان به سر می‌برد، به سالن کنفرانس آمد تا در میان چینی‌های حاضر از علاقه زیادش به فرهنگ و هنر ایران بگوید. وارد سالن که شدیم آقای «یین» بعد از سلام و علیک کارت ویزیت خود را هم به ما می‌داد تا در مواقع ضروری بتوانیم شخصاً با او در تماس باشیم. این برخورد برای خبرنگاران ایرانی جالب توجه بود چون آنها معمولاً وقتی می‌خواهند شماره یا ای‌میل مدیری (حتی درجه سه و چهار) را به همکاران خود بدهند معمولاً تاکید می‌کنند «نگویی از چه کسی شماره را گرفته‌ای».
نشست مطبوعاتی «یین» و مدیرانش با نوشیدنی مخصوص چینی‌ها، چای سبز، شروع می‌شود.
یین در این نشست مطبوعاتی از اهدافش در بازار خودرو ایران می‌گوید و پس از حدود شش سال حضور در بازار خودرو ایران مشتریان ایرانی را عاشق موتورهای پرقدرت می‌داند و می‌گوید برای ایرانیان مصرف سوخت موتور مهم نیست.

با توجه به اینکه ایران در عرصه صنعت خودرو صاحب دو شرکت بزرگ خودروسازی قدیمی است، لیفان با چه اهدافی پا به بازار خودرو این کشور گذاشته است؟
از نظر ما ایران بازار بزرگی است که لیفان می‌تواند در آن سهم قابل توجهی کسب کند. ما هم‌اکنون به 165 کشور صادرات خودرو انجام می‌دهیم و در هفت‌ کشور به تولید خودرو می‌پردازیم که ایران، عراق، روسیه، ایتالیا و اتیوپی نمونه‌ای از این کشورها هستند.
به علت رابطه سیاسی خوبی که دولت چین با ایران دارد تولید خودرو را در این کشور شروع کرده‌ایم. علاوه بر این بنده شخصاً به فرهنگ ایران علاقه‌مندم و تا به حال چهار بار به این کشور سفر کرده‌ام. یادم می‌آید چند سال پیش تیمی به نمایندگی از ایران برای شرکت در جام باشگاه‌های آسیا به چین آمده بود تا با تیم دالیان چین مسابقه دهد. با توجه به علاقه‌ای که نسبت به ایران وجود داشت حدود پنج هزار نفر را استخدام کردیم تا در استادیوم به تشویق تیم ایرانی بپردازد. بنده معتقدم شهر چانگ چین که مقر اصلی شرکت لیفان است، شهر دوم شما ایرانی‌هاست.

سالانه چند هزار دستگاه خودرو در کارخانه مرکزی به تولید می‌رسد؟
در کارخانه‌ای که از آن بازدید کردید سالانه حدود 400 هزار دستگاه انواع خودرو به تولید می‌رسد. ما هم‌اکنون جزو 100 شرکت برتر صادراتی چین هستیم و قصد داریم موقعیت برتر و موفق خودمان را در ایران حفظ کنیم.

اطلاع دارید ایران به خودروهای چینی چه نگاهی دارند؟
خوشحالم این را بگویم که تلقی هموطنان شما از محصولات ما مثبت است. لیفان جزو سه برند برتر چین است و 12 درصد بازار خودروهای سواری چین را در اختیار دارد. ما 10 سال است که وارد صنعت خودرو شده‌ایم و از سال 2007 تا 2013 درآمدمان از محل تولید خودروهای سواری 10 برابر شده است.
البته بد نیست به این نکته اشاره کنم که بر اساس رفتارسنجی صورت‌گرفته از مشتریان ایرانی به این نتیجه رسیده‌ایم که مردم شما بیش از آنکه میزان مصرف خودرو برایشان مهم باشد، قدرت موتور از اهمیت بیشتری برایشان برخوردار است خلاف چینی‌ها که عمدتاً ملاک‌شان برای خرید خودرو به میزان مصرف آن است. البته گروهی از همکاران ما رفتار مصرف‌کنندگان ایرانی را پایش می‌کنند و چون می‌خواهیم مشتریان بیشتری را جذب کنیم برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا روی تامین مالی کار کنیم تا مشتریان ایرانی با پیش‌پرداخت کم صاحب خودرو شوند.

با توجه به تحریم‌های صورت‌گرفته برای حضور بیشتر در بازار ایران چه برنامه‌ای دارید؟
سیاست کلی بر این است که با ایران به یک موازنه تجاری برسیم به طوری که در برابر صادراتی که به ایران انجام می‌دهیم واردات هم داشته باشیم. اما در این میان با مشکل مبادلات ارزی روبه‌رو هستیم و نمی‌توانیم به راحتی نقل و انتقالات مالی داشته باشیم. به همین خاطر همکاری با ایران کمی سخت شده است. اما سعی می‌کنیم با عبور از این موانع رابطه خود را با ایران توسعه ببخشیم. تحریم‌ها برای ایران موضوع جدیدی نیست و این کشور دهه‌هاست که با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. در این خصوص و برای کم کردن آسیب تحریم‌ها رابطه تنگاتنگی بین لیفان و کرمان‌خودرو به وجود آمده و برای رفع مشکل نقل و انتقالات مالی راه‌حل‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که هم‌اکنون نیز رابطه خوبی میان بانک‌های ایرانی و چینی برقرار است. ایران یک بازار مهم برای لیفان محسوب می‌شود و این شرکت تحت هیچ شرایطی شریک تجاری خود در ایران را تنها نخواهد گذاشت و در صورت بروز مشکلات احتمالی، رفع آن و گسترش همکاری با طرف ایرانی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.index:1|width:250|height:166|align:left

چه برنامه‌ای برای ارائه محصولات جدید در ایران دارید؟
قصد داریم برای سال آینده خودرو لیفان 720 را وارد ایران کنیم که از 620 بزرگ‌تر است. البته خودرو ایکس 50 را که یک شاسی‌بلند کوچک است نیز وارد بازار ایران خواهیم کرد. در آخرین جلسه‌ای که با کرمان‌موتور برگزار کرده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که در سال آینده 60 هزار خودرو در ایران به تولید برسانیم تا لیفان سهم اصلی بازار ایران را در میان دیگر خودروسازان چینی داشته باشد. دو خودرو 720 و 820 نقطه عطف محصولات لیفان به لحاظ کیفیت و طراحی هستند. در طراحی لیفان 820 از طراحی تویوتا کمری الهام گرفته شده و این خودرو شباهت نزدیکی به آن دارد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قصد داریم تا سال 2016 نسل دوم ایکس 60 و 620 را وارد بازار کنیم.

اگر ایران و غرب در مذاکرات هسته‌ای به توافق برسند، این موضوع برای خودروسازان چینی حاضر در ایران فرصت است یا تهدید؟
ما از پیشرفت‌هایی که ایران در مذاکره با غرب داشته است خوشحالیم. تثبیت نرخ ارز و تسهیل تجارت با ایران از مهم‌ترین فواید توافق هسته‌ای است اما توافق غرب با ایران برای ما دارای مزایا و معایبی است. اگر این توافق صورت گیرد رقبای جدی‌تری به عرصه خودروسازی ایران وارد می‌شوند و لیفان مجبور است با رقبای قوی‌تری به رقابت بپردازد. البته از این بابت نگران نیستیم چون معتقدیم اگر رقیبی جدی نداشته باشیم موفق نخواهیم شد. برای ما رقابت با نام‌های تجاری غرب مساله‌ای نگران‌کننده نیست کمااینکه هم‌اکنون در چین و سایر کشورهایی که محصولات‌مان در آنجا عرضه می‌شود، با خودروسازان بزرگ غربی در حال رقابت هستیم. نقطه قوت این رقابت طیف گسترده‌ای از محصولات است که برای فتح بازارها و جذب مشتریان جدید، به تولید خواهد رسید که انتظار نداریم همه آنها در بازار ایران عرضه شوند اما آنچه مهم است این است که مطمئنیم موقعیت برتر و موفق خودمان را در ایران حفظ خواهیم کرد. همان‌طور که گفتم ما در بازارهای گوناگونی حضور داریم که مهم‌ترین آن بازار روسیه است به طوری که در سال جاری 35 هزار دستگاه خودرو را وارد بازار این کشور کرده‌ایم. در ایران و عراق هم مجموعاً 31 هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌ایم که با توجه به جنگ داخلی این کشور روند ایجاد کارخانه‌مان در عراق با مشکل مواجه شده است.

با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های دولت ایران مونتاژکاری صرف نیست و با خودروسازان به طور مشارکتی وارد ساخت خودرو می‌شود، برای داخلی‌سازی قطعات در ایران چه برنامه‌ای دارید؟
ما نیز از این سیاست دولت ایران تبعیت می‌کنیم کما اینکه در حال حاضر بخش‌هایی از قطعات لیفان مانند سیستم ترمز، اکسل، صندلی و... را قطعه‌سازان ایرانی به تولید می‌رسانند. این را باید در نظر داشت که افزایش داخلی‌سازی منوط به تحقیق و توسعه بیشتر در ایران و برگزاری آزمون آب و هواست. هر دو طرف برای افزایش داخلی‌سازی قطعات توافق دارند و جزو سیاست‌هایشان است. ایران منابع قابل توجهی برای قطعه‌سازی دارد و با توجه به اینکه هزینه‌های حمل و نقل برای ارسال قطعات به ایران بالاست برای لیفان هم به صرفه است تا حجم داخلی‌سازی قطعات را در ایران بالا ببرد. به همین خاطر اخیراً شرکت‌های قطعه‌ساز چینی از ایران بازدید کرده‌اند تا با توانایی ایرانی‌ها در این خصوص بیشتر آشنا شوند. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی از نظر دانش انسانی و زیرساخت‌ها کاملاً توانمند هستند و قطعات باکیفیتی را به تولید می‌رسانند. در حقیقت می‌توان با ادغام سرمایه، دانش فنی و منابع ایران و چین، فصل نوینی از صنعت قطعه‌سازی را در ایران آغاز کرد.

آیا در نظر دارید که ایران را به عنوان پایگاه صادراتی خود به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و خاورمیانه تبدیل کنید؟
اگر صادرات در ایران جذابیت پیدا کند حتماً این کار را خواهیم کرد. ولی در این راه هنوز موانعی وجود دارد که باید برطرف شود. به عنوان مثال معافیت‌های مالیاتی یکی از مواردی است که می‌تواند ما را تشویق به این کار کند. این قابلیت وجود دارد که ایران به پایگاه صادرات خودرو در خاورمیانه تبدیل شود چراکه این کشور پتانسیل بالایی به لحاظ جغرافیایی دارد. اما باید تلاش‌هایی صورت گیرد تا قیمت تمام‌شده خودرو در ایران پایین بیاید تا لیفان بتواند محصولات بخشی از بازارهای هدف صادراتی خود را در این کشور به تولید برساند. یکی از مشکلات این است که ایران در اتحادیه‌های مهم بین‌المللی عضویت ندارد از این رو خودروهایی که از ایران صادر می‌شوند باید عوارض پرداخت کنند. در این میان لازم است دولت به خودروهای چینی اعتماد کند تا بتواند بازارهای جذاب منطقه را در دست خود گیرد.

یکی از نگرانی‌هایی که مشتریان ایرانی از خودروهای چینی دارند، مساله کیفیت است. برای بهبود کیفیت چه برنامه‌ای دارید؟
برای بهبود کیفیت برنامه‌های جدی از فرآیند طراحی خودرو تا خروج خودرو کامل از خط تولید تعریف ‌شده که شامل 12 فرآیند است. علاوه بر این، تست عملکرد خودرو در جاده‌ها نیز دنبال می‌شود به طوری که سیستم پایش محصولات تعریف شده تا کلیه مشکلات کیفیت مورد مطالعه قرار گیرد و برای رفع آن تلاش شود. اهمیت کیفیت بر هیچ‌کس پوشیده نیست. روند لیفان در چند سال گذشته به‌گونه‌ای بوده که در طراحی و تولید محصولات خود سعی کرده از اشتباهاتش درس بگیرد. مثلاً در خودرو 520 خطاهایی صورت گرفت که در مدل‌های جدید مانند 620 و ایکس 60 برطرف شد.

یکی دیگر از مسائل بسیار مهم برای مشتریان ایرانی خدمات پس از فروش است. در این رابطه چه برنامه‌هایی دارید؟
در حال حاضر اولویت ما ارتقای حوزه خدمات پس از فروش است که در این راستا نیازمند آن هستیم تا یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک به وجود بیاوریم و خدمات پس از فروش را گسترش دهیم. به همین منظور می‌خواهیم از شرکت بم‌خودرو به عنوان ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش استفاده کنیم و قطعات را به‌گونه‌ای در اختیار این شرکت قرار دهیم تا بازپرداخت آن به لیفان یکساله باشد. آن‌گونه که ما متوجه شده‌ایم مردم ایران نسبت به مسائل فنی خودرو آگاهی نسبتاً بالایی دارند و به این موضوع حساس هستند. برای آنها مهم است خودرویی که برای استفاده خود انتخاب می‌کنند چه خدمات پس از فروشی دارد و آیا قطعات مورد نیازش را می‌توانند به راحتی تامین کنند یا خیر؟ در این راستا هدف‌گذاری‌شده تا هیچ محصولی و هیچ قطعه‌ای با کوچک‌ترین مشکل کیفی وارد خطوط تولید نشوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید