شناسه خبر : 17801 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معرفی ۹ کراس‌اوور موفق بازار ایران در سال ۹۵

بالانشین‌ها

ایرانی‌ها کراس‌اوور دوست دارند و این را می‌توان در موارد متعددی ثابت کرد. کافی است به لیست محصولات عرضه‌شده در بازار ایران از سوی برندهای داخلی و خارجی نگاهی انداخت تا عمق این علاقه را درک کرد.

ایرانی‌ها کراس‌اوور دوست دارند و این را می‌توان در موارد متعددی ثابت کرد. کافی است به لیست محصولات عرضه‌شده در بازار ایران از سوی برندهای داخلی و خارجی نگاهی انداخت تا عمق این علاقه را درک کرد. یک گشت‌وگذار کوتاه در گالری‌های خودرو اطلاعات مفیدی از ذائقه ایرانی‌ها و خریداران خودرو به ما می‌دهد. نگاهی به آمارهای فروش خودرو در سال 95 نشان می‌دهد کراس‌اوورها هم در بخش خودروهای تولید داخل و هم در بازار وارداتی‌ها دست بالا را دارند و عرضه انواع متفاوت و مختلفی از آنها در گونه‌ها و برندهای متعدد نه‌تنها به کاهش فروش این قبیل محصولات نینجامیده که فروش‌شان را چند برابر کرده است. در یک بررسی کوتاه پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای هر رده از بازار را بررسی و با نگاهی به ویژگی‌های فنی و ظاهری، دلایل موفقیتشان را عنوان می‌کنیم.

رنو ساندرو استپ‌وی
این دسته با وجود عمر کمی که دارند به واسطه قیمت پایین، فروش خوبی داشته و به شکلی پیوسته با تنوع بیشتری روبه‌رو می‌شود به طوری که از ابتدای سال تاکنون مدل‌های مختلفی در این بخش معرفی شده و خبرها از ارائه قریب‌الوقوع چند مدل جدید حکایت دارد. رنو ساندرو استپ وی، لیفان ایکس 50 و دانگ‌فنگ اچ‌سی‌کراس سه ضلع این بخش از بازار بوده که عمدتاً با قیمتی در محدوده 50 میلیون تومان در معرض انتخاب خریداران قرار دارند. در این بین رنو ساندرو استپ‌وی محصول پارس‌خودرو موفق‌ترین محصولات این رده از بازار است و حتی در صورت عرضه خودروهایی نظیر جک اس‌3 یا چری ایکس‌22 به نظر باز هم فروشش سیری صعودی خواهد داشت گرچه قیمت بازار این خودرو که هم‌اکنون اختلافی شش تا 9میلیونی با کارخانه دارد به محدوده‌ای معقول افت خواهد کرد.

جک اس‌5
نسخه بدلی هیوندای توسان که به شکلی آشکار از این خودرو کره‌ای کپی‌برداری شده یکی از موفق‌ترین خودروهای چینی بازار ایران در سال 95 بود که با فروشی بالا توانست سود بالایی را عاید کرمان‌موتور کند. با وجود اینکه در بخش کراس‌اوورهای چینی با قیمت کمتر از 90 میلیون تومان محصولات مختلفی از برندهای لیفان، چانگان، چری و هاوال توانستند به بازار ایران راه یابند اما این جک اس‌5 بود که به لطف شباهت بالا با هیوندای توسان، موتور قدرتمند و قیمتی نصف نمونه کره‌ای عملکردی درخور را در سال 95 به ثبت رساند.

سانگ‌یانگ تیوولی
امسال بازار ایران در محدوده قیمتی 100 میلیون تومان با یک سورپرایز بزرگ روبه‌رو شد و یک کراس‌اوور کره‌ای توانست گوی سبقت را از رقبای چینی خود برباید. سانگ‌یانگ تیوولی توانست فروشی موفق را رقم بزند. گرچه هنوز آمار نهایی فروش سال 95 خودروها منتشر نشده اما تا همین جای سال هم تیوولی سورپرایز بزرگ بازار بوده و فروشی بالا را به ثبت رسانده. این خودرو و سهم بالایی از بازار کراس‌اوورهای تا صد میلیون تومان را نصیب برند کره‌ای سانگ‌یانگ کرده است. تیوولی که از طرحی نامتعارف، جعبه‌ای و کلاسیک سود می‌برد رقیب مستقیم محصولاتی نظیر تیگو‌5 محصول چری و هایما اس‌7 بود که با وجود اندازه کوچک‌تر از دو خودرو مذکور، به لطف قیمت‌گذاری مناسب، امکانات و آپشن‌های متعدد توانست موفق‌تر از سایر محصولات سانگ‌یانگ در ایران عمل کند. نمونه کشیده این خودرو با کد ایکس‌آل‌وی قرار است تا ماه آینده وارد بازار ایران شود که در این صورت بازار دو شاسی‌بلند رنو یعنی داستر و کپچر را با چالش مواجه می‌کند.

رنو کپچر
کراس‌اوور کوچک شهری شرکت رنو که از زبان طراحی جدید این برند فرانسوی سود می‌برد با کمک زنجیره فروش گسترده ایران‌خودرو ظاهر و امکانات مقبول توانست پرفروش‌ترین خودرو این رده از بازار باشد. کپچر که موتوری کم‌مصرف و چابک، بدنه‌ای عضلانی و قیمتی مناسب دارد در طول مدتی کوتاه توانسته علاوه بر بازارهای اروپایی در ایران رکورد بزند و سهم رنو از بازار ایران را به بیشترین میزان ممکن در پنج سال گذشته ارتقا دهد. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده این خودرو همچنان فروش مناسبی داشته باشد گرچه با عرضه نسل جدید کپچر در اروپا و عرضه محصولاتی از برند سوزوکی، پژو، نیسان و مزدا با بازار ایران نمی‌توان به افزایش سهم بازار این خودرو بیش از اندازه فعلی چندان خوش‌بین بود.

نیسان جووک
واردکننده محصولات نیسان به ایران اگر شوق و علاقه بازار برای خرید مدل فانتزی و اسپورت جووک مطلع بود قطعاً پیش از اینها دست به واردات این کراس‌اوور ژاپنی می‌زد. بی‌شک مهم‌ترین اتفاق خودرو کشور در سه‌ماهه پایانی سال 95 ورود نیسان جووک به بازار ایران و فروش گسترده‌ای بود که به ثبت رساند. جووک اقسامی از آپشن‌های فنی و تجهیزات رفاهی را در بازه‌ای که تا 50 میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه می کند، به خریداران ایرانی عرضه می‌کند و همین عامل باعث شده طیف گسترده‌ای از عاشقان کراس‌اوور برای خرید این محصول دست به کار شوند.

هیوندای توسان
در بخش میانی بازار کراس‌اوورهای ایران که قیمتی کمتر از 200 میلیون دارند توسان یک استثناست. چه نسل قبلی و چه مدل کاملاً جدید هیوندای توسان از پرفروش‌ترین خودروهای بازار بوده و عطش خریداران به پرداخت بالا برای این مدل هیوندای باعث شده نسل جدید این خودرو با یک افزایش قیمت 30‌میلیونی، در محدوده قیمت 200 میلیون تومان معامله شود. توسان اگر در کرمان‌موتور مونتاژ شود قطعاً بازهم افزایش فروش خواهد داشت گرچه رقبای بسیاری نظیر کیا‌اسپورتیج، سانگ‌یانگ کوراندو، سوزوکی ویتارای نسل جدید و برخی محصولات چینی نظیر گک ترامپچی جی‌اس می‌توانند فروش بالای این خودرو را به چالش بکشند.

هیوندای سانتافه
سانتافه همانند سال قبل امسال نیز فروشی چشمگیر را رقم زد و در کلاسی که شماری از بهترین خودروهای جهان و پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار آمریکا حضور داشتند حدود یک‌سوم از کل واردات خودرو کشور را به خود اختصاص داد. برخی خبرهای غیررسمی از میزان فروش 14 هزار دستگاه سانتافه در ایران در سال 2016 خبر می‌دهند که به معنی محبوبیت بالای این کراس‌اوور بزرگ کره‌ای در میان اقشار ایرانی است. خودروسازان ژاپنی امسال هم حریف سانتافه نشدند و علاوه بر شاسی‌بلند مطرح هوندا سی‌آر‌وی که بنا به دلایلی از بازار حذف شد، تویوتا با مدل راوفور و میتسوبیشی با مدل اوت‌لندر پس از هیوندای سانتافه و کیا‌سورنتو در رده‌های بعدی قرار گرفتند. گفته می‌شود با وارد شدن سانتافه به سال پایانی عمر خود، مدل‌هایی نظیر رنو کولئوس احتمالاً سال آینده فروش بالایی را در بازار رقم بزنند.

لکسوس ان‌ایکس
قواعد بازار ایران و غلبه عنصر قیمت بر مفهوم کلاس‌بندی باعث شد کوچک‌ترین کراس‌اوور لکسوس را که هم‌رده خودرویی مثل کیا‌اسپورتیج است به صورت جداگانه بررسی کنیم. ان‌‌ایکس 300‌میلیونی امسال توانست یک‌تنه نام لکسوس را در ایران زنده نگه دارد و در نبود رقبای تراز اول خود فروش بالایی را برای ایرتویا رقم بزند. فرم خشن و اسپورت بدنه در کنار لیست کامل تجهیزات و اعتبار برند لکسوس در کنار هم توانستند برگ برنده ان‌ایکس برای کسب سهمی درخور در بازار کراس‌اوورهای لوکس بازار ایران باشند.

بی‌‌ام‌دبلیو ایکس‌4
اگر ایکس‌4 به واسطه مونتاژ در کارخانه آلابامای بی‌‌ام‌دبلیو‌ که مرکز اصلی تولید خودروهای این برند آلمانی است از بازار ایران حذف نمی‌شد بی‌شک باز هم آمار فروش بالاتری را به ثبت می‌رساند و به یک اتفاق نادر در بازار خودروهای لوکس تبدیل می‌شد که با وجود قیمت 420‌میلیونی بیش از برخی مدل‌های ارزان چینی توانست در ایران فروش داشته باشد. ایکس‌4 که نمونه کوپه و عضلانی مدل ایکس‌3 است به دلیل موتور قدرتمند و طراحی هیجان‌انگیزش که مشابه مدل ایکس‌6 است توانست پرفروش‌ترین کراس‌اوور لوکس بازار ایران باشد که البته خیلی زود ورق برگشت و از بازار حذف شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها