شناسه خبر : 17188 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افول تولید شرکت نایک درفصل اخیر

المپیک نایک

اگر شرکت‌های تولید کالاهای ورزشی قرار بود این روزها در المپیک شرکت کنند، مسلماً نایک موفق به دریافت مدال نمی‌شد.

ایما موسی‌زاده

اگر شرکت‌های تولید کالاهای ورزشی قرار بود این روزها در المپیک شرکت کنند، مسلماً نایک موفق به دریافت مدال نمی‌شد. تنها در سال جاری میلادی، قیمت سهام این غول تولید محصولات ورزشی، 10 درصد افت قیمت را تجربه کرده است. همچنین در فصل اخیر، میزان فروش این شرکت از پیش‌بینی‌ها کمتر بوده است و همین وضعیت در مورد ثبت سفارش‌های آینده نیز وجود دارد. اما شاید هفته‌های پیش‌رو، بتواند اوضاع را برای این شرکت بهتر کند. نایک یکی از حامیان مالی اصلی المپیک است و همین، علامت، محصولات و قابلیت‌های محصولاتش را به طور گسترده‌ای در جریان این بازی‌ها در معرض دید عموم قرار می‌دهد.
اما این همه جریان نیست. نایک بیش از نیمی از کل درآمد خود را در آمریکای شمالی به دست می‌آورد و حالا در همه جهان و خصوصاً این ناحیه، با دو رقیب قدرتمند مواجه شده است. اول آدیداس، برند قدیمی و مشهور تولید لوازم ورزشی که اگرچه دوران بد و سختی را پشت سر گذاشت اما این روزها دوباره احیا شده است و دوم تجهیزات ورزشی Under Armour، که این روزها با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. البته آمار فروش نایک در غرب اروپا و چین، همچنان بسیار خوب است، اما بدون در دست داشتن بازار آمریکای شمالی، و فقط با اروپا و چین، نایک هیچ‌گاه نخواهد توانست به آماری در فروش و سود برسد که وال‌استریت به آن عادت دارد. این به معنای کاهش حتی بیشتر ارزش سهام نایک در بازارها خواهد بود.
علاوه بر این، چین در سال‌های اخیر نشان داده که همراه مورد اطمینانی نیست، دولت این کشور به کمک تولیدکنندگانی آمده است که با داشتن تجربه سال‌ها تولید محصولات غربی با نام شرکت‌های مبدأ، حالا خود تولیدکننده شده‌اند و تصمیم دارند سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند. اتفاقی که در اغلب موارد هم با موفقیت همراه بوده است. بیشترین دلیل موفقیت تولیدکننده‌های چینی در بازارهای بین‌المللی، به جمعیت بالای این کشور بازمی‌گردد. اگر تنها طبقه متوسط چین که حالا بسیار وسیع شده است، از محصولات ساخت چین حمایت کند، کافی است تا آن تولیدکننده در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و با جذب سرمایه به سرعت پیشرفت کند. این اتفاقی است که در سال‌های قبل در مورد انواع یارانه و تلفن همراه رخ داد و پیش‌بینی می‌شود در مورد محصولات و تجهیزات ورزشی نیز به زودی رخ دهد. در نتیجه نایک نمی‌تواند سرمایه‌گذاری زیادی روی درآمد و سود حاصل از فروش در چین، حداقل برای بلندمدت داشته باشد. البته هنوز بسیار زود است که نایک را شرکتی دچار مشکل محسوب کنیم، این شرکت در سال 2015، رقم 30درصدی افزایش ارزش سهام را تجربه کرد که بالاترین رقم در وال‌استریت بود. اما بقیه شرکت‌هایی که رشد بالا را در سال 2015 تجربه کردند، در سال جاری میلادی هم با سرعت کمتر، رشد را تجربه کردند اما در مورد نایک، رشد منفی اتفاق افتاد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها