شناسه خبر : 18400 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نباید انتظار داشت تغییری‌ صورت بگیرد

روی تاریک تورم‌سازی

همزمان با عشق‌بازی دنیا با طرح نخست‌وزیر شینزو آبه برای ژاپن، ‌ نهایتاً موفقیت او فراموش می‌‌شود: اوباش اوراق قرضه کنترل هزینه‌های استقراضی را در دست می‌گیرند.

ویلیام پِسِک
همزمان با عشق‌بازی دنیا با طرح نخست‌وزیر شینزو آبه برای ژاپن،‌ نهایتاً موفقیت او فراموش می‌‌شود: اوباش اوراق قرضه کنترل هزینه‌های استقراضی را در دست می‌گیرند.
آنچه بی‌پروایی‌های آبِنومیکس (Abenomics) را هنوز توجیه نکرده این است که چه می‌شود اگر نخست‌وزیر ژاپن دیگران را به راه خود بکشاند. برای لحظه‌ای تصور کنید بانک مرکزی ژاپن در اِعمال افزایش دو یا سه‌درصدی بر قیمت کالاهای مصرفی موفق شود. افزایش پیش‌آمده در عواید اوراق قرضه 10ساله ژاپن را از پایه می‌لرزاند.
می‌توانید از تاکاهیرو میتانی،‌ رئیس صندوق حقوق بازنشستگی ژاپن بپرسید. ارزش کل دارایی‌های این صندوق 16/1تریلیون دلار است. او در یکم فوریه،‌ به بلومبرگ گفت نگران اولین تغییراتی است که با اجرای سیاست‌های دولت جدید آبه،‌ در طول هفت سال در ساختار دارایی صندوق رخ می‌دهد. به گفته او سیاست‌های آبه ارزش 747 میلیارد دلاری اوراق قرضه محلی را نابود می‌کند.
پایان دادن به کشاکش یک دهه‌ای ژاپن با کاهش قیمت،‌ هدف والایی است. دولت‌های ژاپن از اوایل سال 2000 تاکنون از این هدف طفره رفتند. اما این دیدگاه که این روند به نرمی آشکار می‌شود،‌ نیاز به بازنگری دارد.
هیچ چیز بیش از موجی در عواید بدهی‌ها، سومین اقتصاد بزرگ جهان را بی‌ثبات نمی‌کند. در نظام مالی ریسک-پرهیز ژاپن،‌ قرضه دارایی اصلی در اختیار بانک‌های بازنشستگی، شرکت‌های بیمه و خانوارها هستند. اگر نرخ‌ها ناگهان بالا بروند، کل اقتصاد ضربه می‌بیند. به همین دلیل وزارت دارایی و بانک مرکزی ژاپن اینقدر تلاش می‌کنند که در زمینه اوراق قرضه خونسرد باشند.
آبِنومیکس می‌تواند این آرامش را به هم بزند و به شدت هزینه‌های استقراضی 10ساله ژاپن را به طرز خطرناکی افزایش دهد. این عالی است که آبه می‌خواهد به کاهش قیمت‌ها پایان دهد. فقط نباید انتظار داشت این تغییر،‌ صورت بگیرد.
منبع: BLOOMBERG

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها