شناسه خبر : 17094 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خرید و فروش خودرو در فصل اول امسال راکد بود

بهار پاییزی بازار خودرو

از قدیم گفته‌اند «سالی که نکوست، از بهارش پیداست»؛ با رکودی که بازار خودرو در سه ماه نخست امسال تجربه کرد، چندان افق روشنی برای این بازار طی سال جاری پیش بینی نمی‌شود.

حمیدرضا بهداد

از قدیم گفته‌اند «سالی که نکوست، از بهارش پیداست»؛ با رکودی که بازار خودرو در سه ماه نخست امسال تجربه کرد، چندان افق روشنی برای این بازار طی سال جاری پیش بینی نمی‌شود.
هرچند راکد بودن خرید و فروش در یکی دو ماه ابتدایی سال، موضوع عجیبی در بازار خودرو کشور به شمار نمی‌رود و ماه رمضان نیز در رکود بهار امسال نقش داشته، با این حال بازار در مجموع حالت طبیعی چند سال پیش خود را ندارد.
قیمت‌های بالا در کنار قدرت خرید پایین، کماکان اصلی‌ترین دلایل این رکود دامنه‌دار به شمار رفته و اجازه نمی‌دهند بخش قابل توجهی از مشتریان به بازار خودرو نزدیک شوند. این ماجرا البته بسیار پیش از بهار 95 آغاز شده، چه آنکه دو سه سالی می‌شود قدرت خرید مشتریان ایرانی به دلیل نقدینگی پایین و قیمت‌های بالا، از دست رفته یا کم شده است. هرچه هست، بهار امسال برای بازار خودرو (چه در حوزه محصولات داخلی و چه وارداتی‌ها) پاییزی گذشت و مشتریان چندان میلی برای خرید و فروش از خود نشان ندادند. بیشتر نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند رکود بازار خودرو در سه ماه نخست امسال شدت گرفته و چشم امیدشان به پایان ماه رمضان و آغاز مسافرت‌های تابستانی است. آنها البته در عین حال تاکید می‌کنند که فعلاً نشانه‌ای از رونق گرفتن خرید و فروش در بازار خودرو به چشم نمی‌آید.
در این شرایط اما گفته می‌شود اوضاع فروش داخلی خودروسازان کشور به بدی بازار نیست و آنها توانسته‌اند با استفاده از روش‌های جذاب فروش، بخشی از مشتریان را به خرید خودرو ترغیب کنند. به گفته فعالان بازار، روی آوردن خودروسازان به روش‌های فروش قسطی و چکی و همچنین در نظر گرفتن سودهای کلان، مشتریان را راهی شرکت‌های خودروساز کرده و کمتر کسی برای خرید به بازار قدم می‌گذارد. در واقع روش‌های بعضاً جذاب فروش خودروسازان، مشتریان زیادی را از بازار رویگردان کرده و آنها ترجیح می‌دهند به جای خرید نقدی (از بازار)، محصول موردنظر خود را از خودروسازان پیش‌خرید کنند. در حال حاضر، برخی خودروسازان تا مرز 27 درصد نیز سود به مشتریان می‌پردازند و این موضوع آنقدر جذاب هست که مشتریان حتی به قیمت دیر تحویل گرفتن خودرو ثبت نامی‌شان، در طرح‌های فروش مربوطه شرکت کنند.
اتفاقاً این روزها که بانک‌ها نرخ سود سپرده را کاهش داده‌اند، جذابیت طرح‌های فروش موردنظر، بیش از پیش شده و خیلی‌ها به بهانه پیش‌خرید خودرو، سرمایه خود را نزد خودروسازان می‌گذارند و سود کلانی نیز نصیبشان می‌شود.
اما بازار خودرو در حالی فصل بهار امسال را با رکود پشت سر گذاشت که قیمت خودروها تغییرات نسبتاً اندکی را تجربه کرد. جدای از افزایش قیمت خودروها ناشی از بالا رفتن نرخ بیمه، اوضاع کلی بازار نیز بر افت و خیز قیمت‌ها اثر گذاشت، هرچند تغییرات چندان شدید نبوده است. آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت عنوان می‌کنند، حداکثر افزایش و کاهش قیمت خودروها، حول و حوش 500 هزار تومان بوده و تغییرات کمتر از این نیز قابل مشاهده است. به عنوان مثال، قیمت پژو 206 صندوقدار، در پایان بهار و در مقایسه با ابتدای سال، حدود 500 هزار تومان کاهش یافته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها