شناسه خبر : 17797 لینک کوتاه

از کارآفرینان حوزه آی‌تی تا کارآفرین محیط زیست

چهار قاب برای چهار کارآفرین

پازلی‌ها عنوان یکی دیگر از مستندهایی است که در فاز اول مجموعه کارستان به کارگردانی مهدی گنجی قرار است اکران شود. این فیلم با روایت زندگی و سختکوشی‌های جوانان ایرانی فعال در حوزه آی‌تی ادامه دارد.

پازلی‌ها
پازلی‌ها عنوان یکی دیگر از مستندهایی است که در فاز اول مجموعه کارستان به کارگردانی مهدی گنجی قرار است اکران شود. این فیلم با روایت زندگی و سختکوشی‌های جوانان ایرانی فعال در حوزه آی‌تی ادامه دارد. او که نام این مستند را «پازلی‌ها» گذاشته در مورد جذابیت این سوژه گفت: «چند سالی است که تلاش می‌کنم امید و پشتکار آدم‌هایی را که برای دستیابی به آرزوهایشان انگیزه دارند به تصویر بکشم. باور دارم که با بازگو کردن انگیزه و همت این افراد می‌توان جامعه را به تلاش برای ساخت و شروع زندگی نو تشویق کرد.» در «پازلی‌ها» زندگی چهار جوان 23 تا 24‌ساله ایرانی که با تلاش و پشتکار کسب و کاری در حوزه آی‌تی خلق و آن را اداره می‌کنند به تصویر درآمده است، موضوعی که برای گنجی بسیار جذاب و دوست‌داشتنی بود: «تلاش و انگیزه این جوانان برای اجرایی کردن ایده خلاقانه‌شان جذاب است و من فکر کردم که با به تصویر کشیدن رویاهای تحقق‌یافته آنها می‌توان این پیام را به دیگران داد که برای آینده هر ایده نویی پذیرا و قابل اجراست، به عبارت دیگر رویاها دست‌یافتنی هستند.» او با انتقاد از نگاه غالب جامعه در نادیده گرفتن تلاش و تاثیرگذاری کار و کارآفرینی در آینده کشور گفت: «متاسفانه هم‌اکنون کار نکردن ارزش و کار کردن بی‌ارزش شده است و در چنین شرایط فرهنگی باید با بازگو کردن موضوعات و روایت‌های واقعی و الهام‌بخش، جوان تحصیل‌کرده ایرانی را به کار و کارآفرینی تشویق کرد.» «پازلی‌ها» یکی از مستندهای سری فیلم‌های کارستان است که برای اولین بار نوکارآفرینی چند جوان ایرانی در صنعت آی‌تی را روایت می‌کند. در این فیلم شور جوانی و انگیزه بی‌نظیر چند جوان زیر 30 سال ایرانی که توانسته‌اند با ایجاد کسب‌وکار خلاقانه ده‌ها شغل ایجاد و زندگی شهروندان ایرانی را با کیفیت‌تر و بهتر کنند به تصویر کشیده شده است.

دست‌های خالی و 700 شغل
یکی دیگر از مستندهای مجموعه کارستان تصویری از هایده شیرزادی میان محرومیت و محیط‌زیست را ثبت کرده است و نشان می‌دهد که این زن ایرانی با دکترای اکولوژی و انگیزه فراوان چگونه با فعالیت عاشقانه در محیط‌زیست برای 700 نفر شغل ایجاد و در دو هزار روستا و 56 شهر ایران با طرح‌های مشاوره‌ای خود زندگی مردم را متحول کرد. هدفی که مهناز افضلی هم با همین نشانه به کار در این مجموعه جذب شده است: «از ابتدای طراحی این کار از سوی خانم بنی‌اعتماد و آقای میرتهماسب در جریان موضوع بودم و نکات جذاب و مورد توجهی که در این مجموعه با ریزبینی به آن دقت شد برایم جالب بود. پس از دعوت از سوی طراحان پروژه و علاقه‌ای که به جزییات این داستان داشتم با کمال میل ساخت یکی از فیلم‌های این مجموعه را بر عهده گرفتم.» افضلی علاقه به ثبت روش زندگی «کارآفرینان» ایرانی را این‌گونه توضیح می‌دهد: «اتفاقاً جذابیت ساخت سری فیلم‌های مستند کارستان این است که هرکدام بخشی از زنجیره‌ای هستند که در کل یک تاثیرگذاری بزرگ را به بار می‌آورد. محیط‌زیست، زنان، صنایع‌دستی یا جوانان متخصص در آی‌تی هرکدام قطعه‌ای از زنجیره بزرگ توسعه و رشد نوآوری در ایران است.» مهناز افضلی قرار است زندگی هایده شیرزادی، موسس و مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه را به تصویر بکشد. شیرزادی با تلفیق دانش کشاورزی با محیط‌زیست، نخستین اجراکننده طرح بازیافت پسماند کشور در کرمانشاه است که توانسته با اجرای ایده خود دفن زباله‌های شهری را به طور کامل از بین ببرد. نگارش جذابیت زندگی او، در فیلمنامه مستندی که قرار است در فاز اول سری فیلم‌های مستند ساخته شود، حالا توسط مهناز افضلی چند روزی است به پایان رسیده: «تحقیق در این مورد به‌طور کامل تمام شده و بازبینی لوکیشن نیز انجام شده و چند روزی است که فیلمنامه هم به پایان رسیده که امیدوارم بعد از مشاوره با طراح‌های پروژه کار فیلمبرداری از ابتدای سال آینده آغاز شود.»

بنیاد محک در قاب کارستان
مستند «سعیده قدس و محک» به کارگردانی محسن عبدالوهاب یکی دیگر از مستندهای فاز اول کارستان است.
عبدالوهاب درباره حضور خود در میان گروه کارگردانی «کارستان» گفت: گفت‌وگو با کارشناسان و به خصوص خانم فیروزه صابر، مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان ذهن من را در رابطه با مفهوم کارآفرینی مرتب و منظم کرد و تحقیقی که خانم زهرا عمرانی پژوهشگر این بنیاد انجام دادند باعث شد هنگام پژوهش روی موضوعات مرتبط با کارآفرینی تمرکز و توجه بیشتری داشته باشم. از حضور در مجموعه «کارستان» یک مستند کوتاه به صورت گروهی به همراه رخشان بنی‌اعتماد، مجتبی میرتهماسب و امیر اثباتی درباره موسسه محک ساخته بودیم و آشنایی خوبی با فعالیت‌های این موسسه خیریه معتبر داشتم. عبدالوهاب درباره ویژگی‌های شخصیت اصلی این مستند می‌گوید: سعیده قدس که بعد از پشت سر گذاشتن بیماری دخترش موسسه محک را برای حمایت از کودکان سرطانی با همراهی گروهی از خیرین راه‌اندازی کرد، توانسته در کنار این موسسه بزرگ‌ترین مرکز و بیمارستان اختصاصی درمان سرطان کودکان را در خاورمیانه دایر کند که تاکنون زمینه بهبود کودکان بیمار زیادی را فراهم آورده است.

فولاد طبرستان
«غلامرضا رسولیان» و مجموعه فولاد طبرستان نامی است که به صنعت ایران گره خورده است. برای ساخت این فیلم از مرحوم محمدرضا مقدسیان دعوت به همکاری شده بود و آنچنان که میرتهماسب می‌گوید پژوهش میدانی آن از سال گذشته آغاز شده بود: «زنده‌یاد مقدسیان به شیوه خودش با دقت و حوصله تحقیقات وسیع کار را آغاز کرد و سفرهای پژوهشی و قرارهای منظم هفتگی با مدیران طبرستان داشت. با شدت یافتن بیماری مقدسیان، مدتی پروژه متوقف ماند و پس از فوت او ادامه ساخت فیلم به محسن عبدالوهاب پیشنهاد شد و او نیز پذیرفت که کار مرحوم مقدسیان را به سرانجام برساند.»

دراین پرونده بخوانید ...

  • امید به بازگشت حرمت کار

    میزگردی با حضور موسی غنی‌نژاد، رخشان بنی‌اعتماد، مجتبی میرتهماسب و فیروزه صابر درباره نسبت کارآفرینی و سینمای ایران

    امید به بازگشت حرمت کار

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها