شناسه خبر : 17263 لینک کوتاه

هفته ای که گذشت

به گزارش بلومبرگ، رئیس‌جمهور برزیل، دیلما روسف، استفاده از خشونت توسط اقلیتی از معترضان را که به گفته او کشور را به سوی تهدید و نابودی دستاوردهای بازگشت دموکراسی می‌کشانند، محکوم کرد.

هشدار رئیس‌جمهور برزیل
جمعه 21 ژوئن‌/31 خرداد: به گزارش بلومبرگ، رئیس‌جمهور برزیل، دیلما روسف، استفاده از خشونت توسط اقلیتی از معترضان را که به گفته او کشور را به سوی تهدید و نابودی دستاوردهای بازگشت دموکراسی می‌کشانند، محکوم کرد. روسف در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد: «اگر اجازه بدهیم خشونت ما را از راهمان دور کند، نه‌تنها یک فرصت تاریخی را از دست می‌دهیم، بلکه ریسک از دست دادن هر آنچه را تاکنون به دست آورده‌ایم، به جان خواهیم خرید. ما نمی‌توانیم با این خشونتی که برزیل را احاطه کرده است، زندگی کنیم.» همزمان با سخنرانی روسف، صدها نفر از معترضان بزرگراه منتهی به فرودگاه بین‌المللی سائوپائولو را مسدود کردند. در ریودوژانیرو، معترضان به صورت مسالمت‌آمیز در سواحل لبلون به سوی خانه فرماندار سرجیو کابرال حرکت کردند. در نقاط دیگر شهر، گروه‌های کوچک‌تری با پلیس درگیر می‌شدند و ویترین مغازه‌ها را می‌شکستند. روسف در سخنرانی خود درباره جو لازم برای میزبانی جام جهانی گفت: «با احترام، صمیمیت و شادی باید با میهمانان خود روبه‌رو شویم.»

طرح جدید وزارت دارایی انگلستان
شنبه 22 ژوئن‌/1 تیر: جرج آزبورن، وزیر دارایی انگلستان، قرار است از طرحی برای کاهش هزینه‌های دولت پرده‌برداری کند. به گزارش تلگراف، این طرح محدودیت‌هایی را بر بخش‌های کنترل‌نشده هزینه‌های عمومی اعمال خواهد کرد. به دنبال این هشدار که ریاضت اقتصادی تا پس از انتخابات بعدی ویژگی اقتصاد خواهد بود، قرار است کاهش‌هایی در حوزه‌های مخارج مدیریت‌شده سالانه که شامل بهره بدهی و هزینه‌های رفاهی و بازنشستگی است، اعلام شود. دولت امیدوار است این کاهش‌ها نظم و انضباطی به مخارج و هزینه‌ها بدهد. برنامه کاهش‌های وزارتی که در مجموع به 5/11 میلیارد پوند می‌رسد به همراه گزارش بازنگری مخارج برای سال 2016- 2015، اعلام خواهد شد. آزبورن برای حفاظت از پس‌اندازها که کلید دستیابی به هدف پنج‌ساله کاهش کسری بودجه دولت هستند، وارد جنگ تلخی با وزارتخانه‌های دفاع و مسکن شده است.


عملکرد ضعیف بازارهای مالی برزیل
یکشنبه 23 ژوئن‌/2 تیر: به گزارش سی‌ان‌ان مانی، بازارهای مالی برزیل ضربه سختی خورده‌اند. شاخص سهام Bovespa بیش از 20 درصد در این سال کاهش پیدا کرده است. این امر منجر شده این شاخص ضعیف‌ترین شاخص در بین بازارهای نوظهور باشد. سرمایه‌گذاران با پیش‌بینی سیاست‌های پولی انقباضی‌تر در ایالات متحده، سرمایه‌های خود را از بازارها بیرون کشیدند. فروش زیر قیمت سهام‌ها در برزیل در ماه گذشته پس از اینکه رئیس فدرال‌رزرو، بن برنانکی، به قانونگذاران آمریکایی گفت بانک مرکزی قصد دارد برنامه خرید سرمایه‌ها را در اواخر امسال از سر بگیرد، سرعت گرفت. علاوه بر این، امسال بازار سهام برزیل بر اثر چشم‌انداز نه‌چندان روشن رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین آسیب دیده است. این مبهم شدن چشم‌انداز رشد اقتصاد برزیل با کاهش تقاضای جهانی برای منابع طبیعی همراه بوده است. رئال برزیل نیز با خروج پول سرمایه‌گذاران از کشور، تحت فشار قرار گرفته است.


رشد صنعت کشتیرانی مسافرتی آلمان
دوشنبه 24 ژوئن‌/3 تیر: به گزارش بلومبرگ، آلمان قصد دارد به بزرگ‌ترین خدمات‌رسان به مسافران صنعت کشتیرانی مسافرتی بدل شود. مایکل اونگرر، رئیس انجمن بین‌المللی خطوط کشتیرانی مسافرتی که به تازگی در آلمان افتتاح شده است، در مصاحبه‌ای تلفنی در بیستم ژوئن گفت «احتمالاً امسال رشد آلمان با رشد سال قبل یکسان خواهد بود. آلمان بزرگ‌ترین بازار اروپا در آینده‌ای قابل پیش‌بینی خواهد بود.» انگلستان که اکنون بزرگ‌ترین بازار کشتیرانی مسافرتی است، رشدی را در 7/1 میلیون نفر مسافر سال قبل خود مشاهده نکرده است. این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی اونگرر شمار آلمانی‌هایی که امسال با کشتی مسافرت خواهند کرد به 71/1 میلیون نفر خواهد رسید. ارزیابی‌ها حاکی از این است که بر اساس داده‌ها و تحلیل‌های صنعتی تهیه‌شده از سوی دیده‌بان بازار کشتیرانی سفری، حجم بازار کشتیرانی مسافرتی جهانی در سال 2013 با 5/4 درصد رشد به 2/36 میلیارد دلار برسد.


دور شدن اروپا از فدرال‌رزرو
سه‌شنبه 25 ژوئن‌/4 تیر: به گزارش تلگراف، بانک مرکزی اروپا هیچ برنامه‌ای برای وارونه کردن سیاست‌های پولی انبساطی خود ندارد و اقتصاد پریشان منطقه یورو را تا جایی که لازم باشد مورد حمایت قرار می‌دهد. بنوت کور، از اعضای هیات اجرایی بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی اروپا را از اظهارات اخیر رئیس فدرال‌رزرو، بن برنانکی، مبنی بر لزوم فروش پایین‌تر از قیمت در بازارها، دور کرد. آقای کور گفت رشد ضعیف در اروپا و انتظارات تورمی پایین یعنی بازگشت بانک مرکزی اروپا از سیاست‌های خود در حالی که شرایط کنونی اقتصاد اروپا این امر را تضمین نمی‌کند. بنوت کور در سخنرانی خود در لندن گفت: «بگذارید یک چیز را صریح بگویم که من در آینده نزدیک قصد ندارم هیچ نکته‌ای را درباره تغییر سیاست‌های پولی منطقه یورو بپذیرم. در وضعیت کنونی، راه خروج ما دور و سیاست پولی ما برای این وضعیت متناسب است.»


معرفی نخست‌وزیر جدید قطر
چهارشنبه 26 ژوئن‌/5 تیر: به گزارش بلومبرگ به نقل از الجزیره، شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی، وزیر کشور قطر، قرار است پس از کناره‌گیری امیر قطر و سپردن قدرت به پسرش، به سمت نخست‌وزیری این کشور منصوب شود. نخست‌وزیر جدید جانشین حمد بن جاسم آل ثانی خواهد شد که از سال 2007 هم در مقام نخست‌وزیر و هم در مقام وزیر خارجه ریاست دولت قطر را بر عهده داشت. روز سه‌شنبه، امیر قطر، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی تمام اختیاراتش را به پسر و ولیعهد خود شیخ تمیم بن حمد آل ثانی سپرد و گفت لحظه رهبری جدید فرا رسیده است. عبدالله بن ناصر، فارغ‌التحصیل کالج نظامی دورهام در انگلستان و دانشگاه بیروت، به عنوان فرمانده نیروهای امنیتی داخلی قطر و رئیس کمیته ضد‌تروریسم این کشور فعالیت کرده است. او در اوایل این ماه از آمریکا دیدار کرد و به ملاقات سناتورهای آمریکایی از جمله جان مک‌کین و دیان فینشتاین رفت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها