شناسه خبر : 17423 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کف قیمت مقاوم در بازار طلا

دو هفته گذشته روزهای تقویت ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر جهانی بود که دلیل این امر نیز انتشار برخی آمارهای امیدوارکننده از اقتصاد ایالات متحده بود و این امر به کاهش مداوم قیمت جهانی طلا منجر شد.

حمزه بهاد‌‌یوند‌‌‌چگینی
دو هفته گذشته روزهای تقویت ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر جهانی بود که دلیل این امر نیز انتشار برخی آمارهای امیدوارکننده از اقتصاد ایالات متحده بود و این امر به کاهش مداوم قیمت جهانی طلا منجر شد. طی این هفته تقریباً هر روز قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش یافته است که تحلیلگران اقتصادی این بازار معتقدند دلیل آن پیش‌بینی کاهش سیاست‌های محرک اقتصادی توسط دولت آمریکاست. اگر این موضوع را در کنار کاهش نسبی نرخ ارز در ایران بگذاریم باید بگوییم دلیل عمده کاهش قیمت طلا در بازار داخل نیز همین مساله است و البته تطبیق قیمت‌های جهانی اونس و طلا در بازار داخل موید این مطلب است. همان‌طور که نمودارها نشان می‌دهند بازارهای داخلی و جهانی طلا طی هفته قبل مسیر مشابهی را پیموده‌اند. اما فدرال رزرو در نشست هفته‌های اخیر خود با آنکه پیش‌بینی می‌شد سیاست‌های محرک پولی لااقل تا ماه فوریه ادامه داشته باشند ناگهان تغییر مسیر داد و احتمال کاهش این سیاست‌ها تا ماه آینده را مطرح کرد که همین اشاره کافی بود تا بازار در اکثر روزهای دو هفته قبل ریزشی شود. به هر حال اما همچنان معلوم نیست توقف این سناریو تا کی ادامه خواهد یافت. هفته گذشته قیمت سکه بهار آزادی در ابتدای هفته روی بهای 946 هزار تومان تثبیت شد و این رقم تا روز سه‌شنبه به 925 هزار تومان رسید که نشان‌دهنده کاهشی 22/2‌درصدی است. در این میان اما توقف اجرای سیاست افزایش نرخ سود بانکی، نشست ایران و کشورهای عضو گروه موسوم به 1+5، قرار گرفتن در ایام تعطیلات ماه محرم و اثرات کاهشی آن بر تقاضای واقعی بازار طلا، تصمیمات یارانه‌ای دولت و ... از مهم‌ترین موضوعاتی بودند که بازارهای مختلف کالایی از جمله طلا را تحت تاثیر خود قرار دادند. این در شرایطی است که به عقیده موحدی از فعالان بازار طلا، بازار با حداقل سفته‌بازی مواجه است و احتمالاً شیب تغییرات بازار همچنان پایین خواهد بود. در این میان برخلاف چند هفته قبل که روند تغییرات قیمت طلا به واسطه قرار گرفتن در ایام عید قربان و غدیر افزایش یافته بود در هفته قبل کاهشی بود. index:1|width:300|height:192|align:left
به گفته وی، ماه‌های پیش رو ماه‌های کاهش بیشتر قیمت طلا است چرا که به طور سنتی در ماه‌های محرم و صفر خرید واقعی طلا اندکی کاهش می‌یابد و حتی در سال‌های قبل نیز این ایام به آرامش بازار طلا منجر می‌شد، اما بازار ارز می‌توانست تحرکات کافی را برای بازار طلا و سکه فراهم کند اما امسال این موضوع به دلیل آنکه دلار هم ثابت است ممکن است رخ ندهد و در مجموع انتظار نمی‌رود قیمت طلا و سکه در این دو ماه افزایش یابد. در این میان اما با نگاهی به معاملات بازار قراردادهای آتی سکه درمی‌یابیم که میزان استقبال از عرضه‌های سکه در پنج سررسید موجود در این بازار همچنان زیر سه هزار قرارداد قرار دارد و اقبال معامله‌گران این بازار به حداقل رسیده است. به گفته یکی از کارگزاران سکه بورس کالا، اختلاف قیمت بین سکه نقدی و نزدیک‌ترین سررسید سکه در بازار آتی که در حال حاضر سررسید آبان است به سه تا چهار هزار تومان می‌رسد که این اختلاف تا پایان ماه که زمان سررسید و تحویل این نوع سکه است ممکن است به کمتر از این میزان هم برسد. به گفته او طبیعی است در این شرایط انگیزه‌ای برای خرید سکه آتی به وجود نیاید. او معتقد است پیش از این اختلاف قیمت‌ها تا حدود 20 هزار تومان هم می‌رسید و لذا خرید سررسیدهای نزدیک و عرضه آن در بازار نقدی به سود معامله‌گران منجر می‌شد؛ اما وضعیت کنونی نشان می‌دهد بازار حرارت خود را در هر دو بخش نقدی و آتی از دست داده و این شرایط در ماه‌های محرم و صفر که بازار با رکود همراه است ممکن است تشدید شود. با این حال اما اخبار هم از حداقل تاثیرگذاری بر بازار برخوردار هستند. کارشناسان معتقدند بازار اخبار را پیش‌خور کرده و به نوعی مقاومت دست یافته است. به عقیده بیات، از تحلیلگران بازار طلا، سکه به دلیل آنکه به کف قیمت خود دست یافته ممکن است در برابر کاهش بیشتر مقاومت کند اما انتظار افزایش قیمت نیز برای آن در هفته جاری انتظار صحیحی نیست. او می‌گوید با نگاهی به برآوردهای تکنیکال نیز نظریه افزایش قیمت طلا در هفته‌های پیش رو محدود است چرا که در بازارهای جهانی بهای 1260 تا 1280 دلار پیش‌بینی غالب است و این پیش‌بینی در بازار داخل می‌تواند رقم 900 هزار تومان را برای سکه رقم بزند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها