شناسه خبر : 17996 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پروندهای درباره اقتصاد کشورهای راهیافته به جام جهانی برزیل

سوت سود

بازی‌های جام جهانی شروع شده و شما در جریان این همه شور و هیجان قرار گرفته‌اید. بازی‌های پر از تماشاگر، ساق‌های گران‌قیمت و بازی کردن میلیون‌ها دلار در مستطیل سبز. چهار سال است که همه منتظر آغاز این رقابت‌ها بوده‌اند.

بازی‌های جام جهانی شروع شده و شما در جریان این همه شور و هیجان قرار گرفته‌اید. بازی‌های پر از تماشاگر، ساق‌های گران‌قیمت و بازی کردن میلیون‌ها دلار در مستطیل سبز. چهار سال است که همه منتظر آغاز این رقابت‌ها بوده‌اند. میلیون‌ها دلار هزینه شده تا زیرساخت‌های لازم در کشور قهوه ساخته شود، اعتراض‌ها و تظاهرات‌های کوچک و بزرگ شکل داده شده و در نهایت باز هم این توپ گرد و زمین سبز است که چشم‌ها را به خود جلب می‌کند.
رقابت‌های جام جهانی 2014 برزیل البته از دید اقتصادی یک واقعه بسیار مهم است؛ پرهزینه‌ترین جام جهانی تاریخ. همان مساله‌ای که باعث شد بارها و بارها برزیلی‌های معترض به وضع اقتصادی به خیابان‌ها بریزند. گرچه فیفا اعلام کرده تمام هزینه‌های اجرایی جام جهانی را می‌پردازد و حتی یک سنت از مالیات شهروندان برزیل در این راه صرف نخواهد شد. رقابت‌های جام جهانی امسال که با حضور 32 تیم در هشت گروه برگزار می‌شود 8/25 میلیارد رئال برابر 92/6 میلیارد پوند هزینه در‌بر داشته است. این مبلغ برای ساخت استادیوم، فرودگاه، حمل‌ونقل شهری و ارتقای دیگر زیرساخت‌ها هزینه شده است. یک‌سوم این مبلغ نیز برای بازسازی و نوسازی استادیوم‌های 12 شهر میزبان هزینه شده است. البته این هزینه گزاف، درآمد بالایی نیز برای فیفا و احتمالاً برزیل در‌بر خواهد داشت. فیفا حداقل دو میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد و برزیل که همیشه یکی از مقاصد مورد علاقه گردشگران بوده، درآمدی چند برابری خواهد داشت. این دوره علاوه بر اینکه پرهزینه‌ترین و پردرآمدترین دوره جام جهانی است، گران‌قیمت‌ترین بازیکنان فوتبال را نیز دارد. تیم‌هایی با ارزش قیمتی بالا، بازیکنانی که هر کدام ده‌ها میلیون دلار می‌ارزند و درآمدهای کلانی از فوتبال دارند. با این همه 32 تیمی که در یک دوره مسابقات در کنار هم قرار می‌گیرند و در زمین چمن مسابقه رو به روی هم می‌ایستند، اقتصادهای متفاوتی دارند. برخی از کشورهایی باثبات اقتصادی، درآمد سرانه بالا، طبقه متوسط گسترده با رفاه نسبی می‌آیند و برخی از کشورهایی فقیر، جنگ‌زده با نرخ بیکاری بالا. برخی دچار تورم مزمن هستند و برخی گرفتار رکود، برخی رونق اقتصادی دارند و برخی هنوز از بحران سال 2008 خارج نشده‌اند. همه اینها اما مهم نیست چون فوتبال، فوتبال است. شاید یک تیم آفریقایی با اقتصاد توسعه‌نیافته برتر میدان باشد و شاید یک کشور نوظهور. فوتبال و اقتصاد با یکدیگر به شدت عجین شده‌اند و شکی نیست که تیم‌های ثروتمندتر در بلندمدت موفق‌ترند چون زیرساخت‌های بهتری دارند. اما در فوتبال باید منتظر شگفتی بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها