شناسه خبر : 18267 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عبدالناصر همتی از تمهیدات بیمه مرکزی برای ساماندهی کلاهبرداری‌های تلفنی می‌گوید

هشدارمان را جدی بگیرید

برای انجام هرگونه عملیات بیمه‌ای فقط شرکت‌های بیمه و نمایندگی‌های مجاز و همچنین کارگزاران بیمه که اسامی و مشخصات آنها در سایت بیمه مرکزی در دسترس است می‌توانند سرویس‌های مورد نیاز مردم را ارائه کنند.

سوءاستفاده از نام و اعتبار بیمه مرکزی برای فروش برخی محصولات صنعت بیمه باعث شده این ‌روزها مردم‌فریب بازاریابی‌های تلفنی دروغ را بخورند و به راحتی در دام کلاهبرداران بیفتند. از سویی هشدار اخیر بیمه مرکزی نشان از افزایش اعتراضات مردمی نسبت به افشای اطلاعات بیمه‌نامه و مشخصات فردی‌شان دارد. اما این افراد سودجو چگونه به اطلاعات محرمانه مردم اعم از نام، شماره تلفن شخصی و مشخصات خودرو آنها دسترسی پیدا کرده‌اند؟ از این‌رو عبدالناصر همتی رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران در گفت‌وگو با تجارت فردا از پیامدهای بازاریابی‌های تلفنی دروغین در صنعت بیمه می‌گوید و به زوایای مختلف هشدارهای اخیر این سازمان به مردم در مورد سوءاستفاده از نام و اعتبار بیمه مرکزی برای فروش برخی محصولات بیمه‌ای می‌پردازد. او تاکید می‌کند بیمه مرکزی بارها و از طریق مبادی مختلف اعلام کرده که عرضه بیمه به جز از سوی موسسات بیمه و نمایندگان و کارگزاران بیمه ممنوع است اما نداشتن اطلاع دقیق مردم از وظایف بیمه مرکزی ایران و شرایط بیمه‌نامه‌های خود موجب سوءاستفاده این افراد سودجو شده است.



اخیراً موارد زیادی از بازاریابی‌های تلفنی برای فروش محصولات صنعت بیمه در سطح جامعه مشاهده می‌شود که می‌توان گفت هر چند تمامی فعالان در این نوع بازاریابی‌ها دست به کلاهبرداری نمی‌زنند اما تعداد زیادی از آنها با به‌کارگیری شگردهای خاص خود موجب فریب اشخاص و در نهایت ضرر مادی برای قربانیان خود می‌شوند. ضمن اینکه آگاهی نداشتن مردم نیز موجبات سوءاستفاده را برای کلاهبرداران بازاریاب تلفنی فراهم کرده است. چگونه می‌توان این اقدامات سودجویانه را مهار کرد؟
مسلماً در فضای اطراف زندگی ما که هم‌اکنون بخش عظیم آن به فضای الکترونیکی اختصاص یافته است باید طوری رفتار کرد که جای هرگونه اقدامات سودجویانه مسدود شود. چنان که مجرای افشای اطلاعات فضای الکترونیکی از قبیل تلفن، اینترنت، پیامک و... است مثلاً در قسمت privacy چه در گوشی‌ها و چه در کامپیوترها گزینه‌ای برای تبلیغات وجود دارد که می‌توانیم آن را در حالت off قرار داده تا از هرگونه تبلیغات و ارسال پیام‌ها جلوگیری شود.
روش‌های مختلف و متعددی برای امنیت در فضای الکترونیکی وجود دارد که این روش‌ها به طرق مختلف و با توجه به سیاست‌ها و امکانات شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی قابل اعمال است. راهکارهای متعددی جهت اقدام پیشگیرانه وجود دارد از قبیل امنیت فیزیکی سرورها، امنیت فیزیکی ارتباطات سیمی و بی‌سیم و استفاده شرکت‌های بیمه از سیستم‌های امنیتی مانند پیاده‌سازی امنیت در لایه‌های مختلف، فایروال‌ها، anti spam، VPN، IDS‌ها و... یا گذرواژه پیچیده انتخاب کنید، تمام گذرواژه‌های حساب‌های خود را مرتباً به‌روزرسانی کنید؛ حداقل دو بار در سال، هرگز لینک‌ها و ضمیمه‌های پیوست‌شده به ای‌میل‌های ناشناس را باز نکنید. هرگز از سایت‌های نامعتبر و مخرب دانلود انجام ندهید. از برنامه‌های امنیتی به‌روز و معتبر برای ردیابی انواع ویروس و بدافزار استفاده کرده و حتماً از فایل‌های مهم و حساس خود نسخه پشتیبان back up)i) تهیه کنید. در صورت باز کردن پیام ناشناس و آلوده شدن به سرعت کابل شبکه سیستم خود را به سیستم قطع کنید. در صورت استفاده از نرم‌افزارهای mail server از ویندوز یا لینوکس، امکان anti spam را فعال کنید یا از نرم‌افزارهای مخصوص این کار استفاده کنید. هنگام اتصال هارد اکسترنال یا فلش USB به کامپیوتر هرگز قبل از scan کردن توسط آنتی‌ویروس، فایل‌ها را باز نکنید. متاسفانه هیچ روش موثری برای حفظ کامل امنیت در حالت آنلاین وجود ندارد. حتی اگر از یک آژانس امنیتی بزرگ استفاده کنید، بیشترین خدماتی که به شما ارائه می‌شود این خواهد بود که بعد از وقوع آسیب آن را کم کنند. چندی پیش جعل دفترچه بیمه سلامت بارها گزارش شد و با توجه به اینکه جمعیت کثیری از مردم فاقد هرگونه خدمات درمانی و سلامت هستند، اغلب مردم ‌فریب کلاهبرداران را خورده و مبالغ مورد نظر کلاهبرداران را به حساب آنها واریز کردند. ترفند کلاهبرداران تلفنی هم معمولاً بدین‌صورت است که ابتدا شرکتی را به صورت جعلی تاسیس می‌کنند؛ سپس با استخدام تعدادی منشی و تهیه لیستی از شماره تلفن‌ها، آنها را جهت انجام بازاریابی در اختیار منشی‌ها قرار می‌دهند. منشی‌های شرکت که از همه‌چیز بی‌خبر هستند با برقراری تماس با لیست مشخص‌شده به افراد می‌گویند در صورتی که خواهان دریافت دفترچه بیمه سلامت هستند، مبلغ مورد نظر را به حساب شرکت واریز کنند. دفترچه‌های جعلی سپس از طریق پیک موتوری درب منزل به افراد تحویل می‌شود. متاسفانه به علت عدم شناسایی افراد در تماس‌های تلفنی و همچنین حجم گسترده‌ای از افراد که خواهان دریافت و اخذ دفترچه بیمه سلامت هستند، مبالغ کلانی نصیب سودجویان و کلاهبرداران می‌شود. عدم شناسایی کلاهبرداران و همچنین عدم بررسی صحت و سقم ادعای آنها در تماس‌های تلفنی از دلایلی است که باعث می‌شود، سودجویان به اهداف خود برسند. از این‌رو مردم همواره باید توجه داشته باشند که هرگاه تماس مشکوک یا ناشناسی را دریافت کردند، ابتدا فرد مورد نظر را شناسایی کنند و سپس از صحت‌وسقم ادعاهای آنها اطمینان حاصل کنند. پوشش‌هایی که سودجویان برای کلاهبرداری‌های خود استفاده می‌کنند بسیار متنوع و وسوسه‌برانگیز و در قالب طرح‌ها و پیشنهادهای مختلف است.

هشدار بیمه مرکزی درباره کسانی که با سوءاستفاده از عنوان این سازمان نسبت به فروش تلفنی محصولاتی همچون کارت امداد خودرو و سلامت، اقدام می‌کنند تا چه اندازه جدی است؟
در چند سال اخیر تعدادی افراد سودجو با راه‌اندازی سامانه تلفنی و استخدام چند کارمند و با معرفی خود به عنوان نماینده بیمه مرکزی با مردم تماس گرفته و با ارائه اطلاعات غلط مبنی بر خرید کارت امداد خودرو به مبالغی در حدود 100 هزار تومان که در قبال ارائه این کارت تخفیف بیمه‌نامه شخص ثالث حتی در صورت داشتن سابقه خسارت به آنها تعلق می‌گیرد، اقدام کرده‌اند که این اقدامات علاوه بر خدشه‌دار کردن وجهه سازمان بیمه مرکزی، دردسرهایی را برای مردم به وجود آورده است. هر چند خوشبختانه برخی از هموطنان برای احراز صحت این ادعاها از بیمه مرکزی استعلام می‌گیرند. اقدام این‌گونه افراد در معرفی خود به عنوان کارکنان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا معرفی محصولات خود با عنوان دارای مجوز از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در شمول عنوان مجرمانه ماده 555 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی با عنوان غصب عناوین و مشاغل دولتی قرار گیرد که بیمه مرکزی در خصوص این موضوع به مراجع ذی‌صلاح متوسل شده است.

با توجه به اینکه صدور تلفنی بیمه‌نامه غیرممکن است و کارشناسان این صنعت همواره تاکید می‌کنند که بیمه‌نامه حتماً باید به صورت کتبی صادر شود و امضا و تایید بیمه‌گذار را داشته باشد، با این حال چرا مردم ایران زود فریب بازاریابی‌های تلفنی دروغ را می‌خورند؟
متاسفانه اطلاع نداشتن مردم از وظایف بیمه مرکزی ایران و شرایط بیمه‌نامه‌های خود موجب سوءاستفاده این افراد سودجو از تمایلات مردم نسبت به تخفیفات بیمه شخص ثالث و سوءاستفاده از عنوان بیمه مرکزی باعث می‌شود برخی افراد که حس طمع آنها برانگیخته شده است در دام این کلاهبرداران بیفتند. بیمه مرکزی بارها و از طریق مبادی مختلف اعلام کرده که عرضه بیمه به جز از سوی موسسات بیمه و نمایندگان و کارگزاران بیمه ممنوع است. این موضوع به دفعات از طریق رسانه‌های جمعی، مطبوعات، مصاحبه‌های مختلف و همچنین سایت بیمه مرکزی، اطلاع‌رسانی شده است.

به نظرتان راه مقابله با گسترش این نوع سوءاستفاده‌ها چیست؟
یکی از راه‌های مقابله با این نوع کلاهبرداری‌ها بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به نوع و نحوه ارائه خدمات بیمه‌ای است. از طرفی سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز این اختیار را دارند تا از طریق اقدامات قضایی با این افراد متخلف برخورد کنند. همان‌طور که در موارد مشابه دیگر کلاهبرداران به صورت اتفاقی با شماره‌های تلفن همراه افراد تماس می‌گیرند و ادعا می‌کنند شماره‌های رند یا شماره نزدیک خط فرد مورد نظر را در اختیار دارند. اگر شخصی متقاضی دریافت این خطوط شود کلاهبرداران خطوط معمولی را با قیمت پایین تهیه کرده و سپس با حک کردن شماره مورد نظر بر روی آنها، به چند برابر قیمت در اختیار افراد قرار می‌دهند. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید در این شیوه نیز کلاهبرداران از اصل عدم‌تشخیص و شناسایی در تماس‌های تلفنی استفاده کرده و افراد را فریب می‌دهند. به همین دلیل هوشمندی افراد است که مانع فریب‌خوردنشان می‌شود. از این‌رو توصیه می‌شود که در برابر این بازاریابی‌های تلفنی، مردم آگاهانه رفتار کنند.

بیمه مرکزی اعلام کرده مدتی است تعداد تماس‌های مردم برای استعلام اصالت این محصولات و ارتباط آن با بیمه مرکزی یا اعلام اعتراض نسبت به افشای اطلاعات بیمه‌نامه و مشخصات فردی آنها افزایش یافته، این چه پیامی دارد؟ آیا مردم نسبت به این سوءاستفاده‌ها هوشیار شدند؟
همان‌طور که اعلام شد بیمه مرکزی پیگیری قضایی این موضوع را در دستور کار دارد و امید می‌رود با همکاری واحدهای ذی‌ربط و مراجع قضایی و انتظامی فعالیت این‌گونه دفاتر متوقف شود. در ضمن این موضوع توسط حراست بیمه مرکزی نیز تحت بررسی و پیگیری است. بیمه مرکزی از طریق سایت سازمان و به صورت مستمر با انجام مصاحبه‌ها و صدور اطلاعیه‌های گوناگون از طریق صدا و سیما و رسانه‌های گروهی موضوع سوءاستفاده و کلاهبرداری افراد سودجو و سوءاستفاده از عنوان بیمه مرکزی را اطلاع‌رسانی کرده است.

چگونه این شرکت‌ها به اطلاعات محرمانه مشتریان اعم از نام، شماره تلفن شخصی و مشخصات خودرو آنها دست پیدا می‌کنند؟
هنوز برای ما روشن نیست، اینکه اطلاعات بیمه‌نامه افراد از چه مجرایی افشا می‌شود و همچنین انجام اقدام پیشگیرانه از آنجا که اطلاعات بیمه‌نامه افراد جزو حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود و طبق قوانین دنیای مجازی نفوذ به حریم خصوصی جرم به شمار می‌رود، مجازات قانونی دارد. اگر کانال افشای اطلاعات بیمه‌نامه‌ها، فضای سایبری و الکترونیکی باشد راهکارهای متعددی برای اقدام پیشگیرانه وجود دارد از قبیل امنیت فیزیکی سرورها، امنیت فیزیکی ارتباطات سیمی و بی‌سیم و استفاده شرکت‌های بیمه از سیستم‌های امنیتی مانند پیاده‌سازی امنیت در لایه‌های مختلف، فایروال‌ها، anti spam، VPN، IDS‌ها و... و به همین خاطر همکاری با پلیس فتا و استفاده از راهکارهای آنها برای حل مشکل می‌تواند کارساز باشد. لازم به ذکراست با توجه به اینکه این افراد از طریق تلفن تماس گرفته و هویت و مکان آنها مجهول است بنابراین نحوه اخذ اطلاعات بیمه‌گذاران هم مشخص نیست.

مردم در خرید محصولاتی مانند امداد خودرو و بیمه سلامت و... تا چه اندازه از طریق بازاریابی‌های تلفنی ترغیب می‌شوند؟ معمولاً چند درصد از مردم از شرکت‌هایی نظیر امدادخودرو غیرمجاز، فریب می‌خورند؟
درصد کسانی که فریب این شگرد بازاریابی را خورده‌اند مشخص نیست. مردم نباید هدایا یا تخفیف‌های غیرواقعی مطروحه را جدی بگیرند. برای انجام هرگونه عملیات بیمه‌ای فقط شرکت‌های بیمه و نمایندگی‌های مجاز و همچنین کارگزاران بیمه که اسامی و مشخصات آنها در سایت بیمه مرکزی در دسترس است می‌توانند سرویس‌های مورد نیاز مردم را ارائه کنند. در ضمن مطالعه دقیق مطالب مندرج در بیمه‌نامه‌ها و شرایط پیوست آن جهت آگاهی از تبلیغات غیرواقعی و گمراه‌کننده به مردم توصیه می‌شود. لازم به ذکر است در سامانه بیمه مرکزی و در زیرپرتال نظارت (پایگاه اطلاع‌رسانی نظارت بیمه مرکزی) تمامی اطلاعات در خصوص انواع مختلف رشته‌های بیمه‌ای در بخش مراقب بیمه، برای آگاهی عموم مردم، قابل دسترسی است. با توجه به اینکه افراد سودجو شناسایی نشده‌اند آمار دقیقی در خصوص افرادی که در دام آنها می‌افتند در دست نیست. به همین خاطر بیمه مرکزی اعلام کرد که مردم مراقب افراد سودجو باشند زیرا بیمه مرکزی محصولی برای فروش ندارد. طی اطلاعیه‌ای از مردم خواستیم مراقب افراد و شرکت‌هایی که طی اقدامی سودجویانه از عنوان بیمه مرکزی برای فروش محصولات اجباری مانند کارت امداد خودرو، کارت سلامت، کارت دندانپزشکی و... سوءاستفاده می‌کنند، باشند.

در حال حاضر وضعیت صنعت بیمه ایران را چطور ارزیابی می‌کنید و به نظرتان رقابت ناسالم در شرکت‌های بیمه چه پیامدی برای مردم دارد؟
عملکرد سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد حق بیمه در این مدت ۲۰ درصد رشد داشته و انتظار می‌رود با این‌روند، ضریب نفوذ بیمه از مرز دو درصد بگذرد. ضمن اینکه در یک دهه گذشته ضریب نفوذ بیمه به 9 /1 درصد رسیده که از میانگین منطقه منا که 7 /1 درصد است کمی بالاتر است، اما با میانگین جهانی که حدود 5 /6 درصد است، بسیار فاصله داریم. در این مدت 9 /6 میلیون فقره خسارت پرداخت شده است و خسارت پرداختی ۳۲ درصد رشد داشته و نسبت خسارت به حق بیمه به 5 /62 درصد رسیده است. سه رشته شخص ثالث، زندگی و درمان پیشتاز بوده است و بر اساس آخرین آمار، بیمه ایران ۳۲ درصد و غیردولتی‌ها ۶۸ درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند. درباره رقابت ناسالم در شرکت‌های بیمه هم باید گفت که این نوع رقابت به ضرر مردم است. رقابت فنی به نفع بیمه‌گذار است اما آنچه هم‌اکنون به خصوص در رشته‌های درمان، آتش‌سوزی، باربری، مسوولیت و تا ماه قبل شخص ثالث بین شرکت‌های بیمه وجود داشت نه‌تنها رقابت ناسالم بود بلکه به بیمه‌گذار هم کمکی نمی‌کرد. شفافیت و نقش بیمه مرکزی و هماهنگی بین بیمه‌های اجتماعی و بازرگانی به معنای این نیست که کل مجموعه بیمه‌های بازرگانی و اجتماعی در زیرمجموعه یک وزارتخانه مشخص شود بلکه باید بیمه‌های بازرگانی تحت نظر وزارتخانه‌های اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی نیز زیرمجموعه وزارتخانه‌های اقتصادی باشند. روال کنونی بیمه درست است اما باید هماهنگ‌تر شده و کمیته‌های هماهنگی درست شود. از سویی برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی شرکت‌های بیمه باید به گونه‌ای هماهنگ، منسجم و حرفه‌ای پیش رود تا از محل این برنامه‌ها، کل صنعت بیمه منتفع شود و تنها به فکر تبلیغ برای یک شرکت نباشیم.

در خصوص تخلفات در صنعت بیمه چه برنامه‌ای دارید؟
معتقدیم در وهله اول باید کمیته ثبات بازار سرمایه ایجاد شود. با توجه به اینکه بیمه، بورس و بانک هر سه جزو بازارهای مالی هستند برای هماهنگی بیشتر بین آنها باید کمیته ثبات بازار سرمایه ایجاد شود تا موضوع هماهنگی سیاست‌ها اعمال شود و تکلیف مردم نیز مشخص شود. در خصوص تخلفات در صنعت بیمه با جدیت برخورد خواهیم کرد. باید فعالیت‌های مربوط به بیمه‌های زندگی و غیرزندگی را جدا کرد و از این پس به شرکت‌های مختلط مجوز نخواهیم داد. از سویی در شرکت‌های مختلط باید ذخایر بیمه‌های عمر به صورت شفاف مشخص شود. از سویی خریداران محصولات بیمه‌ای توجه داشته باشند همان‌طور که بانک مرکزی نظارت بر فعالیت بانک‌ها را بر عهده دارد، بیمه مرکزی نیز وظیفه نظارت بر فعالیت شرکت‌های بیمه بازرگانی را بر عهده دارد.

به عنوان آخرین سوال، تمهیدات بیمه مرکزی برای ساماندهی این کلاهبرداری‌ها و مقابله با سودجویانی که از طریق بازاریابی‌های تلفنی مردم را فریب می‌دهند چیست؟
بیمه مرکزی پیگیری قضایی این موضوع را در دستور کار دارد و امید می‌رود با همکاری واحدهای ذی‌ربط و مراجع قضایی و انتظامی فعالیت این‌گونه دفاتر متوقف شود. در ضمن بیمه مرکزی ایران از طریق اطلاع‌رسانی به افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به مقوله بیمه امیدوار است. البته به استناد ماده 60 قانون بیمه شخص ثالث مصوب 1395 «فروش هر نوع بیمه‌نامه یا مبادرت به عملیات بیمه‌گری یا نمایندگی بیمه بدون مجوز قانونی، در حکم کلاهبرداری است و مرتکب علاوه بر مجازات کلاهبرداری، ضامن جبران خسارت وارده حسب مورد به زیان‌دیده یا صندوق به نرخ روز جبران است». با استفاده از این ماده‌قانونی می‌توان با طرح دعوی علیه متخلفان در دادگاه، با این افراد مقابله کرد. ما اعتقاد داریم بهترین روش برای مقابله با این‌گونه فعالیت‌های غیرمجاز اطلاع‌رسانی است که بیمه مرکزی ایران در اولین فرصت پس از تماس‌های شهروندان نسبت به این اطلاع‌رسانی اقدام کرده و در صورت مشاهده موارد مشابه مطمئن مجدداً اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین مقرر شد واحدهای بازرسی، حراست، دفتر حقوقی بیمه مرکزی با همکاری سازمان‌های مرتبط با این امر از قبیل مخابرات و اداره اماکن نیروی انتظامی برای شناسایی محل فعالیت یا دفاتر این دسته شرکت‌های دارای فعالیت غیرمجاز اقدامات مربوطه را انجام دهند و پس از شناسایی با آنها برخورد قانونی صورت گیرد. از سویی صنعت بیمه کشور در عرصه تبلیغاتی نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد. بیمه مرکزی برنامه‌های جدید خود را همسو با توسعه و گسترش فرهنگ بیمه آغاز خواهد کرد و در این زمینه دست یاری خود را به سوی شرکت‌های بیمه دراز می‌کند تا با همفکری بیشتر و استفاده از این فضای کارشناسی، نقش اصلی صنعت بیمه را که ایجاد اطمینان و آرامش در جامعه است بیش از پیش نمایان کند. ضمن اینکه روابط عمومی‌ها فقط نقش منتشرکننده اخبار مدیر سازمان را ندارند بلکه باید مسائل مهم و نقاط ضعف و قوت سازمان خود را با همفکری کارشناسان شناسایی کرده و با استراتژی و برنامه‌های راهبردی در پیشبرد اهداف سازمان گام بردارند. با تبلیغات و اطلاع‌رسانی هدفمند می‌توان توسعه بیش از پیش صنعت بیمه را فراهم کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها