شناسه خبر : 16887 لینک کوتاه

گزارش وزارت کار آمریکا کارشناسان را به احیای پدرخوانده اقتصاد جهان امیدوارتر کرد

نقاهت اقتصاد آمریکایی

داده‌های رسمی نشان می‌دهد کارفرمایان آمریکا در ماه گذشته ۱۵۵ هزار شغل به اقتصاد آمریکا افزودند. این داده‌ها اشاره می‌کنند که قدم‌های ایستای رشد اقتصادی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر کاهش نرخ بالای بیکاری داشته باشد.

وزارت کار آمریکا در روز جمعه اعلام کرد فیش‌های حقوق خارج از بخش کشاورزی در ماه گذشته به تعداد 155 هزار مورد افزایش پیدا کرده است. این رقم اندکی بالاتر از رقم 153 هزار موردی بود که تحلیلگران انتظار داشتند، اما از رقم 161 هزار مورد در ماه نوامبر کمتر بود.
افزایش اشتغال به شکل گسترده‌ای در کل اقتصاد، از بخش تولیدی و ساخت و ساز گرفته تا بخش خدمات درمانی، توزیع شده است. نرخ بیکاری در ماه دسامبر در رقم 8/7 درصد ثابت ماند. این رقم تقریباً یک درصد از یک سال قبل آن پایین‌تر است، اما هنوز از نرخ میانگین شش درصدی در طول 60 سال گذشته بالاتر است. علاوه بر این، وزارت کار، با اشاره به تغییری کوچک در نوسان‌های فصلی بازار کار، تخمین خود را درباره نرخ بیکاری در ماه نوامبر به رقم 8/7 درصد افزایش داد. چند اقتصاددان گفتند داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا در حال یافتن راه خروج از وضعیت بحرانی است.
تام پورسلی در بازارهای سرمایه آر‌بی‌سی به رویترز گفت: «هیجان زیادی به این گزارش نرخ اشتغال راه یافته است، تا حدی که این میزان ممکن است ناامیدکننده باشد. این نشان می‌دهد اقتصاد، با نزدیک شدن شمار فیش‌های حقوقی به میانگین خود در طول سال های گذشته، به آرامی اما باثبات در‌حال خارج شدن از وضع بحرانی است.» مارکوس بولوس در ام‌بی‌کپیتال می‌افزاید: «گزارش نرخ اشتغال ماه دسامبر برخی را ناامید کرده اما با این‌حال اقتصاد آمریکا در مسیر درستی حرکت می‌کند.»
اکثر اقتصاددانان انتظار دارند امسال اقتصاد آمریکا با افزایش‌های مالیاتی و همین‌طور با کاهش هزینه‌ها توسط خانوارها و کسب و کارها، که هنوز در تلاش برای کاهش بار بدهی‌های خود هستند، احیا شود. در این هفته، کنگره آمریکا قانونی را برای اجتناب از بخش اعظم افزایش‌های مالیاتی تصویب کرد و کاهش‌های هزینه‌ای را به تعویق انداخت. حتی با توافقنامه دقیقه نودی برای پرهیز از «پرتگاه مالی»، اکثر کارگران با این مواجه می‌شوند که با وجود پایان یافتن کاهش دو‌ساله مالیات‌ها بر درآمد، حقوقی که به خانه می‌برند کم شده است. فدرال‌رزرو، از سال 2008 تاکنون، نرخ‌های بهره را نزدیک به صفر نگه داشته است، و در ماه سپتامبر خرید اوراق قرضه بدون مهلت را به منظور حمایت از وام‌دهی‌های بیشتر وعده داد. با این حال، در روز پنجشنبه، دقایقی از نشست ماه دسامبر فدرال‌رزرو نشان داد برخی از اعضای کمیته بازار آزاد فدرال، که نرخ‌های بانکی و حجم برنامه خرید دارایی را تعیین می‌کند، شدیداً درباره خطرهای بالقوه برنامه فدرال‌رزرو برای انتشار پول نگرانند، و برخی از اعضا احساس خوبی نسبت به خرید اوراق قرضه توسط فدرال‌رزرو پس از میانه سال 2013 ندارند. این کمیته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد چند تن از اعضا، با اشاره به مساله ثبات مالی یا حجم ترازنامه، بر این باورند که بهتر است خریدها را تا پیش از به پایان رسیدن سال 2013 کاهش دهند. فدرال‌رزرو ماه گذشته اعلام کرد نرخ‌های بهره را نزدیک صفر نگه می‌دارد تا نرخ بیکاری حداقل تا 5/6 درصد کاهش پیدا کند، به شرطی که تورم از 5/2 درصد بالاتر نرود.
منبع: Telegraph

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها