شناسه خبر : 17203 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بیکاری ۱۲۲ هزار نفر در صنایع قطعه‌سازی خودرو

واکنش به آخرین سفید‌نمایی‌ها

نزدیک به پنج سال از نخستین باری که بانک مرکزی در گزارش «نماگرهای اقتصادی» خود که پیش از این به صورت فصل به فصل منتشر می‌شد، از علامت «خط تیره» برای برخی از ارقام استفاده کرد می‌گذرد.

نزدیک به پنج سال از نخستین باری که بانک مرکزی در گزارش «نماگرهای اقتصادی» خود که پیش از این به صورت فصل به فصل منتشر می‌شد، از علامت «خط تیره» برای برخی از ارقام استفاده کرد می‌گذرد. تا سال 1387 در نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی، آمار مربوط به سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه و رشد اقتصادی به روشنی قید می‌شد؛ اما از این سال، ورق برگشت و ابتدا بانک مرکزی از انتشار آمار «منع» شد و بعدها برخی از وظایف آماردهی نیز از این نهاد مرجع گرفته شد. به گونه‌ای که نرخ رشد اقتصادی با فاصله بیش از دو سال در این نماگرها منتشر می‌شود و همین الان که ماه پنجم سال 1392 فرا رسیده است؛ خبری از رقم نرخ رشد اقتصادی در سال‌های 1390 و 1391 در این نماگرها نیست. هفته گذشته موجی از گفت‌و‌گوها و اظهار نظرهای مسوولان دولتی در دفاع از عملکرد اقتصادی دولت در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به راه افتاد.
در این اظهارات، مقامات دولتی به ویژه رئیس دولت با اعتماد به نفس بالا از «کاهش نرخ بیکاری متوسط به 4/11 درصد در هشت سال گذشته، ارتقای امید به زندگی از 70 سال و سه ماه در سال 1384 به 73 سال و دو ماه در سال 1391 و افزایش درآمد سرانه ایران از 9144 دلار در سال 1384 به 12 هزار و 623 دلار در سال 1391 خبر دادند». این در حالی است که اظهارات احمدی‌نژاد در مورد عملکرد دو دولت نهم و دهم با انتقاد سایت‌ها و چهره‌های اصولگرایی مواجه شد که پیش از این پشت سر دولت او از بیشتر اقدامات و برنامه‌هایش دفاع کرده بودند. از جمله محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که از احمدی‌نژاد خواست «آمار ارائه‌شده، مستند و جامع باشد» چون از دیدگاه او «آنچه به مخاطب القا می‌شود، باید به واقعیت نزدیک باشد».
عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز آماری از میزان تورم در خوراکی‌ها و آشامیدنی ظرف یکی دو سال اخیر ارائه کرد و گفت « افزایش ۵۴درصدی قیمت گوشت، ۶۴ درصدی برنج، ۴۹درصدی تخم‌مرغ، ۱۰۸درصدی حبوبات و ۵۸درصدی روغن، با شاخص‌های رفاه و سایر بحث‌هایی که رئیس‌جمهوری مطرح کرد، مغایرت دارد». رجایی همچنین خواستار آن شد که «مرجعی خارج از دولت، آمار ارائه‌شده را بررسی کرده و صحت و سقم آن را اعلام کند».
محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در دیدار هیات دولت با مقام معظم رهبری نیز آمارهایی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد که سر و صدای بسیاری از کارشناسان و چهره‌های اصولگرای مجلس را درآورد. او عنوان کرد که «نرخ سالانه تورم در دولت‌های قبل از دولت بنده، 5/20 درصد بود که در هشت سال اخیر به طور متوسط به سالانه 7/17درصد رسیده است». این در حالی است که بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی، نرخ تورم در خرداد‌ماه امسال به طور میانگین حدود 36درصد و نرخ تورم خرداد‌ماه امسال نسبت به خردادماه سال گذشته به 45 درصد رسیده است.

بازنگری در بودجه 92

در حالی که زمان چندانی به آغاز به کار دولت جدید به ریاست حسن روحانی باقی نمانده است؛ به نظر می‌رسد تیم اقتصادی وی از همین حالا اصلاحات اساسی در مصوبات اقتصادی دولت احمدی‌نژاد را آغاز کرده است. چرا که در آخرین اظهار نظرها پیرامون تصمیمات دولت جدید، محمد باقر نوبخت، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب از «بازنگری در برخی از احکام بودجه امسال» خبر داده که به گفته او «بسیار خوش‌بینانه» در بودجه گنجانده شده است. به نظر می‌رسد منظور آقای نوبخت از «بودجه خوش‌بینانه»، میزان درآمدهای نفتی با توجه به تشدید تحریم‌ها و برخی درآمدها از محل واگذاری یا انتشار اوراق مشارکت باشد. بودجه سال 1392 با تاخیری کم‌سابقه به مجلس رفت. منظور از واژه «کم سابقه» این نیست که دولت احمدی‌نژاد همواره به موقع بودجه‌های سنواتی را به مجلس برده؛ بلکه منظور در مقایسه با سال‌های گذشته است. بودجه امسال با 84 روز تاخیر به مجلس تقدیم شد و قوه مقننه نیز بررسی آن را به سال جدید موکول کرد و در عوض اعتباری برای هزینه‌کرد سه‌ماهه دولت را تصویب کرد. بعدها که بودجه سال 1392 به تصویب نهایی مجلس و شورای نگهبان رسید؛ شواهد موجود و گزارش‌های کارشناسی نشان می‌داد درآمدهای قید‌شده در این بودجه به سختی محقق می‌شود. فروردین‌ماه امسال، احمد توکلی عضو کمیسیون تلفیق بررسی‌کننده بودجه 92 کشور گفته بود که «بودجه امسال 86 هزار میلیارد تومان کسری دارد». حال اکبر ترکان مسوول ارتباط رئیس‌جمهور منتخب با دولت احمدی‌نژاد گفته است « بودجه 92 با ارقام غیر‌واقعی تصویب شده است و از210 هزار میلیارد تومانی که برای بودجه عمومی دولت در نظر گرفته شده، یک‌سوم آن محقق نمی‌شود».

بیکاری در صنایع خودروسازی و باقی ماجرا

هفته گذشته، محمدرضا نجفی‌منش، یکی از اعضای انجمن قطعه‌سازان خودرو، از بیکاری 122 هزار نفر ظرف یک سال گذشته در صنایع مرتبط با قطعه‌سازی خودرو خبر داد. به گفته وی 350 هزار کارگر در این صنایع مشغول به کارند. نجفی‌منش این آمارها را به خبرگزاری کار ایران اعلام کرده و افزوده است «بحران در واحدهای قطعه‌سازی خودرو به حدی است که این واحدها شیفت کاری خود را از سه شیفت به یک شیفت کاهش داده‌اند». این در حالی است که بانک مرکزی نیز تازه‌ترین آمار و ارقام مربوط به شاخص قیمت تولید‌کننده در خردادماه سال جاری را اعلام کرده که بر اساس آن، شاخص یادشده در طول یک ماه دو درصد رشد داشته و محاسبات نشان می‌دهد در صورت تداوم این روند، رشد شاخص قیمت تولید‌کننده به حدود 27 درصد برسد. شاخص قیمت تولید‌کننده از نظر کارشناسان «تورم بخش تولید» محسوب شده و می‌تواند معیاری برای افزایش قیمت کالای نهایی تولید‌شده باشد؛ از این رو، با توجه به گزارش بانک مرکزی که به افزایش 4/6 درصدی شاخص قیمت در گروه تولیدکنندگان کالاهای بهداشتی و مددکاری و افزایش 6/5 درصدی گروه کالایی کشاورزی، شکار و جنگلداری اشاره دارد؛ می‌توان پیش‌بینی کرد که در‌ ماه‌های آینده، قیمت محصولات غذایی یا دارو، تا سطح بالایی رشد کند. چنان که در آمار بانک مرکزی مشاهده می‌شود شاخص قیمت تولید اقلام دارویی در خرداد‌ماه امسال نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال 2/26 درصد و تولید گندم بیش از 11 درصد رشد کرده است. اتفاقی که می‌تواند یک خبر بد برای تیم اقتصادی دولتی باشد که تا چند روز دیگر سکان اقتصادی کشور را به دست می‌گیرند.

هزینه سنگین افتتاح‌های نمایشی

سال 1388 و افتتاح شتابزده برخی از پروژه‌های عمرانی در وزارت راه و ترابری (سابق) را به خاطر دارید؟ در آن زمان، وزارت راه و ترابری (به ریاست حمید بهبهانی) تمام تلاش خود را به کار بست که برخی از پروژه‌های عمرانی را تا به اصطلاح «شب انتخابات» افتتاح کند و این کار را هم کرد. دو پروژه آزاد‌راه تهران - پردیس و راه آهن اصفهان- شیراز افتتاح شد؛ اما پس از انتخابات پروژه اول به دستور پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل آنچه برطرف نشدن نقاط حادثه‌خیز و نبود علائم ایمنی جاده خوانده شده مدتی مسدود شد و ماند و از دومی عکس‌هایی منتشر شد که بیش از هر چیز نشان از ناامن بودن ریل‌های نصب‌شده و راه آهنی داشت که تاکنون نیز از مشکلات زیادی رنج می‌برد. حال به نظر می‌رسد با خداحافظی اجباری دولت احمدی‌نژاد، نوع جدیدی از این افتتاح‌ها «باب» شده است. هفته گذشته، مدیرعامل سابق منطقه ویژه اقتصادی پارس (در عسلویه) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر نسبت به «افتتاح نمایشی و تبلیغاتی دو فاز 15 و 16 پارس جنوبی در روزهای پایانی دولت» هشدار داد و این کار را «خطرناک» توصیف کرد. به گفته موسی سوری «اگر کوچک‌ترین خطایی در اجرا و نظارت بر اجرای دقیق الزامات ایمنی و استانداردها به وجود آید، یک فاجعه بزرگ مهندسان شاغل در پارس جنوبی و سایر تاسیسات ایجاد‌شده در این منطقه را تهدید می‌کند». توسعه این دو فاز پارس جنوبی هفت سال پیش آغاز شد، اما تاکنون، هنوز امکان تولید و پالایش گاز طبیعی در آن وجود نداشته است. حال مدیرعامل سابق منطقه اقتصادی پارس می‌گوید «تاخیرهایی که تا به حال صورت گرفته قابل جبران است، اما حادثه و فاجعه قابل جبران نیست».

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها