شناسه خبر : 17140 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روابط تجاری ایران و کره جنوبی چگونه افزایش یافت؟

اقبال کره

فاطمه شیرزادی
کره جنوبی در سال‌های اخیر یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران بوده است، البته پیش از این بیشترین مبادلات تجاری دو کشور به صورت واردات ایران از کره انجام شده است، اما جدیدترین گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد ارزش دلاری صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی در هشت‌ماهه آغازین سال جاری با رشدی قابل توجه، به مبلغ دو میلیارد و 144 میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که در سال‌های 1391 تا 1394 ارزش دلاری صادرات ایران به این کشور هیچ گاه به یک میلیارد دلار نرسیده است. آمارهای دفتر بازرگانی کشورهای آسیا-اقیانوسیه نشان می‌دهد آخرین آمار میلیاردی صادرات ایران به کره مربوط به سال 1390 بود؛ در این سال ارزش صادرات ایران به کره به یک میلیارد و 388 میلیون دلار رسیده بود. پس از آن صادرات ایران به این کشور در سال 1391 به مبلغ 916 میلیون دلار و در سال 1392 به مبلغ 335 میلیون دلار کاهش یافته است. در سال 1393 ایران معادل 391 میلیون دلار صادرات غیرنفتی به کره داشته، اما ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان به کره جنوبی در سال 1394 با کاهشی شدید به مبلغ 134 میلیون دلار افت کرده است.
البته پیش از گزارش اخیر گمرک که از افزایش شدید صادرات ایران به کره در هشت‌ماهه آغازین سال جاری خبر می‌دهد، گزارش شهریورماه دفتر بازرگانی کشورهای آسیا-اقیانوسیه نیز مبلغ میلیاردی صادرات ایران به این کشور را نشان داده است؛ بر اساس آن گزارش، ایران در شش‌ماهه آغازین سال 1395 معادل دو میلیارد و 50 میلیون دلار کالای غیرنفتی به کره جنوبی صادر کرده است. البته گزارش گمرک نشان می‌دهد که به طور کلی صادرات غیرنفتی ایران نسبت به سال گذشته 74 /5 درصد افزایش داشته است، ولی صادرات ایران به کره جنوبی در هشت‌ماهه سال جاری نسبت به کل سال گذشته، 16 برابر شده است. اما علت این اقبال کره جنوبی به کالاهای ایرانی در سال جاری چه بوده است؟ رفع تحریم‌ها چقدر در این زمینه اثرگذار بوده است؟
اجرایی شدن برجام و سفر خانم «پارک گئون هی» رئیس‌جمهوری کره جنوبی به ایران در سال جاری چقدر در این رشد اثرگذار بوده است؟ چرا با وجود افزایش چشمگیر صادرات ایران به کره جنوبی، واردات ایران از این کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد نکرده است؟ از سال 1390 تا سال 1394 ارزش واردات ایران از این کشور همواره حدود سه یا چهار میلیارد دلار بوده، اما در هشت‌ماهه ابتدایی سال جاری ارزش واردات ایران از این کشور به مبلغ دو میلیارد و 148 میلیون دلار رسیده است؛ رقمی که حتماً تا پایان سال افزایش خواهد یافت، اما بعید است در آن رشدی مشابه رشد صادرات ایران از این کشور ایجاد شود.
آیا می‌توان گفت یکی از دلایل این رشد شدید در صادرات ایران به کره وجود ظرفیت‌های خالی‌مانده فراوان در این عرصه بوده که با رفع تحریم‌ها و توسعه روابط دو کشور از آنها استفاده شده است؟ این روند افزایشی تا چه‌حد ادامه خواهد یافت؟ برای روابط تجاری ایران با کره چه چشم‌اندازی وجود دارد؟ آیا کره جنوبی رقیبی جدی برای کشورهایی مانند هند و چین در مشارکت در اقتصاد ایران است؟ مهم‌ترین ظرفیت‌هایی که در بازارهای کره جنوبی برای کالاهای ایرانی وجود دارد، در کدام بخش‌هاست؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها