شناسه خبر : 18342 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بدهزینه‌ترین المپیک‌های تاریخ

امروز انتقادهای زیادی به هزینه‌های گزافی که دولت روسیه برای بازی‌های المپیک زمستانی سوچی صرف کرده وارد می‌شود. اما آیا تنها سوچی بوده که میزبان یک المپیک پرخرج بوده است؟

امروز انتقادهای زیادی به هزینه‌های گزافی که دولت روسیه برای بازی‌های المپیک زمستانی سوچی صرف کرده وارد می‌شود. اما آیا تنها سوچی بوده که میزبان یک المپیک پرخرج بوده است؟ مسابقات ورزشی دیگری هم بوده‌اند که در زمستان‌های پربرف هزینه بالایی بر دوش برگزارکنندگان گذاشته‌اند. شش المپیک زمستانی پرهزینه دنیا به شرح زیر هستند.

1- سوچی
المپیک 2014 سوچی فعلاً لقب پر‌هزینه‌ترین المپیک برگزار‌شده در طول تاریخ را در اختیار دارد. دولت روسیه برنامه‌ای برای هزینه کردن 12 میلیارد دلار برای تامین زیر‌ساخت‌‌های مورد نیاز برای بازی‌های این المپیک داشت اما گویا هیچ چیز مطابق برنامه پیش نرفته است. فعلاً تخمین زده می‌شود برگزاری این بازی‌ها هزینه‌ای 50 میلیارد دلاری برای دولت این کشور دربر داشته باشد. سیاستمداران صرف این مخارج سرسام‌آور را با این دلایل که منفعت حاصل از فروش بلیت‌ و ایجاد اشتغال مرتبط و افزایش تعداد توریست، بیش از این هزینه‌ها خواهد بود، توجیه می‌کنند اما بسیاری از اقتصاددانان مستقل عقیده دارند محاسبه نفع اقتصادی حاصل از المپیک بسیار پیچیده‌تر است و در نهایت هم قطعی نیست که منافع اقتصادی این بازی‌ها بیش از هزینه آنها باشد.



2- آتن
دولت یونان هزینه بسیاری برای بازی‌های المپیک سال 2004 متحمل شد. مخارجی که تخمین زده می‌شود در انتها نیز درآمدی درخور نداشت. هتل‌های زیادی با تعداد بالای اتاق برای اقامت گردشگران ساخته شد با این تصور که المپیک باعث اقبال طولانی مدت توریست‌ها به این کشور خواهد شد. در حال حاضر و با توجه به وضعیت اقتصادی این کشور، حتی بسیاری از ورزشگاه‌هایی که برای این بازی‌ها با هزینه بالا ساخته شد بدون استفاده مانده و در شرف ویرانی است.




3- مونترال
قبل از بازی‌های 1976 مونترال، شهردار این شهر گفت: «هزینه المپیک بیشتر از هزینه‌ای نیست که به دنیا آمدن یک کودک برای خانواده دارد.» اما پیش‌بینی او اشتباه بود. بازی‌های المپیک، بدهی 5/1 میلیارد دلاری برای این شهر به همراه آورد. بدهی که تسویه آن 30 سال به طول انجامید و آخرین قسط آن در سال 2006 تسویه شد. برگزاری این المپیک و ساخت ورزشگاه‌های بزرگ پر‌هزینه و بی‌استفاده برای آن تا مدت‌ها دستاویز شوخی و طعنه ساکنان شهر بود.




4- ناگانو
شهر ناگانوی ژاپن در سال 1998، میزبان بازی‌های المپیک بود. برگزارکنندگان این بازی‌ها به مردم شهر اطمینان دادند صرف هزینه برای میزبانی این مسابقات، تعداد بازدید گردشگران از این شهر را برای مدتی طولانی به شدت افزایش خواهد داد. اتفاقی که هرگز نیفتاد. در واقع بعد از مراسم اختتامیه تقریباً هیچ گردشگری در شهر باقی نماند. برای بدتر شدن اوضاع، معلوم شد شهر بدهی عظیمی را برای برگزاری این بازی‌ها متحمل شده است. شایعاتی در مورد فساد مالی در جریان این میزبانی وجود داشت که به دلیل معدوم شدن اسناد و مدارک قابل اثبات نبود. هزینه واقعی برگزاری این بازی‌ها هنوز هم معلوم نیست.




5- لیک پلاسید
شهر لیک پلاسید ایالت نیویورک در سال 1980 میزبان بازی‌های المپیک زمستانی بود. مطابق روال معمول، هزینه تامین زیرساخت‌های لازم برای بازی‌ها، بسیار بیشتر از چیزی بود که در ابتدا پیش‌بینی می‌شد و درآمدها نیز بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها شد. هزینه برگزاری مسابقات تا روز اختتامیه، حدود 320 درصد بیش از چیزی شد که برگزارکنندگان در ابتدا تخمین می‌زدند. این شهر بعد از بازی‌ها با بدهی حدود هشت میلیون دلار تنها ماند که مجبور شد برای بازپرداخت آن با استناد به قوانین ایالت نیویورک، کمک مالی دریافت کند.




6- آلبرت ویل
شهر آلبرت ویل فرانسه در سال 1992 میزبان بازی‌های المپیک زمستانی بود. هزینه این بازی‌ها 135 درصد بیش از بودجه در نظر گرفته‌شده برای آن شد که به معنای کسری بودجه 57 میلیون دلاری این شهر بود که دولت مجبور شد بخشی از آن را بپردازد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها