شناسه خبر : 1765 لینک کوتاه

چرا نباید سیاست را وارد اتاق کرد؟

بوی بد وابستگی

هر انسانی برای تکمیل تصور خود از دنیای اطرافش مدام به دنبال کسب اطلاعات است.

ندا کمرئی

هر انسانی برای تکمیل تصور خود از دنیای اطرافش مدام به دنبال کسب اطلاعات است. اطلاعاتی که آنها را از طریق حواس شش‌گانه خود به دست می‌آورد. هر کدام از ما از کودکی تا‌کنون با توجه به شکل جامعه‌پذیری که داشته‌ایم ذهنیت خود را تا حدودی از محیط پیرامونی که در آن زندگی می‌کنیم شکل داده‌ایم. همین ریشه‌های فکری است که در نهایت مجموعه‌ای از نگرش‌ها، باورها و اعتقادات را در هر انسانی شکل می‌دهد. بنابراین بدیهی است که بر اساس همین باورها و در راستای تکمیل و اصلاح آنها، تمایلات گوناگون و از جمله تمایلات سیاسی را در نظر گرفته و حتی ارادی و غیر‌ارادی از آنها پیروی کنیم. انسان متمدن امروز که از طریق مجموعه‌ای از انواع رسانه احاطه ‌شده، ناگزیر از قرار گرفتن در معرض هر گونه جریانات سیاسی است. گروهی از انسان‌ها به دلیل نزدیکی باورها و عقاید خود در کنار هم قرار گرفته و با اهداف گوناگونی نظیر ترویج افکارشان، گروهی را با کارکردهای گوناگون شکل می‌دهند. در میان افراد جامعه نیز هرکس با توجه به آنچه هست به سمت یکی از این گروها سوق می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت پرداختن به مسائل سیاسی در نهاد همه انسان‌ها وجود دارد. انسان‌ها صرفاً با بعد سیاسی خود زندگی نمی‌کنند اما نباید تاثیر آن را در سایر جوانب زندگی خود نظیر فعالیت‌های اقتصادی نادیده گرفت.
با این مقدمه به سراغ تاثیر نگرش‌ها و وابستگی‌های سیاسی افراد در انتخابات اتاق بازرگانی می‌رویم. انتخاباتی که با سپری شدن روزهای پایانی سال به آن نزدیک‌تر می‌شویم. اخیراً سایت تحلیلی اقتصادنیوز در گزارشی اعلام کرده است: «همزمان با تشدید رایزنی چهره‌های سرشناس اتاق بازرگانی با مقامات سابق سیاسی، انتخابات اتاق هم رفته‌رفته رنگ و بوی سیاسی می‌گیرد. هر‌چند ناظران معتقدند رایزنی با چهره‌های سیاسی و کشاندن بازی به میدان سیاست به سود هیچ جریانی در انتخابات نیست. این در حالی است که کارشناسان معتقدند در صورت ورود چهره‌های سیاسی به کارزار انتخابات اتاق نمی‌توان امید به شکل‌گیری اتاقی کارآمد و تخصصی داشت و در آینده هر گونه نقد و تحلیل اتاق در حوزه‌های سیاست و اقتصاد، ممکن است جهت‌گیرانه و سیاسی تلقی و باعث شود بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تشکل بخش خصوصی نفوذ و ارزش خود را از دست بدهد.»
بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان بر این باور هستند که وابستگی‌های سیاسی در هیچ کس و نه حتی فعالان اقتصادی را نمی‌توان الزاماً موضوعی منفی و نادرست تلقی کرد. این درحالی است که در تمام ادوار اتاق بازرگانی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی شاهد حضور نمایندگان با دیدگاه‌ها و نگرش‌های سیاسی گوناگون بوده‌ایم. افرادی که از طیف سنتی و راست در اتاق حضور پیدا کرده‌اند و جناحی که در مقابل این گروه اصطلاحاً طیف چپ و اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند. اما در تکمیل این مطلب باید تاکید کرد نکته منفی و قابل رد در این موضوع زمانی است که کسانی که عمدتاً فعالیت سیاسی می‌کنند بخواهند در انتخابات اتاق ورود پیدا کرده یا فعالیت کنند. معنای این قبیل رفتارها این است که اقلیتی می‌خواهند عملاً کار اکثریت را به دست بگیرند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها