شناسه خبر : 1842 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گزارشی از شرکت‌هایی که در پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کنند

زیر و بم پردیس

پارک‌های فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی موثر در توسعه فناوری و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی تخصصی مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان واقع شده است. در واقع دولت‌ها با ایجاد چنین فضای آکادمیک و علمی معادله دانش و اقتصاد را از یک معادله یک‌طرفه به معادله‌ای رفت و برگشتی تبدیل می‌کنند.

مجیدرضا منصورخاکی
پارک‌های فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی موثر در توسعه فناوری و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی تخصصی مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان واقع شده است. در واقع دولت‌ها با ایجاد چنین فضای آکادمیک و علمی معادله دانش و اقتصاد را از یک معادله یک‌طرفه به معادله‌ای رفت و برگشتی تبدیل می‌کنند. این پارک‌ها، محیط‌هایی مناسب برای استقرار و حضور حرفه‌ای واحدهای فناوری به خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و موسسات پژوهشی است که در تعامل سازنده با یکدیگر و با دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند. هدف نهایی این هم‌نشینی، ایجاد خوشه‌های فناوری و تسهیل فرآیند جذب، ارتقا و انتشار آن است. پارک فناوری پردیس نیز که عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پارک فناوری ایران را بر پیشانی دارد و با هدف برقراری ارتباط پایدار صنعت و دانشگاه تاسیس شده است، اکنون شرکت‌هایی فناور در 11 بخش را در خود جای داده است. این 11 بخش نیز شامل الکترونیک و نرم‌افزار، ارتباطات و فناوری، نفت، گاز و پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، خدمات تخصصی فناوری، خدمات فنی و مهندسی، شیمی و زیست‌فناوری، مخابرات، مکانیک و اتوماسیون، نانو و تامین مالی است.

شرایط عضویت
پارک فناوری پردیس دارای سه بخش «اراضی»، «استیجاری» و «مرکز رشد فناوری نخبگان» برای استقرار شرکت‌هاست؛ در این پارک، به شرکت دانش‌بنیان واجد شرایط، قطعه زمینی واگذار می‌شود تا ضمن طراحی ساختمان، نسبت به احداث و بهره‌برداری از آن و استقرار در پارک اقدام کنند. شرکت‌های فناور و دانش‌بنیانی که سابقه نسبتاً طولانی فعالیت اقتصادی در حوزه تکنولوژی‌های برتر داشته و دارای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی و کادر تخصصی مناسب بوده و امکان توسعه فعالیت و اشتغال را داشته باشند، واجد شرایط عمومی برای استقرار در این بخش هستند. متراژ اراضی قابل واگذاری، از 500 تا پنج هزار مترمربع است. در عین حال، چنانچه برخی متقاضیان به واحدهای تکمیل‌شده، تمایل داشته باشند، تعدادی آپارتمان مستقل آماده به فروش ایجاد شده و قابل واگذاری به این شرکت‌هاست. در این میان، شرکت‌های دانش‌بنیانی که فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرده و حجم فعالیت و توان مالی محدود دارند، می‌توانند واحدهایی از بخش استیجاری را اجاره کنند. در این بخش که به عنوان مرکز فناوری سراج شناخته می‌شود، متراژ واحدها بین 50 تا 120 مترمربع است. فارغ‌التحصیلان و کارآفرینانی که دارای ایده‌های فناورانه مشخص و از تجربه اندکی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی بهره‌مند هستند و البته نیاز به پشتیبانی و حمایت دارند، می‌توانند در مرکز رشد مستقر شوند. استقرار در پارک فناوری پردیس بسان سایر پارک‌های فناوری در کشور، دارای مزایایی از قبیل معافیت مالیات بر عملکرد سالانه (اظهارنامه)، معافیت مالیات بر قرارداد، معافیت حقوق پرسنل مستقر در پارک و معافیت از پرداخت هرگونه عوارض معمول کشور بوده و مبنای این معافیت‌ها آیین‌نامه اجرایی ماده 47 قانون برنامه چهارم توسعه کشور است. اگرچه، بر اساس شواهد موجود و آنچه در خبرها مورد اشاره قرار گرفته است، شرکت‌های دانش‌بنیان عضو پارک فناوری پردیس، در حوزه اعمال معافیت‌های مالیاتی و بهره‌گیری از این مزایا دچار چالش‌های جدی با نهادهای دولتی از جمله سازمان امور مالیاتی هستند.

شرکت‌های عضو
تاکنون بیش از 100 واحد فناور دانش‌بنیان از بین بیش از هزار متقاضی در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت این مجموعه درآمده و مراکز تحقیق و توسعه یا دفاتر طراحی و مهندسی خود را در پارک ایجاد کرده‌اند. بر اساس اطلاعاتی که روی پرتال پارک فناوری پردیس قرار گرفته است، در حال حاضر حدود 280 واحد فناور به عضویت پارک فناوری پردیس درآمده‌اندکه از میان آنها 30 شرکت در بخش مرکز شتاب‌دهی نوآوری پارک مستقر هستند و 70 شرکت نیز در بخش مرکز توسعه کسب و کار فناوری عضو شده‌اند.index:1|width:300|height:238|align:left
شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس دارای چند صد محصول تجاری‌شده در بازار هستند که برای نمونه می‌توان به دستگاه پیشرفته برش جراحی دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی بیمار، نسل سوم دوربین‌های سرعت‌سنج خودرو، ویکی‌فقه و مدرسه فقاهت، نرم‌افزار کتابخانه‌ای سیمرغ، انواع سوئیچ‌های مراکز مخابراتی، انواع فرستنده‌های رادیو تلویزیونی و دیجیتال، انواع UPSها، ماشین بیهوشی، انواع داروهای نو ترکیب برای درمان بیماری‌های هپاتیت و همچنین داروی سردرد میگرنی، داروی زخم پای دیابتی‌ها، داروی کنترل بیماری ایدز، تمیزکننده‌های اولتراسونیک، میکروسکوپ نیروی اتمی و گیت‌های کتابخانه‌ای اشاره کرد. ضمن آنکه، شرکت‌های دانش‌بنیان عضو پارک فناوری پردیس تا‌کنون موفق به ثبت بیش از 150 پتنت (سند ثبت اختراع) داخلی و بین‌المللی شده‌اند که 32 مورد آن طی سال 1393 ثبت شده اند. اما تشخیص اینکه غول‌های اقتصادی پارک فناوری پردیس کدام شرکت‌ها هستند، تا حدودی دشوار می‌نمایاند؛ چرا که نه اطلاعات درج‌شده در پرتال پارک، این تشخیص را ممکن می‌ساخت و نه اطلاعاتی که مسوولان این مرکز به تجارت فردا ارائه کرده‌اند، این ارزش‌گذاری را میسر می‌سازد. اما سالانه جشنواره‌ای برای معرفی برترین‌های این پارک برگزار می‌شود که البته مبنای این انتخاب‌ها نیز مشخص نشده است. این مایه تاسف است که این اطلاعات به‌روز از وضعیت فعالیت و ارزش افزوده‌ای که شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس ایجاد می‌کنند، وجود ندارد. مجموعه‌ای که قرار است به مرکز فناوری غرب آسیا نیز تبدیل شود.

اشتغال
اطلاعات موجود از میزان اشتغال در پارک فناوری پردیس، نشان‌دهنده آن است که اشتغال در این مجموعه از 1300 نفر در سال 1389 به 2250نفر در سال 1393 رسیده است و البته پیش‌بینی شده است که با تکمیل فاز نخست این پارک، زمینه جذب و اشتغال بیش از پنج هزار نفر نیروی متخصص در شرکت‌های دانش‌بنیان عضو فراهم شود.

صادرات
همچنین در زمینه صادرات محصولات مبتنی بر فناوری، حمایت‌هایی نظیر تدوین بسته حمایتی صادرات فناوری پیشرفته با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران، حمایت از حضور شرکت‌های عضو در نمایشگاه‌های خارجی، برگزاری تورهای فناوری با حمایت پارک، ایجاد و راهبری شرکت مدیریت صادرات فناوری ایرانیان و اخذ تسهیلات با سود کم برای طرح‌های صادراتی شرکت‌های عضو از مراجع ذی‌صلاح، به منظور تشویق شرکت‌های صادرکننده این‌گونه محصولات در نظر گرفته شده و در حال حاضر، 15 شرکت صادرکننده،22 عنوان محصول یا خدمات را به 20 کشور مقصد، صادر می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید