شناسه خبر : 18162 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با محمدرضا نجفی‌منش عضو انجمن قطعه‌سازان

محدوده مناسب برای عرضه اتومات‌ها

حرکت به سمت تولید و عرضه محصولات اتومات توسط خودروسازان داخلی، اگرچه مورد تایید بسیاری از کارشناسان و البته مشتریان است، با این حال عضو انجمن قطعه‌سازان معتقد است سرمایه‌گذاری لازم برای تولید اتومات‌ها در کشور(در حوزه قطعات) صورت نگرفته است.

حرکت به سمت تولید و عرضه محصولات اتومات توسط خودروسازان داخلی، اگرچه مورد تایید بسیاری از کارشناسان و البته مشتریان است، با این حال عضو انجمن قطعه‌سازان معتقد است سرمایه‌گذاری لازم برای تولید اتومات‌ها در کشور (در حوزه قطعات) صورت نگرفته است. به گفته محمدرضا نجفی‌منش، اصلی‌ترین مشکل در ساخت محصولات اتومات داخلی، به عدم تولید گیربکس‌های اتومات در کشور مربوط می‌شود. به گفته او، در حال حاضر تمام گیربکس‌های اتومات از خارج می‌آیند، چون هیچ‌کس حاضر به سرمایه‌گذاری در تولید این نوع گیربکس‌ها نشده است.



اقدام خودروسازان در حرکت به سمت تولید محصولات اتومات را چطور ارزیابی می‌کنید؟
تولید و عرضه خودروهای اتومات سیاست درستی به شمار می‌رود و خودروسازان داخلی نیز باید به سمت تولید هرچه بیشتر این نوع محصولات بروند. در حال حاضر خودروسازان دنیا نیز بیشتر به سمت تولید محصولات اتومات گرایش پیدا کرده و ما هم باید در همین مسیر حرکت کنیم.

خودروسازان چرا اینقدر دیر به سمت تولید محصولات دنده‌اتوماتیک رفتند؟ اصلاً چه موانعی در حال حاضر بر سر راه تولید این خودروها وجود دارد؟
اینکه دیر بوده یا نه، چندان مهم نیست؛ به هر حال الان متوجه شده‌اند که باید محصولات اتومات را در سبد تولیدی خود قرار دهند و این اتفاق مثبتی به شمار می‌رود. با این حال، مشکلات و موانعی نیز هست که اصلی‌ترین آن به عدم تولید گیربکس‌های اتومات در کشور مربوط می‌شود. در حال حاضر تمام گیربکس‌های اتومات از خارج می‌آیند، چون هیچ‌کس حاضر به سرمایه‌گذاری در تولید این نوع گیربکس‌ها نشده است.
به هر حال این کار سرمایه‌گذاری زیادی می‌طلبد و از طرفی، ما سال‌ها تحریم بوده و به تازگی امکان برقراری ارتباط با شرکت‌های خارجی را پیدا کرده‌ایم. با این حال هنوز هم دیر نشده، زیرا با توجه به ورود شرکت‌های خارجی به کشور، می‌توان دانش فنی تولید گیربکس اتومات را کسب کرد و با انجام سرمایه‌گذاری، تولید آن را استارت زد. خودروسازی جهان تمرکز خود را روی محصولات اتومات گذاشته و ما نیز اگر می‌خواهیم از قافله عقب نمانیم، باید با استفاده از دانش فنی روز دنیا در طراحی گیربکس اتومات، سرمایه‌گذاری لازم را در مورد آن انجام دهیم.

به نظر می‌رسد خودروسازان کشور تمرکز اصلی خود برای تولید محصولات اتومات را روی شرکت‌های چینی قرار داده‌اند. چرا به سمت ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها نرفتند؟
فراموش نکنید که ما تا همین چند وقت پیش حتی امکان گفت‌وگو و مذاکره با خارجی‌ها را هم نداشتیم. الان هم با وجود لغو تحریم‌ها، هنوز مشکلات بانکی (ناشی از تحریم) پابرجاست و بنابراین برای همکاری با ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها (در حوزه خودروهای اتومات) باید فعلاً صبر کرد.

فکر می‌کنید خودروهای اتومات چینی بتوانند اعتماد مشتریان ایرانی را جلب کنند؟
این موضوع را گذشت زمان مشخص می‌کند و از طرفی من چون خیلی طرفدار محصولات چینی نیستم، نمی‌توانم نظری کلی در این مورد بدهم. با این حال به نظرم برخی محصولات اتومات چینی که عرضه شده‌اند، خیلی هم چینی نبوده و تکنولوژی سایر شرکت‌ها نیز در آنها به کار رفته است. اتفاقاً مشتریان استقبال خوبی از خودروهای عرضه‌شده به عمل آورده‌اند و این نوع محصولات می‌توانند تا زمانی که محصولات جدید اروپایی وارد کشور می‌شوند، به نوعی خلأ بازار را پر کنند.

با توجه به قدرت خرید پایین مشتریان ایرانی، خودروسازان بهتر است کدام بازه قیمتی را برای عرضه محصولات اتومات هدف قرار دهند؟
20 تا 30 میلیون تومان، بازه قیمتی پرتراکم بازار خودرو کشور به شمار می‌رود و بنابراین بهتر است خودروهای اتومات نیز بیشتر در این محدوده قیمتی عرضه شوند. کلاً سیاست خودروسازان با توجه به قدرت خرید پایین مشتریان، باید به سمت عرضه محصولات (اتومات) ارزان برود تا امکان خرید برای بخش قابل توجهی از مشتریان ایجاد شود.

فکر می‌کنید امکان تولید اتومات‌ها در این بازه قیمتی هست؟
چرا نباشد؟ همین رنو کوئید (محصول ارزان‌قیمت رنو) گزینه خوبی برای اتومات شدن است، چون هم از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و هم قیمت آن نیز اقتصادی به حساب می‌آید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها