شناسه خبر : 1773 لینک کوتاه

مراکز مالی اروپا پس از برگزیت

برداشتن قطعه‌ها

والری پِکرس می‌گوید «در زمان رای‌گیری، ما فرصت داشتیم حومه فرانسه را ارتقا دهیم»؛ او از همین ناحیه به ریاست برگزیده شده است. بر اساس نتیجه همه‌پرسی بریتانیا در ژوئن گذشته برای خروج از اتحادیه اروپا، دو آگهی کارزار تبلیغاتی تهیه شد.

ترجمه: الهام شیرمحمدی
والری پِکرس می‌گوید «در زمان رای‌گیری، ما فرصت داشتیم حومه فرانسه را ارتقا دهیم»؛ او از همین ناحیه به ریاست برگزیده شده است. بر اساس نتیجه همه‌پرسی بریتانیا در ژوئن گذشته برای خروج از اتحادیه اروپا، دو آگهی کارزار تبلیغاتی تهیه شد. در این آگهی بلااستفاده آمده است: «یک تصمیم خوب گرفتید. یکی دیگر هم بگیرید. منطقه پاریس را انتخاب کنید.»
برگزیت پاریس را گستاخ‌تر کرده است. پس از خروج بریتانیا از بازار واحد اروپا، بسیاری از بانک‌های بین‌المللی و سایر شرکت‌هایی که لندن را به عنوان خانه خود در اتحادیه اروپا انتخاب کرده بودند گذرنامه‌هایی را که به آنها اجازه خدمت به مشتریانی از 27 کشور دیگر را می‌داد از دست می‌دهند. اما هیچ‌کس نمی‌تواند اعتماد داشته باشد که برگزیت انتقالی آرام باشد، بلکه در بدترین حالت «لبه پرتگاه» هولناکی است.
انتظار می‌رود بریتانیا ماه آینده فرآیند دوساله خروج را آغاز کند. شرکت‌های مالی، با در نظر گرفتن زمان لازم برای گرفتن تایید از سوی قانونگذاران، یافتن دفتر و جابه‌جایی (یا استخدام) نیرو، مدت‌هاست در حال ارزیابی گزینه‌های خود هستند. لندن مرکز هدایت اروپا باقی می‌ماند، اما سایر شهرها مشتاق هستند آنچه می‌توانند را از آن خود کنند.
پاریسی‌ها سخت تلاش می‌کنند شهر خود را شریک و همتای لندن قرار دهند. خانم پِکرس می‌گوید «رابطه با لندن را رقابتی نمی‌بینم. این رقابت با لندن نیست بلکه با دوبلین، آمستردام، لوکزامبورگ و فرانکفورت است.» به ویژه، به نظر می‌رسد با فرانکفورت باشد. بانک‌های محلی بزرگ، شرکت‌های بزرگ و مدارس بین‌المللی در پاریس بیشتر از رقیب آلمانی است. تیم فرانسوی می‌گوید لندن خودش تنها شهر جهانی در اروپاست. آنها با لبخندی خودخواهانه می‌پرسند آخرین بار چه زمان همسر خود را برای تعطیلات به فرانکفورت بردید؟
این ماه پاریسی‌ها در لندن بودند و با 80 مدیر اجرایی از بانک‌ها، مدیران دارایی، شرکت‌های سهام خصوصی و شرکت‌های فاین تک جلسه داشتند. آنها مشتاق هستند تا تصویر فرانسه را به عنوان شهری مداخله‌گر، با مالیات بالا، و از زیر کار در رو از بین ببرند. حداکثر نرخ مالیات شرکتی 3 /33 درصد است اما تا سال 2020 به میزان 28 درصد کاهش می‌یابد. طرح معافیت مالیات بر درآمد افراد پردرآمدی که حداقل پنج سال خارج از فرانسه زندگی کرده‌اند اکنون به جای پنج سال به مدت هشت سال پس از ورود یا برگشت اجرا می‌شود. جرارد مسترالت، رئیس پاریس یوروپلیس (Paris Europlace)، که مراکز مالی را ارتقا می‌دهد، می‌گوید سوسیالیست‌ها اداره شهر را در دست دارند، و جمهوریخواهانِ خانم پِکرس به «اتحادیه مقدس» دوستدار کسب و کار پیوسته‌اند. خانم پِکرس و سایرین ریسک پیروز شدن مارین لوپن، از جناح راست افراطی حزب ملی بدبینان به اروپا (Eurosceptic) را در انتخابات ریاست جمهوری در بهار امسال از بین می‌برند.
هوبرتوس واش از مرکز مالی فرانکفورت (Frankfurt Main Finance) بی‌سروصدا دارد از توانمندی شهرش برای جذب بانکداران بیشتر، «تقریباً مطمئن» می‌شود. از نظر آقای واش، دستاورد بزرگ انجام معاملات به یورو است، که لندن بر آن تسلط دارد اما فرانکفورت و پاریس هر دو امیدوارند آن را به دست آورند. بانک مرکزی اروپا یک بار تلاش کرد فرآیند تصفیه را از لندن به درون حوزه یورو حرکت دهد، اما در سال 2015 که قضات اتحادیه اروپا اعلام کردند فاقد اقتدار لازم است، برای آن مانع‌تراشی شد. پس از برگزیت ممکن است دوباره برای آن تلاش کنند.
نیکلاس مایکل از آژانس توسعه دوک بزرگ، تقریباً عقب نگه‌داشته شده است. آقای مایکل می‌گوید از همه اینها استقبال می‌کنیم اما مالیات یا قوانین تغییر نکرده و کاربردها به سرعت مورد پیگیری قرار نگرفته است. در هر صورت، به دلیل مهارت دوک در همکاری با مدیران بودجه، کسب و کار سریع بوده است. بانک‌های بزرگ چین، لوکزامبورگ را یک قطب اروپایی می‌دانند.
پس از شروع کند، هلندی‌ها نیز تلاش می‌کنند تا از هرگونه برگزیت نفع ببرند. آژانس سرمایه‌گذاری خارجی، دفتر (کوچک) خود را در لندن توسعه داده است. هلندی‌ها کیفیت بالایی برای زندگی ارائه می‌دهند و تقریباً همگی آنها انگلیسی صحبت می‌کنند. اما مرکز مالی آمستردام مقیاس فرانکفورت یا پاریس را ندارد، و کمبود خانه و مدرسه دارد. سقف پاداشِ معادل 20 درصد حقوق برای بانکداران ناخوشایند است، اگرچه وزیر امور مالی می‌گوید بانک‌های جهانی ممکن است در شرایط خاص از این امر مستثنی شوند.
دوبلین مشتاق است مدیران دارایی بیشتری جذب کنند. بانکداران مرکزی ایرلند نگران‌اند آیا تخصص درست برای تنظیم تجارت پیچیده را دارند یا خیر. اگر تمام آن موارد تحقق نیابد، بعضی از آنها آسوده‌خاطر می‌شوند. این شهر از قبل فاقد فضای اداری، مسکن، جاده و مدارس بین‌المللی کافی بوده است.
تعیین اندازه این دستاورد دشوار است. بیشتر آن به توافق پس از برگزیت بین بریتانیا و اتحادیه اروپا، و تقاضای قانونگذاران برای سرمایه و پرسنل، بستگی دارد. حتی ممکن است بانک‌ها بخشی از کارها را به خارج اروپا و به نیویورک یا حتی هنگ‌کنگ یا سنگاپور انتقال دهند. یک بانکدار هشدار می‌دهد که ممکن است بعضی خدمات بانکی دیگر ارائه نشود. آقای واش فکر می‌کند در صورت تصفیه با یورو، فرانکفورت بتواند 10 هزار شغل دیگر یا حتی بیشتر به دست آورد. آرنود د برسون از یوروپلیس برآورد می‌کند پاریس در تلاش برای کسب 10 هزار پست مستقیم در بخش امور مالی و فاین تک، و به علاوه 10 تا 20 هزار پست در مشاغل حقوقی، حسابداری و... است. یوروپلیس تلاش نکرده تا شمار مشاغل وابسته به تصفیه را محاسبه کند.
نهادهای مختلف اولویت‌های خود را دارند. بانک بزرگ HSBC در بریتانیا، پیش از این گفته که انتظار دارد حدود هزار شغل را به پاریس منتقل کند، مکانی که قبلاً در آنجا شعبه داشت؛ بعضی بانک‌های دیگر نسبت به مکان محتاط‌اند، به‌رغم اینکه بیشترین تلاش‌ها را فرانسوی‌ها می‌کنند.
UBS هلند نیز که می‌گوید حدود هزار شغل در لندن در معرض خطر است، سال پیش در لندن فروشگاه افتتاح کرد، چرا که آنجا پایگاهی طبیعی به نظر می‌رسد، اگرچه روسایش به مادرید نیز اشاره کرده‌اند. مدیران بودجه که قبلاً در دوبلین یا لوکزامبورگ نبوده‌اند احتمال دارد به آن مکان‌ها بشتابند. گفته می‌شود بازار بیمه Lloyd از لندن، و Blackstone و Carlyle، دو غول سهام خصوصی در آمریکا، مایل هستند لوکزامبورگ منزلگاه اتحادیه اروپا باشد.
مراکز مالی قاره اروپا همگی می‌گویند هکتارها فضا برای تازه‌واردان دارند. آنجا حداقل برای زمان حال کافی است. لی الیوت، رئیس تحقیقات تجاری در مشاوره املاک Knight Frank می‌گوید ما از بانک‌هایی صحبت نمی‌کنیم که قفل، سهام و بشکه را حرکت می‌دهند. تمام بانک‌ها در تمام مراکز مهم پایگاه‌هایی دارند و پس از کاهش اندازه در سال‌های اخیر، آنها همچنان مکان خالی دارند. جیمز مدوک از شرکت خدمات املاک
Cushman & Wakefield می‌گوید از سال 2008، بانک‌ها در اروپا 34 هزار شغل سطح پایین و میانه اداری را به شرق اروپا، و 5050 مورد را به ایرلند و 14 هزار و 200 شغل را نیز به شهرهای بریتانیا غیر از لندن انتقال داده‌اند. برگزیت افراد کمتر (با حقوق بهتر) را شامل خواهد شد.
اما در تمام شهرهای رقیب برای تجارت پس از برگزیت، یک حرف مشترک شنیده می‌شود: ای‌کاش این اتفاق نمی‌افتاد. آقای مایکل می‌گوید در لوکزامبورگ نیز یک آگهی برای روز پس از همه‌پرسی طراحی شده بود: «دلمان برایت تنگ می‌شود». این آگهی هنوز موجود است.
منبع:‌اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها