شناسه خبر : 17950 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اخبار کوتاه - سکه و ارز

مسوولان ارزی بانک مرکزی در حالی به تازگی از اعلام آمار فروش ارز مرکز مبادلات ارزی خودداری می‌کنند که در دوره مدیریت قبلی بانک مرکزی رسماً اعلام شده بود آمار فروش مرکز مبادلات ارزی «محرمانه» نیست.

گمرک بخشنامه پیمان‌سپاری ارزی را لغو کرد
معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه‌ای به کلیه گمرکات کشور ابلاغ کرد، تکمیل فرم نحوه مصرف ارز حاصل از صادرات لغو شده و نیازی به اخذ و تکمیل فرم مذکور نیست. محمدرضا نادری در این بخشنامه خطاب به ناظران گمرکات استان‌ها و مدیران‌ کل و مدیران گمرکات اجرایی مستقل اعلام کرد: با عنایت به مصوبه شماره 147265/ت 49867ه موضوع لزوم تکمیل فرم نحوه مصرف ارز حاصل از صادرات لغو و نیازی به اخذ و تکمیل فرم مذکور نیست. در این بخشنامه آمده است: دستور فرمایید ضمن اقدام مراتب را مطابق بخشنامه ردیف 51 مورخ 20/11/1385 به کلیه گمرکات و واحدهای تابعه ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت مستمر معمول کنند.

آمار فروش مرکز مبادلات محرمانه است؟
مسوولان ارزی بانک مرکزی در حالی به تازگی از اعلام آمار فروش ارز مرکز مبادلات ارزی خودداری می‌کنند که در دوره مدیریت قبلی بانک مرکزی رسماً اعلام شده بود آمار فروش مرکز مبادلات ارزی «محرمانه» نیست. خبرگزاری تسنیم در این رابطه با شرح مفصلی از منطق راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی در دولت احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه آمار مبادلات این مرکز از دی‌ماه سال گذشته توسط دولت قبلی محرمانه بوده اما مدیریت سابق بانک مرکزی تاکید داشت آمار محرمانه در بانک مرکزی نداریم، اعلام کرده است پیگیری‌ها از مدیریت فعلی بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که میزان ارز فروخته‌شده در مرکز مبادلات ارزی کشور همچنان اعلام نمی‌شود.

آتی و افت شدید سررسیدها
سکه آتی دی‌ماه که شهریور‌ماه سال جاری بازگشایی شده بود، روزهای پنجشنبه هفته قبل و شنبه هفته جاری سررسید شدند و صاحبان موقعیت‌های باز با مراجعه به شعب بانک سامان نسبت به دریافت سکه‌های خود اقدام کردند. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در حال حاضر سررسیدهای مختلف مورد معامله در بورس کالا با اختلافی فاحش نسبت به قیمت‌های بازگشایی در پایین‌ترین سطوح طی لااقل دو سال اخیر است. در این میان سکه سررسید تیرماه 1393 نیز که با قیمت 921 هزار تومان کشف قیمت شد در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته پس از گذشت یک هفته تنها 2/0 درصد رشد را تجربه کرده و به 923 هزار تومان رسیده بود.

دست دوم‌فروشی جای طلای نو را می‌گیرد؟
رئیس اتحادیه کشوری طلا درباره رونق خرید و فروش طلای دست دوم اظهار داشت: نامه‌ای به روسای اتحادیه‌های طلا و جواهر شهرستان‌ها ابلاغ شده که براساس قانون نظام صنفی با فروشندگان صنفی طلای دست دوم برخورد شود. کشتی‌آرای با بیان اینکه این معاملات به زیان این بخش است، افزود: مردم باید توجه داشته باشند که در بسیاری مواقع فروشندگان، طلا با عیار کمتر از ۱۸ را به خریداران می‌فروشند که باید در این باره محتاط باشند. وی تاکید کرد: هزینه‌های جانبی طلا مانند مالیات بر ارزش افزوده، اجرت و... به ۱۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است و باعث شد گرایش مردم به زیورآلات کم و تقاضا برای خرید بدلیجات افزایش پیدا کند که اگر چاره‌ای اندیشیده نشود با رکود مواجه خواهیم شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها