شناسه خبر : 17565 لینک کوتاه

نفت و طلا خلاف جهت هم حرکت کردند

جنب‌وجوش بازار سرمایه

المیرا ابوالفتحی / مجید حیدری
هفته گذشته، بورس تهران دستخوش دو تغییر قابل توجه شد. نخست آنکه در روز اول، شاخص بورس با رشد هزار واحدی در صدر هفت ماه اخیر ایستاد، اما در روزهای بعد با تعدیل این حرکت افت 75 /0‌درصدی را پشت سر گذاشت تا بیشترین افت چهار ماه را ثبت کند.
در هفته گذشته بهای نفت نیز در مسیر نزولی قرار داشت، اما عوامل حاضر در بازار، از رشد طلا حمایت کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان تولید نفت اوپک به بیشترین مقدار تاریخی خود خواهد رسید. از سوی دیگر، تردیدها در خصوص عدم موفقیت توافق نفتی پررنگ‌تر از گذشته شده است. در بازار ارز داخلی، نوسان نسبت به سایر بازارها کمتر بود.

تداوم کاهش بهای نفت
قیمت نفت هفته گذشته روند نزولی را در چهار روز متوالی طی کرد. به نظر می‌رسد که در حال حاضر عوامل کاهش قیمت نفت بر بازار از قدرت بیشتری برخوردار بودند.
به گزارش بانک مرکزی روز دوشنبه هفته گذشته، پس از افت بیش از سه‌درصدی بهای نفت به دلیل تردید پیرامون توانایی اوپک برای اجرای برنامه کاهش تولید خود، قیمت‌های نفت در معاملات پایانی به پایین‌ترین سطح یک ماه گذشته افت کردند. در این روز، رویترز در بررسی خود اعلام کرد احتمال دارد تولید نفت اوپک در ماه اکتبر به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده باشد، با وجود این، اعضای اوپک روز دوشنبه سندی را به تصویب رساندند که بیانگر استراتژی بلندمدت این سازمان و حاکی از توافق نظر کلی اعضای آن برای مدیریت تولید بود. بر اساس نظرسنجی رویترز، ملاحظات اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت، موجب شده تحلیلگران دورنمای قیمت نفت خام را به‌طور قابل توجهی بدون تغییر باقی گذارند. معامله‌گران به نقل از گزارش شرکت جن اسکیپ اعلام کردند؛ ذخایر نفت بندر کوشینگ اوکلاهاما در هفته منتهی به 28 اکتبر 585 هزار و 217 بشکه افزایش یافته که این امر در کنار سایر عوامل به تضعیف بهای نفت خام در این روز کمک کرد. به‌رغم توافق روسیه برای همکاری با طرح کاهش تولید نفت اوپک، بر اساس پیش‌نویس بودجه فدرال، انتظار می‌رود میزان تولید نفت این کشور در سال‌های 2017 و 2018 به ترتیب 7 /0 و 9 /0 درصد رشد داشته باشند.

رکوردشکنی تولید اوپک
در هفته گذشته خبرگزاری‌ها، از احتمال رکوردشکنی تولیدکنندگان اوپک خبر دادند و جزییاتی برای این روند ارائه کردند. بر اساس گزارش رویترز، در حالی که اختلال در تولید نفت نیجریه و لیبی برطرف شده و صادرات نفت عراق افزایش یافته است، تولید نفت اوپک در ماه اکتبر احتمالاً رکورد دیگری را به ثبت رسانده است.
افزایش تولید می‌تواند به تردیدها در مورد توانایی اوپک برای نهایی کردن طرح کاهش تولید توافق‌شده در ماه سپتامبر بیفزاید. قیمت نفت که پس از توافق ماه گذشته اوپک به بالاترین رقم سال 2016 یعنی نزدیکی 54 دلار افزایش یافته بود، در هفته گذشته به حدود 48 دلار رسیده است. بر اساس این تحقیق که بر مبنای آمارهای حمل‌ونقل و اطلاعات به دست آمده از منابع صنعتی تهیه شده، عرضه نفت اوپک در ماه اکتبر به 8 /33 میلیون بشکه در روز رسیده در حالی که این رقم در ماه سپتامبر 7 /33 میلیون بشکه بوده است. این رقم 820 هزار بشکه در روز بالاتر از رقمی است که اوپک توافق کرده سطح تولید خود را به آن برساند. به گفته تحلیلگران، تولید نزدیک به 34 میلیون بشکه در روز موجب طولانی‌تر کردن دوره مازاد عرضه در بازار خواهد شد. دیوید هافتون، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «با رسیدن تولید اوپک به نزدیکی 34 میلیون بشکه در روز، فریز تولید تضمین می‌کند که بازار نفت در سال 2017 و اوایل سال 2018 به توازن نخواهد رسید.» عرضه نفت اوپک در ماه اکتبر به استثنای عرضه کشورهای گابن و اندونزی به 88 /32 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین رقم در تحقیقات رویترز است که از سال 1997 تاکنون انجام شده است. عمده افزایش تولید اوپک ناشی از تولید نیجریه، لیبی و عراق بوده است. رشد عرضه نفت ایران، با رسیدن سطح تولید این کشور به نزدیکی رقم پیش از تحریم‌ها، کند شده است. ایران به دنبال سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید نفت خویش است. بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در ماه اکتبر به 64 /3 میلیون بشکه در روز رسیده، در حالی که این رقم در ماه سپتامبر 63 /3 میلیون بشکه بوده است. در حالی که امیدواری‌ها به حل اختلاف‌نظرها بین تولید‌کنندگان و توافق بر سر کاهش تولید در نشست 30 نوامبر اوپک کاهش یافته، قیمت نفت طی روزهای اخیر با کاهش مواجه بوده است. ریک اسپونر، تحلیلگر بازار نفت در موسسه سی‌ام‌سی مارکتس در این باره گفت: «آنهایی که امیدوار به توافق بر سر کاهش تولید بودند، ظاهراً امید خود را از دست داده‌اند.» احتمال انتشار گزارش‌هایی بالاتر از حد انتظار از میزان ذخایر نفت خام آمریکا نیز تاثیری منفی بر قیمت‌ها گذاشته است. در همین حال، شرکت آرامکوی عربستان پیش‌بینی کرده که با برقراری توازن در بازار و تقویت تقاضا قیمت‌ها در نیمه نخست سال 2017 افزایش یابد.

تقویت کم‌رمق
روز سه‌شنبه، افت شاخص دلار و تقویت بهای بنزین در پی تعطیلی خط لوله اصلی انتقال بنزین شرکت کلونیال پایپ لاین به دلیل بروز انفجار در آلاباما، موجب تقویت قیمت‌های نفت خام در معاملات اولیه شد. اما در ادامه، به دلیل اعلام تعداد بیشتری از اعضای اوپک مبنی بر عدم توان یا تمایل به کاهش تولید نفت، پیرامون برنامه این سازمان برای محدود کردن تولید نفت در نشست ۳۰ نوامبر، تردیدهایی شکل گرفت. بدین ترتیب، بهای نفت به کمترین سطح یک ماه اخیر افت کرد. در معاملات پس از پایان وقت بازار، انتشار گزارش موسسه نفت آمریکا مبنی بر افزایش 3 /9 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۲۸ اکتبر، افت مجدد بهای نفت را در پی داشت. پیش از این، تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند ذخایر مذکور یک میلیون بشکه رشد نشان دهد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که سرمایه‌گذاران با نگرانی در انتظار انتشار آمارهای میزان ذخایر نفت خام آمریکا در اواخر روز چهارشنبه بودند، قیمت نفت برای چهارمین جلسه متوالی کاهش یافت.
در این روز انستیتوی نفت آمریکا اعلام کرده حجم ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به 28 اکتبر 3 /9 میلیون بشکه کاهش یافته که بیش از 9 برابر رقم مورد انتظار تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز بوده است.

اونس در بیشترین سطح یک‌ماهه
هفته گذشته، اونس طلای جهانی مسیر صعودی را در پیش گرفت. به گزارش بانک مرکزی، در ابتدای روز دوشنبه، تقویت شاخص دلار باعث افت بهای طلا در معاملات ابتدای روز شد، اما نگرانی‌ها پیرامون نتیجه انتخابات آمریکا و سیاست پولی فدرال‌رزرو، قیمت این فلز را در بالاترین سطح یک ماه اخیر حفظ کرد.
روز سه‌شنبه، نگرانی‌ها پیرامون نتیجه انتخابات آمریکا تضعیف بازار سهام و شاخص دلار را در پی داشت. بدین ترتیب، با ترغیب سرمایه‌گذاران به خرید فلزات قیمتی به عنوان دارایی امن؛ بهای طلا، نقره و پلاتین در خلال معاملات به بالاترین سطح یک ماه اخیر تقویت شد. در این روز، بهای نقدی طلا و بهای قراردادهای آتی دو درصد رشد کرد. به گفته موسسه سی‌ام‌ای‌ گروپز فدواچ تول، بازارهای مالی حدود ۷۸ درصد انتظار دارند نرخ‌های بهره آمریکا در دسامبر سال جاری افزایش یابد. این در حالی است که احتمال افزایش نرخ‌های مذکور در نشست هفته جاری فدرال‌رزرو، تنها شش درصد است. جفری‌نیکولس تحلیلگر برجسته موسسه روسلاند کاپیتال می‌گوید: «طلا به‌خوبی توانسته است در برابر افزایش ارزش دلار در روزهای گذشته مقاومت نشان دهد. رشد تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و آسیایی به‌خصوص هند و چین نیز می‌تواند تاثیر مهمی بر افزایش قیمت طلا داشته باشد.»
علاوه بر این، روز سه‌شنبه به دلیل نااطمینانی سیاسی در آمریکا، نرخ دلار در برابر یورو به پایین‌ترین سطح در حدود سه هفته اخیر رسید. نگرانی پیرامون پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز سبب شد نرخ پزو مکزیک در برابر دلار با حدود 2 /2 درصد کاهش به پایین‌ترین سطح از 7 اکتبر تاکنون تضعیف شود. بنا بر اذعان تحلیلگران، معامله‌گرانی که نسبت به روند دلار خوش‌بین بودند، تا قبل از برگزاری انتخابات آمریکا، اقدام به فروش دلار کردند.

کاهش حرارت بازار ارز داخل
بازار ارز در مقایسه با هفته‌های قبل، در هفته گذشته مسیر کم‌نوسانی داشت. به باور کارشناسان بازار، دلیل کاهش دامنه نوسانات خروج اثرگذار دو موضوع از بازار در روزهای اخیر بوده است. موضوع اول، روانی- رفتاری (حساسیت نسبت به سطح 3600 تومان) و موضوع دوم، دیدگاه معامله‌گران نسبت به سطح قیمت در دو کانال مختلف بوده است.
در اولین روز هفته کاری گذشته، دلار با افزایش جزیی یک‌تومانی سه هزار و 621 تومان را ثبت کرد. در روز یکشنبه، باز این آرامش ادامه داشت و بهای دلار با افت کم‌دامنه به سطح سه هزار و 615 تومان رسید. به گفته فعالان در این روز، افزایش احتیاط معامله‌گران در خرید ارز یکی از عواملی بود که به کاهشی شدن دلار کمک کرد. با این حال، بالا نبودن ارزش دلار در سلیمانیه عراق و هرات افغانستان عامل مهم‌تری بود که زمینه کاهش قیمت را فراهم‌تر کرد.
در سومین روز کاری هفته، بهای دلار از فاز کاهشی خارج شد و به محدوده سه هزار و 620 بازگشت. در این روز بالا رفتن ارزش این ارز در استانبول ترکیه مهم‌ترین عامل افزایش محسوب می‌شد، زیرا این روند سیگنال افزایشی به فعالان بازار داده و آنها را در موقعیت خرید قرار می‌داد.
در روز سه‌شنبه، اتفاقی نامتعارف در بازار افتاد و دلار همسو با رشد نرخ حواله درهم حرکت نکرد.
به گفته فعالان در این روز، افزایش نرخ حواله درهم تا میانه محدوده 990 تومان مهم‌ترین عاملی بود که قیمت دلار در بازار داخلی را تحریک می‌کرد، ولی همزمان صعود اونس در بازارهای جهانی موجب شد که سکه‌بازان وارد بازار موازی شوند و با فروش ارز قیمت را تحت ‌تاثیر قرار دهند. در پنجمین روز هفته، دلار با دو تومان افزایش به قیمت سه هزار و 625 تومان رسید. این رشد در حالی ثبت شد که بهای حواله درهم کمی افت کرده بود. در این شرایط، فعالان، خروج معامله‌گران سکه از بازار ارز را مهم‌ترین عاملی دانستند که زمینه‌ساز بازگشت قیمت دلار شد. به نظر می‌رسد تا انتهای هفته نیز نوسان دلار در کانال سه هزار و 625 تومان تداوم داشته باشد.

رشد نیم‌درصدی شاخص بورس
شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به 12 آبان با افزایش 371‌واحدی نسبت به هفته قبل، رشد 5 /0‌درصدی را ثبت کرد. در هفته گذشته افت قیمت نفت به دلیل نتیجه نگرفتن اوپک، افزایش قیمت متانول در بازارهای جهانی و رشد تولید خودروسازان از اخبار مهم بورسی بودند.

افزایش نوسان در بازار سرمایه
شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با رشد 5 /0‌درصدی به سطح 79 هزار و 670 واحد رسید. در هفته گذشته شاخص کل بورس دو بار از مرزهای تاریخی خود گذشت به‌طوری که در روز ابتدایی هفته با رشد هزار واحدی به بیشینه هفت‌‌ماهه رسید ولی در روزهای بعد بخش زیادی از این رشد را تعدیل کرد و در میانه‌های هفته با افت 75 /0‌درصدی بزرگ‌ترین افت شاخص کل در چهار ماه گذشته را نیز رقم زد. در مقابل شاخص کل فرابورس عملکرد بهتری داشته و با رشد 7 /1‌درصدی به رقم 8 /842 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در هفته مذکور با افزایش 28 واحدی رشد 2 /0‌درصدی را ثبت کرد.
بر اساس آمار منتشرشده در هفته منتهی به 12 آبان، در میان صنایع، سه گروه سایر معادن، رایانه و صنایع غذایی بدون قند به ترتیب با رشد 2 /9 درصد، 6 /4 درصد و 8 /3 درصد بهترین عملکرد را به خود اختصاص دادند. در مقابل، سه گروه زغال‌سنگ، حمل‌ونقل و وسایل ارتباطی به ترتیب با افت 3 /14 درصد، 9 /6 درصد و 7 /4‌درصدی بدترین عملکرد را ثبت کردند.
همچنین در هفته گذشته، پتروشیمی زاگرس با رشد هفتگی 25 درصد و شرکت صنایع غذایی مینو شرق با بازدهی 4 /23‌درصدی بیشترین سود را نصیب سهامداران خود کردند در حالی که شرکت زغال‌سنگ نگین طبس با بازدهی منفی 3 /14‌درصدی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. افزایش قیمت پتروشیمی زاگرس به همراه پتروشیمی فناوران و خارک به دلیل افزایش قیمت جهانی متانول یا همان الکل چوب بوده است. این محصول در یک ماه گذشته حدود 15 درصد رشد قیمتی داشته است.
ارزش معاملات بورس و فرابورس تهران در هفته گذشته معادل 1487 میلیارد تومان بود که در این میان خودروسازان همچنان بیشترین ارزش معاملات این هفته را به خود اختصاص داده‌اند.

بازار چشم به راه بانکی‌ها
در هفته منتهی به 12 آبان، شاخص گروه بانکی 1 /0 درصد رشد داشته است. بر اساس اخبار منتشرشده در هفته گذشته، در گروه بانکی، بانک ملت در اطلاعیه‌ای به برخی مسائل پیرامون این بانک پاسخ داد. بر اساس این اطلاعیه، روابط عمومی بانک ملت درباره اظهارات مقام‌های قضایی نسبت به برخی پرونده‌های تخلف در این بانک اعلام کرد که یکی از کارگزاران این بانک در خارج از کشور تخلف کرده، اما بخشی از تسهیلات داده‌شده مبتنی ‌بر تضامین است که قسمتی از آن با کمک مقام‌های قضایی و ضابطان در قالب وجوه نقد و املاک وصول ‌شده یا در شرف وصول است. بر اساس گزارش‌های منتشر‌شده در دنیای اقتصاد، بازار همچنان چشم به راه بازگشایی نماد بانک‌های ملت، تجارت و صادرات است البته این شرکت‌ها برای بازگشایی باید عملکرد نیمه نخست سال را منتشر کنند. در این میان ذخایر سنگینی که باید در صورت‌های مالی این شرکت‌ها لحاظ شود مانع از انعکاس عملکرد بانک‌ها شده است. در شرایط کنونی بازار در انتظار جلوه علنی وضعیت نامناسب بانک‌ها با انتشار صورت‌های مالی است. بسیاری از اهالی بازار نسبت به حمایت از سهام بانکی در زمان بازگشایی امیدوار هستند.
در هفته گذشته، پست‌بانک نیز مجوز برگزاری مجمع را با اخذ 62 میلیارد تومان ذخیره دریافت کرد. در گروه مالی بانک پارسیان که دو مجمع فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده دارد، برنامه افزایش سرمایه حدود ۱۱۰‌درصدی را اعلام کرد. «وپارس» در نظر دارد در صورت صدور مجوز سازمان بورس سرمایه اسمی 2376 هزار میلیارد‌تومانی را از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته به پنج هزار میلیارد تومان برساند تا قادر به بهبود نسبت کفایت سرمایه و ظرفیت تسهیلات و تعهدات کلان شود. در همین حال نکته جالب در مورد افزایش سرمایه بانک پارسیان اعلام عدم حضور گروه ایران‌خودرو در موضوع افزایش سرمایه است. بر این اساس با عدم استفاده ایران‌خودرو از حق تقدم‌های خود درصد سهامداری این گروه در بانک پارسیان کاهش یافته و سودی ناشی از واگذاری حق تقدم‌ها در این شرکت شناسایی می‌شود.

اخبار صنایع
بر اساس اخبار منتشرشده بر روی سایت کدال در هفته گذشته، شرکت داروسازی سبحان انکولوژی در شش‌ماهه سال جاری 120 ریال به ازای هر سهم سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد رشد داشته است. رشد شش‌‌درصدی فروش و افت 10‌درصدی هزینه‌های عمومی، اداری و فروش عمده دلیل رشد سودآوری بوده است. «وایران» 100 میلیارد‌تومانی نیز سود هر سهم را با یک ریال افزایش از 226 به مبلغ 227 ریال رسانده و 15 درصد معادل 35 ریال را محقق کرده است. همچنین، شیشه و گاز سود جدید هر سهم سال مالی جاری را 81 ریال تخمین زده در حالی که پیش‌بینی قبلی 257 ریال بوده است. این شرکت در شش‌ماهه نیز 118 ریال به ازای هر سهم زیان ساخته است. پیش‌بینی افت 33‌درصدی فروش دلیل اصلی کاهش برآورد سود در سال جاری بوده است. معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 95 را با تعدیل مثبت 23‌درصدی 218 ریال تخمین زده و در شش‌ماهه 48 درصد آن را پوشش داده است. برآورد شرکت از رشد هشت‌‌درصدی فروش، موجب تعدیل مثبت سود بوده است.
سیمان کارون در سه‌ماهه 84 ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرده در حالی که در سه‌‌ماهه سال گذشته سود هر سهم 204 ریال بوده است. فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد افت داشته است. سیمان مازندران نیز با توجه به افزایش سرمایه 200‌درصدی خود و اصلاح سود با سرمایه جدید، شفاف‌سازی کرد. بر اساس این شفاف‌سازی، با توجه به مغایرت میان پیش‌بینی عملکرد شرکت برای دوره مالی 9‌ماهه منتهی به 30 آذر 95 بر اساس عملکرد واقعی 6‌ماهه، با مندرجات بیانیه ثبت افزایش سرمایه شرکت، پیش‌بینی مبلغ سـود خالص دوره مـالی منتهی به 30 آذر 95 با فـرض انجام افزایش سـرمایه در تاریخ 16 خرداد 95 به ترتیب مبلغ 845 /65 میـلیـون تومان و 566 /28 میـلیون تومان و مطابق مندرجات بیانیه ثبت افزایش سرمایه در تاریخ 31 شهریور 95 (به همراه صدور مجوز افزایش سرمایه) مبلغ 895 /18 میـلیون تومان اعلام شده است.
«خگستر» 150 میلیارد تومانی، در عملکرد شش‌‌ماهه، سود 134 ریالی هر سهم را با 43 درصد افزایش، 192 ریال پیش‌بینی کرده و 32 درصد معادل 62 ریال را پوشش داده است. پتروشیمی خارک پیش‌بینی جدید سود هر سهم سال مالی جاری را با تعدیل منفی 13 درصدی، 1551 ریال اعلام کرده و در شش‌ماهه 52 درصد آن را پوشش داده است. افت فروش و رشد بهای تمام‌شده دلیل کاهش برآورد سود بوده است.

رشد بالای تولید در خودروسازان
بر اساس آمار تولید منتشر‌شده در هفته گذشته، تولید در صنعت خودرو داخلی رشد چشمگیری داشته است به‌طوری که خودروسازان در هفت‌‌ماهه امسال بیش از 691 هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 1 /26 درصدی را نشان می‌دهد. رشد بخش سواری 27 درصد و رشد بخش کامیون و کامیونت 3 /5 درصد بوده است. در مهرماه نیز حدود 111 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده که رشد شدید 139‌درصدی را نسبت به مهر سال قبل نشان می‌دهد. بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه یعنی ایران‌خودرو نیز در هفت‌ماهه با رشد 7 /20‌درصدی تولید نسبت به هفت‌‌ماهه سال قبل مواجه شده تا تولیدات خود را به 343 هزار دستگاه برساند. سایپا نیز طی این مدت با رشد شدید 41‌درصدی توانسته 286 هزار دستگاه خودرو تولید کند. تولید کنسانتره در کشور در شش‌ماهه امسال به 528 هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 18‌درصدی داشته است. گروه خودرو در هفته گذشته با افت 8 /0‌درصدی شاخص همراه بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها