شناسه خبر : 1818 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رئیس‌جمهور عراق به تهران آمد

هدف ۲۵ میلیارد دلاری

پس از رجب‌طیب اردوغان و محمد اشرف‌غنی، روسای جمهور ترکیه و افغانستان که در نیمه دوم فروردین‌ماه به تهران آمدند، فواد معصوم، سومین رئیس‌جمهور یک کشور همسایه ایران بود که در یک ‌ماه گذشته به دعوت رسمی حسن روحانی به تهران سفر می‌کرد

پس از رجب‌طیب اردوغان و محمد اشرف‌غنی، روسای جمهور ترکیه و افغانستان که در نیمه دوم فروردین‌ماه به تهران آمدند، فواد معصوم، سومین رئیس‌جمهور یک کشور همسایه ایران بود که در یک ‌ماه گذشته به دعوت رسمی حسن روحانی به تهران سفر می‌کرد. رئیس‌جمهور عراق که کشورش در سال‌های اخیر همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران شناخته‌ شده، در حالی اولین سفر خود به عنوان رئیس‌جمهور عراق به تهران را تجربه کرد که زمزمه‌های برقراری تجارت آزاد میان دو کشور این سفر را به یک رویداد مهم اقتصادی و بازرگانی تبدیل کرده بود. ارزش صادرات ایران به عراق در سال گذشته به بیش از شش میلیارد دلار رسیده و این کشور را به مقام دومین واردکننده بزرگ کالاها و خدمات ایران رسانده است، با این حال، مسوولان ایرانی همواره بر پتانسیل چندبرابر شدن این صادرات تاکید دارند و از ظرفیت 25 میلیارد‌دلاری تجارت دو کشور سخن می‌گویند. آن‌گونه که ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه سفر فواد معصوم به تهران گفته بود، «پیگیری برقراری روابط بانکی و پذیرش ضمانتنامه‌های بانکی صادرات توسط بانک‌های ایرانی غیرتحریمی به منظور تسهیل روابط تجاری با عراق و پیگیری پذیرش استانداردهای ملی یکدیگر» از جمله توافقات بین دو کشور است. نکاتی که در جریان سفر رئیس‌جمهور عراق به تهران نیز مورد تاکید قرار گرفت. آنجا که حسن روحانی در دیدار با فواد معصوم گفت: «باید مسائل مرزی و گمرکی را به گونه‌ای تسهیل کنیم تا رفت و آمد افراد و کالاها به راحتی صورت بگیرد.» او در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود هم روابط اقتصادی دو کشور را «خوب و مناسب» توصیف کرد و گفت: ما امروز برای همکاری‌های بیشتر و اتصال راه‌آهن و بزرگراه‌ها و تردد مسافرین و حمل و نقل کالا و همچنین همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و نفت و گاز گفت‌وگو کردیم.
سفر فواد معصوم به تهران از زاویه دیپلماتیک نیز واجد اهمیت‌های چندگانه بود. وقتی او با اشاره به بحران سوریه و یمن خطاب به همتای ایرانی خود گفت «تهران و بغداد در مورد بسیاری از مسائل منطقه دارای تفاهم و هم‌صدایی هستند»، نشان داد که ایران می‌تواند در مورد مسائل منطقه‌ای روی همکاری و حمایت همسایه غربی‌اش حساب باز کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها