شناسه خبر : 18591 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اقتصاد بحرانی و دولت تنهای روحانی

در بحثاقتصاد فرمول مشخصی برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی وجود ندارد. به عبارت دیگر اقتصاد و دستگاه اقتصادی، معادله‌ای چند‌مجهولی است که در هر کشوری متناسب با فرهنگ، شرایط اجتماعی و سیاسی، کارشناسان اقتصادی دستگاهی را برای اداره آن طراحی می‌کنند تا بتوانند معادلات و اهداف اقتصادی را به طور صحیح و مثبت مدیریت کنند. در این صورت است که نتیجه‌ای می‌گیرند که متناسب با اهدافی باشد که پیش‌بینی کرده‌اند و با این رویکرد به کارآمدی لازم دست یابند.

index:1|width:50|height:50|align:left ابراهیم نکو دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس
در بحث اقتصاد فرمول مشخصی برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی وجود ندارد. به عبارت دیگر اقتصاد و دستگاه اقتصادی، معادله‌ای چند‌مجهولی است که در هر کشوری متناسب با فرهنگ، شرایط اجتماعی و سیاسی، کارشناسان اقتصادی دستگاهی را برای اداره آن طراحی می‌کنند تا بتوانند معادلات و اهداف اقتصادی را به طور صحیح و مثبت مدیریت کنند. در این صورت است که نتیجه‌ای می‌گیرند که متناسب با اهدافی باشد که پیش‌بینی کرده‌اند و با این رویکرد به کارآمدی لازم دست یابند.
در اقتصاد ایران مسائل مختلفی موثر هستند و گاه برخی از این مسائل مسبب آن می‌شوند که سیاستگذاران اقتصادی نتوانند به اهداف اقتصادی آن طور که مد نظر کارشناسان بوده است، دست یابند. برای نمونه در سال جاری موضوع مالیات بر ارزش افزوده و همزمانی اجرای فاز دوم آن موازی با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نگرانی‌های ویژه‌ای را برای فعالان اقتصادی در پی داشته است. در کنار این مسائل، مسوولان دولتی موظف شده‌اند تاکتیک‌های لازم برای دستیابی به اهداف طرح‌شده در «اقتصاد مقاومتی» را هم اجرایی کنند.
این امیدواری از سوی اقتصاددان‌های مجلس وجود دارد که دولت آقای روحانی با وجود مشکلاتی که پیش رو دارد عملکرد مثبتی داشته باشد و سربلند از این آزمون بیرون بیاید.
البته در چند ماهی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد این دولت به خوبی توانسته امتیازات مثبتی را در بخش اقتصادی به دست آورد از جمله اینکه با مردم بی‌پرده و بدون واسطه صحبت کرده و حتی اگر در این بین اشتباهی هم کرده -‌ مانند سبد کالا- اشتباهات خودش را پذیرفته است.
از سویی مردم به این برداشت رسیده‌اند که این دولت به وعده‌های خود پایبند بوده و در عین حال که در مذاکرات هسته‌ای از اقتدار ملت و منافع کشور پاسداری کرده، در عرصه داخلی هم تلاش خود را برای ایجاد ثبات اقتصادی کرده است. مجموعه این عوامل باعث می‌شود کارنامه‌ درخشانی در پیشگاه مردم داشته باشد.
اما با اجرایی شدن دور دوم هدفمندی یارانه‌ها این امکان وجود دارد که مردم عملکرد دولت را منفی ارزیابی کنند و یکباره آن کارنامه درخشانی که نزد افکار عمومی وجود داشته، لطمه دیده و حتی تبدیل به یأس شود.
البته باید مردم و رسانه‌ها و حتی سیاستمداران منصف باشند و به این امر توجه داشته باشند که متاسفانه دولت یازدهم اجرای قانونی را بر عهده گرفته است که از همان زمانی که این قانون به مرحله اجرا گذاشته شد با ایرادات زیادی همراه بود. امروز در کشور تولید با مشکل و چالش روبه‌رو است، گرانی و تورم هنوز در مرز بحرانی قرار دارد و بسیاری از بنیان‌های مهم اقتصادی، با چالش‌های جدی مواجه است.
حال دولت یازدهم با این شرایط می‌خواهد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند که اجرای این فاز افزایش نرخ حامل‌های انرژی را به دنبال دارد و طبعاً دولت با مشکلات زیادی در این راه مواجه می‌شود.
اما از آنجا که دولت حسن روحانی عقلانی عمل می‌کند و تصمیمات عجولانه نمی‌گیرد خوش‌بین هستیم که در ابعاد کلی موفق‌تر از دولت گذشته عمل خواهد کرد و جامعه هم با دولت همراهی می‌کند. اما اگر دولت یازدهم قصد داشته باشد همانند فاز اول هدفمندی که در دولت‌های نهم و دهم به اجرا گذاشته شد، عمل کند، مطمئناً ناگواری‌های زیادی در پیش خواهد بود و در نتیجه از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود آینده‌نگری به خرج دهد و از کارشناسان و تجربیات مختلف بهره ببرد که در این صورت می‌تواند موفق عمل کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها