شناسه خبر : 18036 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

داعش قصد دارد حقوق سربازانش را کاهش دهد

اصلاحات داعشی

اگر تا به حال فکر می‌کردید سربازان داعش فقط به دلیل اعتقاد قلبی به جنگ می‌پردازند، سخت در اشتباه بوده‌اید.

اگر تا به حال فکر می‌کردید سربازان داعش فقط به دلیل اعتقاد قلبی به جنگ می‌پردازند، سخت در اشتباه بوده‌اید. سربازان داعش نه‌تنها حقوق دریافت می‌کنند، که از حق اولاد و عائله‌مندی هم برخوردارند. هر سرباز داعش بین 400 تا 1200 دلار حقوق ماهانه دریافت می‌کند که به این مبلغ 50 دلار ماهانه به ازای هر همسر و 25 دلار ماهانه به ازای هر فرزند اضافه می‌شود. در حقیقت داعش اگرچه یک گروه تروریستی است، اما روند اداره آن بسیار شبیه یک دولت معمولی است. این مثلاً دولت جدید یا خلافت خودخوانده، بخشی از خاک عراق و سوریه را به خود اختصاص داده است و صادرات و تولید عمده آن نه کالا، که تروریست و آدمکش است.
طبیعتاً هر دولتی حتی غیرقانونی و خود‌خوانده، در شرایط جنگی با افزایش هزینه روبه‌رو می‌شود. اخیراً داعش دیگر نمی‌تواند هزینه حقوق سربازان خود را پرداخت کند. بخشی از درآمد داعش را مالیاتی تشکیل می‌دهد که از ساکنان در مناطق تحت کنترل خود دریافت می‌کند. این حقیقت که اکثر این افراد اصلاً تمایلی ندارند در این مناطق زندگی کنند هم تاثیری در این اقدام ندارد. اما بخش عمده درآمد این گروه از طریق استخراج و فروش نفت است. اگرچه هیچ دولتی در جهان این موضوع را قبول نمی‌کند که خریدار نفت داعش است، اما به هر حال این گروه می‌تواند نفت خود را با قیمتی کمتر از قیمت جهانی به فروش برساند و از درآمد حاصل از آن برای تامین مالی فعالیت‌های تروریستی خود استفاده کند. اما حالا این درآمد از دو سو مورد تهدید است. اول کاهش قیمت جهانی نفت، با توجه به اینکه داعش به دلیل ماهیت غیرقانونی خود مجبور است برای داشتن خریدار قیمتی پایین‌تر از قیمت جهانی نفت را پیشنهاد دهد، این کاهش قیمت اثری مضاعف بر درآمد گروه خواهد داشت. از سوی دیگر بمباران مواضع این گروه توسط نیروهای بین‌المللی، باعث شده تا بخش نه‌چندان اندکی از تجهیزات استخراج و توزیع و جابه‌جایی نفتی که در اختیار این گروه است، آسیب ببیند و در نتیجه ظرفیت فروش هم کاهش یابد.
این کاهش درآمدها طبیعتاً سران گروه را مجبور می‌کند که هزینه‌های خود را نیز کاهش دهند. با توجه به اینکه داعش چندین شهر را هم در تصرف خود دارد طبیعتاً مجبور است در کنار دریافت مالیات، خدمات شهری هرچند اندکی را برای ساکنان فراهم کند. در نتیجه این تنها سربازان این گروه نیستند که از این گروه تروریستی حقوق می‌گیرند. یک مهندس که بتواند کمک کند تا چراغ‌های برق در شهرهای تحت کنترل داعش روشن بمانند، می‌تواند ماهی 1500 دلار حقوق دریافت کند. در سایر بخش‌ها هم اوضاع به همین منوال است. همچنین داعش به ساکنان مناطق تحت کنترل خود یارانه نان پرداخت می‌کند. طبیعتاً و با توجه به اینکه مخارج خرید سلاح توسط این گروه تروریستی قابل کاهش نیست، تنها گزینه ممکن برای کاهش هزینه‌ها، کم ‌کردن پرداخت‌ها به سربازان و همه کسانی است که به نوعی برای این گروه کار می‌کنند. اسنادی که از داخل این گروه تروریستی به بیرون درز پیدا کرده، خبر از کاهش 50‌درصدی حقوق سربازان می‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها