شناسه خبر : 17662 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مساله مهاجران مهم‌ترین دغدغه شرکت‌کنندگان همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست

خروج مهاجران

جنگ در سوریه، هم بیشتر از چیزی که تصور می‌شد به طول انجامیده و هم میزان خسارات ناشی از آن اصلاً قابل برآورد نیست. در پنج سال گذشته، میلیون‌ها سوری از خانه خود آواره و مجبور شده‌اند برای زندگی مهاجرت کنند.

ایما موسی‌زاده

جنگ در سوریه، هم بیشتر از چیزی که تصور می‌شد به طول انجامیده و هم میزان خسارات ناشی از آن اصلاً قابل برآورد نیست. در پنج سال گذشته، میلیون‌ها سوری از خانه خود آواره و مجبور شده‌اند برای زندگی مهاجرت کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مهم‌ترین مساله مردمی که در روز پنجشنبه گذشته در رفراندوم خروج انگلستان از اتحادیه اروپا شرکت کردند، نه اقتصاد که مهاجران بوده است. در زیر پنج حقیقت مهم درباره مهاجران و انگلستان را از دیدگاه محققان موسسه پیو بررسی می‌کنیم.
1- رتبه پنجم جهان: در انگلستان 5 /8 میلیون نفر مهاجر زندگی می‌کنند که به این معناست که این کشور پنجمین کشور مهاجرپذیر جهان است. طی سال‌های 1990 تا 2015 جمعیت مهاجران انگلستان دو برابر شد و از 7 /3 میلیون نفر به 5 /8 میلیون نفر رسید. در سال 2015، حدود 13 درصد از ساکنان انگلستان، در خارج از مرزهای این کشور متولد شده بودند، این رقم در مورد ایالات متحده که چندین برابر انگلستان وسعت دارد، 14 درصد است.
2- تنوع مهاجران: احتمالاً بعد از دانمارک، انگلستان شاهد یکی از گوناگون‌ترین جمعیت مهاجران در جهان است که همین تنوع ریشه‌ای و در نتیجه فرهنگی، می‌تواند ریشه بسیاری از مشکلات تلقی شود. بیشترین مهاجران به انگلستان را هندی‌ها (780 هزار نفر)، لهستانی‌ها (700 هزار نفر) و پاکستانی‌ها (540 هزار نفر) تشکیل می‌دهند.
3- مهاجران اتحادیه: حدود یک‌سوم یا به عبارتی نزدیک به سه میلیون نفر از جمعیت مهاجران انگلستان، در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا متولد شده‌اند. این همان بخشی از مهاجران هستند که بیشترین بحث‌ها درباره خروج بر آنها متمرکز بوده است. مردمی که مانند انگلستان و درست به اندازه انگلستان گرفتار بحران اقتصادی هستند اما به اعتقاد شهروندان انگلیس موقعیت‌های شغلی آنها را تصاحب می‌کنند.
4- مهاجرت معکوس: در حالی که تنها یک درصد از متولدان در ایالات متحده، در خارج از مرزهای این کشور ساکن هستند، حدود هشت درصد متولدان انگلستان ترجیح می‌دهند در کشوری غیر از کشور محل تولد خود زندگی کنند. با این حساب در بین کشورهایی که شهروندان آن مهاجرت کرده‌اند انگلستان رتبه دهم را در اختیار دارد و حدود پنج میلیون نفر از شهروندانش برای زندگی به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. در واقع انگلستان تنها کشور غربی است که رتبه‌ای در این لیست به خود اختصاص داده است. رتبه اول تا سوم این لیست به ترتیب به هند، مکزیک و روسیه تعلق دارد.
5- کمترین مهاجرت به اتحادیه: به‌رغم اینکه بخش بزرگی از شهروندان انگلستان مهاجرت را انتخاب می‌کنند، اما درصد کمی از آنها دیگر کشورهای اتحادیه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. آمار نشان می‌دهد تنها 25 درصد مهاجران از بریتانیا در یکی از کشورهای عضو اتحادیه ساکن شده‌اند. این بخش هم در بحث‌های خروج سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داد چون در حالی که اندکی بیش از یک میلیون نفر بریتانیایی در کشورهای اتحادیه ساکن هستند، حدود سه میلیون نفر از شهروندان اتحادیه به انگلستان مهاجرت کرده‌اند؛ بده بستانی که به هیچ‌وجه برابر نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها