شناسه خبر : 17178 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

غوغای یلن و سکه ۹۴۰ هزار تومانی

شاید فعالان بازار جهانی طلا هم تصور نمی‌کردند جانت یلن در اولین سخنرانی خود توفانی در بازار طلا به پا کند که نتیجه آن افزایش حدوداً ۷۰‌دلاری قیمت طلا در کمتر از دو هفته باشد

شاید فعالان بازار جهانی طلا هم تصور نمی‌کردند جانت یلن در اولین سخنرانی خود توفانی در بازار طلا به پا کند که نتیجه آن افزایش حدوداً 70‌دلاری قیمت طلا در کمتر از دو هفته باشد اما واقعیت آن است که با اظهارات رئیس جدید فدرال‌رزرو آمریکا قیمت طلا ناگهان افزایش یافت و مرز روانی 1300 دلار را نیز پشت سر گذاشت و به این ترتیب فصلی نو در بازار این فلز گرانبها گشوده شد. در این بین برخی تحلیلگران تکنیکال معتقدند طلا قادر است مرز 1350 دلار را نیز تصرف کند که در این صورت راه برای قیمت 1400 دلار تا پایان نیمه اول سال 2014 باز خواهد شد. جانت یلن برخلاف برنانکی معتقد است باید سیاست‌های خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا ادامه یابد. بازار هم منتظر شنیدن این خبر از زبان بالاترین مقام پولی ایالات متحده بود و همین موضوع باعث شد قیمت دلار تضعیف شود و طلا افزایش یابد. این موضوع نه فقط در بازار جهانی طلا که در بازار تهران هم غوغا آفرید تا جایی که قیمت سکه در این مدت 70 هزار تومان و قیمت یک گرم طلای 18 عیار هشت هزار تومان افزایش را تجربه کردند که به‌ترتیب رشدهای 8 و 9‌درصدی را برای مدت کوتاه دو هفته‌ای نشان می‌دهد. این موضوع در بازار آتی اما نشانه‌های افزایشی به مراتب قوی‌تری داشت به طوری که لااقل قیمت‌های آتی روزانه 20 هزار تومان بیش از قیمت‌های نقدی افزایش داشت.
اما فعالان بازار معتقدند این بار افزایش قیمت در بازار به خریدهای بیشتر منتهی شد. به عقیده آنها البته ارائه آمار دقیق چندان عملی نیست اما در هر حال در بازار قراردادهای آتی حجم معاملات تا پنج برابر افزایش یافته که اگر این روند را مبنای بررسی قرار دهیم، باید بگوییم بازار سکه دوباره طی این مدت سکه شده است. در بازار آتی حتی شکل آرایش بازار نشان می‌دهد یک بار دیگر فعالان این بازار به تالار این قراردادها در بورس کالا برگشته‌اند چرا که با تغییر موقعیت‌های خرید از سررسیدهای نزدیک به دور، سعی در نوسان‌گیری و کسب سود دارند و این در حالی است که اختلاف قیمت‌ها به شدت طی پنج ماه گذشته کاهش یافته بود و تغییر موقعیت خرید به کلی وجود نداشت. با مراجعه به حجم معاملات در 15 دی‌ماه مشاهده می‌کنیم حجم معاملات 1800 معامله بوده که این میزان در روز 28 بهمن به 11 هزار معامله رسیده که نشان از افزایش حدوداً پنج برابری دارد.
درست هنگامی که انگیزه‌های سفته‌بازی به بازار برگشته، بازار سرمایه کشور با روند کاهشی شدیدی روبه‌رو شد که این روند به آزادسازی بخش قابل توجهی از سرمایه‌ها منجر شد و از آنجا که دورنمای بازار جهانی طلا نیز درخشان به نظر می‌رسید، مقداری از سرمایه‌ها به بازار سکه و طلا منتقل شد، اما طی روزهای هفته جاری میلادی (روزهای دوشنبه به بعد) بازار طلای جهانی دوباره به ثبات برگشته ولی هنوز هیجانات در بازار داخلی پابرجاست. نمودارهای همراه روند تغییرات قیمت سکه را طی دو هفته اخیر نشان می‌دهد. سرعت تغییرات قیمت سکه در بازار داخل بیش از تغییرات قیمت اونس است. به این ترتیب باید گفت کشش‌پذیری بازار سکه از عوامل جهانی تغییر قیمت طلا بسیار بالاست و تغییرات در قیمت اونس با اثرات قوی‌تری بازار سکه و طلای داخلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این موضوع با توجه به ثبات شدید قیمت دلار در این مدت اثبات شده است.
در این بین اما دو نکته قابل تامل است؛ نخست آنکه ممکن است قیمت طلای جهانی با شکلی که آغاز به کار کرد ادامه نیابد. به عبارتی در روزهای پایانی هفته قبل قیمت اونس روند معکوسی را در پیش گرفته است و به این ترتیب قیمت حتی کاهش یافته و این مساله حساب و کتاب معامله‌گران و چشم‌انداز پیش‌بینی قیمت را سخت کرده است. اکنون فعالان بازار داخلی سکه از این نکته غافل نیستند که تغییرات سکه در بازار تهران در حال حاضر به شدت به بازار جهانی این فلز گرانبها متکی است. حال تکلیف بازار چیست؟ دو سناریو برای آینده بازار طلا تا سال 93 قابل ذکر است؛ نخست تقویت طلای جهانی همزمان با تداوم روند کاهشی بورس تهران است که می‌تواند قیمت طلا را تا مرز یک میلیون تومان افزایش دهد که در این صورت در مدت زمانی کوتاه به سود قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران این بازار منجر می‌شود. سناریوی دوم، بهبود بورس و کاهش دوباره قیمت جهانی طلاست که در این صورت بازار با سرعت بالاتری از خود واکنش نشان می‌دهد و قیمت سکه به 870 هزار تومان بازمی‌گردد. البته در این میان باید افزایش تقاضا برای طلا و سکه ویژه ایام نوروز را افزود که به صورت سنتی بازار را با افزایش قیمت مواجه می‌سازد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها