شناسه خبر : 17579 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مهم‌ترین عوامل افزایشی و کاهشی بازار چه هستند؟

فلز زرد پس از شوک مارس

طلا در آغاز ماه آوریل بیشترین جهش خود در دو ماه گذشته را ثبت کرد تا دوباره به کانال ۱۲۰۰ دلار بازگردد.

index:1|width:45|height:45|align:right فرنک هولمز/مدیرعامل یو‌اس گلوبال اینوسترز

نقاط قوت
طلا در آغاز ماه آوریل بیشترین جهش خود در دو ماه گذشته را ثبت کرد تا دوباره به کانال 1200 دلار بازگردد. این حرکت در پی انتشار گزارش وزارت کار ایالات متحده اتفاق افتاد که نشان می‌داد کارفرمایان آمریکا در ماه مارس تنها 189 هزار شغل ایجاد کرده‌اند، رقمی که نسبت به انتظارات 225 هزار موردی بسیار ناامیدکننده بود. این کمترین تعداد شغل ایجادشده از ژانویه 2014 بود که به طلا کمک کرد از رکود سه جلسه‌ای خود بیرون بیاید.
مبادلات طلای چین چنان که از وضعیت بازار طلای شانگهای برمی‌آید در نخستین فصل سال به سطوحی بی‌سابقه خواهد رسید. مبادله 2 /561 تن طلا از آغاز سال 2015 تا 20 مارس نشان‌دهنده همین واقعیت است. اگر این امر نشان‌دهنده وضعیت باقی سال باشد، جریان طلا می‌تواند در سال 2015 به 2300 تن یا بیشتر برسد که رکورد جدیدی محسوب می‌شود. واردات طلای هند هم در ماه مارس به 70 تن رسیده چرا که عمده‌فروشان، تولیدکنندگان و جواهرفروشان دوباره در حال انباشتن ذخایر طلای خود برای جشن «آکشایا تیریتیا» در ماه آوریل هستند. خبر دیگر این است که ضرابخانه رسمی استرالیا اعلام کرده فروش سکه‌های طلا و شمش‌های ضرب شده در ماه مارس به 260 /34 اونس رسیده که بیشتر از ماه قبل است.

نقاط ضعف
محصولات قابل معامله در بورس ایالات متحده که تحت پشتیبانی فلزهای گرانبها هستند در ماه مارس 5 /1 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده‌اند. اشاره جنت یلن، رئیس فدرال‌رزرو به اینکه نهاد تحت ریاست او عجله‌ای برای افزایش نرخ‌های بهره ندارد نتوانسته سرمایه‌گذاران را برای بازگشت به بازار طلا به طمع بیندازد. به علاوه، طلای آنی در ماه مارس برای دومین ماه پیاپی با افت روبه‌رو شد.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین روی این شرط بسته‌اند که خیز اخیر طلا پایدار نخواهد بود. آنها معتقدند قیمت‌ها دوباره کاهش خواهد یافت. ذخایر کوتاه‌مدت برای هفتمین هفته پیاپی رشد داشته‌اند تا ثبت 84022 قرارداد بالاترین داده‌ها از سال 2006 را رقم بزند. «گلد فیلدز» در سال 2014، حقوق مدیران خود را 21 درصد افزایش داد؛ خبری که نشان می‌دهد این موسسه انتظار داشته مذاکرات بر سر حداقل دستمزد در ماه آوریل دشوار باشد.

فرصت‌ها
پیش‌بینی اخیر گلدمن ساکس نشان می‌دهد سال 2015 سالی است که تولید طلا در آن به اوج خود خواهد رسید. این منطبق با چرخه 20 ساله اوج اکتشاف است. توجه داشته باشید که هزینه‌های اکتشاف در پنج سال گذشته افزایش داشته اما منجر به کشف‌های جدید انگشت‌شماری شده است. حالا می‌توان در انتظار افرایش تولید با اکتشافات قبلی بود. بر اساس گزارش‌های «استاندارد چارتر» و «بانک آمریکا» طلا احتمالاً در سال 2015 با رشد مواجه خواهد شد حتی با وجود آنکه فدرال رزرو بناست نرخ‌های بهره ایالات متحده را افزایش دهد. رشد طلا در سال جاری می‌تواند پایان‌بخش دو سال افت پیاپی فلز زرد باشد. این دو بانک پیش‌بینی کرده‌اند که متوسط قیمت طلا در سه‌ماهه پایانی سال 2015 به ترتیب 1300 دلار و 1320 دلار در هر اونس باشد. «متالز فوکوس» که یک شرکت مشاوره در مورد فلزهای گرانبهاست نیز پیش‌بینی کرده سال 2015 می‌تواند پایان چرخه کاهشی طلا باشد چرا که تقاضا به نظر «به توازن رسیده است». این گروه می‌گوید نقطه عطف واضح‌تر را در سال 2016 مشاهده خواهیم کرد وقتی که عرضه عوامل بنیادی عرضه و تقاضا با واقیعت‌های جدید منطبق خواهد شد و اساس پایدارتری برای طلا فراهم خواهد شد.

تهدیدها
متالز فوکوس با بیان این موضوع به پیش‌بینی سال 2015 خود اعتبار می‌دهد که چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و افزایش شاخص دلار می‌تواند طلا را تا قیمت 1080 دلار پایین بیاورد. «دویچه بانک» هم معتقد است طلا در سه‌ماهه دوم از حمایت بازار برخوردار خواهد بود، اما به محض اعلام انقباضی شدن سیاست‌های پولی توسط کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو وارد دوره‌ای از ضعف خواهد شد. البته UBS با رد این موضوع، می‌گوید هیچ نیرومحرکه‌ای که بتواند طلا را پایین بکشد وجود ندارد و اضافه می‌کند که بازار در برابر روند کاهشی مقاومت خواهد کرد.
index:2|width:300|height:200|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها