شناسه خبر : 1688 لینک کوتاه

مدیرکل جدید سازمان تجارت جهانی کیست؟

آقای مذاکره

«روبرتو کاروالیو دی آزودو» متولد سوم اکتبر ۱۹۵۷ است. مدیرکل آینده سازمان تجارت جهانی دیپلماتی باتجربه و متولد شهر بندری سالوادور، مرکز ایالت باهیا در برزیل است.

«روبرتو کاروالیو دی آزودو» متولد سوم اکتبر 1957 است. مدیرکل آینده سازمان تجارت جهانی دیپلماتی باتجربه و متولد شهر بندری سالوادور، مرکز ایالت باهیا در برزیل است. او از سال 2008 به عنوان نماینده دائم برزیل در سازمان تجارت جهانی و دیگر سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی در ژنو حضور دارد. او به غیر از سازمان تجارت جهانی در نهادهای اقتصادی دیگری چون سازمان جهانی دفاع از مالکیت معنوی (WIPO)، کنفرانس سازمان ملل برای تجارت و توسعه (UNCTAD) و اتحادیه ارتباطات از راه دور بین‌المللی (ITU) نیز به عنوان نماینده برزیل حضور دارد.
آقای آزودو علاوه بر زبان مادری‌اش یعنی زبان پرتغالی بر سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیولی نیز تسلط دارد. او ابتدا در دانشگاه برازیلیا مهندسی برق خواند و پس از آن در موسسه ریو برانکو به تحصیل روابط بین‌الملل پرداخت. آزودو از زمان ورود به مجموعه وزارت برزیل در سال 1984 تاکنون تجربه بسیار بالایی در مسائل اقتصاد بین‌الملل و سیاست تجاری به ویژه در مذاکرات برای حل اختلافات تجاری اندوخته است. آخرین منصب او قبل از ورود به سازمان تجارت جهانی حضور در وزارت امور خارجه و فعالیت به عنوان معاون وزیر در امور اقتصادی و فناوری از سال 2006 تا 2008 بوده است. در همین منصب او به عنوان رئیس هیات مذاکره‌کننده برزیل در دور دوحه و عضو ناظر در مذاکرات تجاری بازار مشترک جنوبی - موافقتنامه سیاسی اقتصادی بین کشورهای آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه و ونزوئلا و بعداً بولیوی- با دیگر گروه‌ها و یا کشورهای خارج از آمریکای لاتین نیز فعالیت کرده است. آزودو به خوبی مراتب ترقی و پیشرفت را در دستگاه وزارت خارجه برزیل پیمود. او کارش را با حضور در مجامع مختلف بین‌المللی و عضویت در هیات‌های مذاکره‌کننده آغاز کرد و به تدریج به عنوان یک مذاکره‌کننده ارشد شناخته شد. اروگوئه اولین مقصد خارجی او برای حضور در سفارتخانه برزیل بود. او طی سال‌های 92 تا 94 در مونته‌ویدئو سفیر برزیل بود. پس از آن به برزیل بازگشت و در سال‌های 95 و 96 معاون رئیس ستاد امور اقتصادی و دارایی وزارت امور خارجه برزیل شد. او که اکنون چهره‌ای موجه و مطمئن از خود ساخته بود راهی واشنگتن شد تا در سفارت برزیل در آمریکا خدمت کند. او از سال 1991 تا 98 به مدت هفت سال در واشنگتن بود. او همچنین از سال 1997 تا 2001 عضو هیات دائمی برزیل در ژنو بوده است. آقای آزودو در بسیاری از اختلافات تجاری مهم برزیل به عنوان نماینده ارشد این کشور در مذاکرات دوجانبه و چندجانبه و یا در سازمان تجارت جهانی حاضر شده که شاید قابل‌توجه‌ترین آن منازعه برزیل و ایالات متحده بر سر موضوع پنبه و دیگر اختلافات تجاری این دو کشور بوده است. او همچنین در پانل‌های حل اختلاف این سازمان در سمت‌های مختلف کار کرده است. او در بین سال‌های 2001 تا 2005 رئیس واحد حل اختلاف و پس از آن تا سال 2006 مدیر دپارتمان امور اقتصادی در برزیل بود. او در مجامع بین‌المللی زیادی همچون کمیسیون‌های فائو، شورای بین‌المللی پنبه، کمیته نظارت بین‌المللی پنبه، کمیته تجاری OECD و ... حضور داشته است. سفیر آزودو در اغلب کنفرانس‌های وزارتی سازمان تجارت جهانی از ابتدای مذاکرات دور دوحه حضور داشته است. او به عنوان نماینده ارشد برزیل و نماینده دائمی این کشور در سازمان تجارت جهانی فعال است. تجارب آزموده او و روش واقع‌گرایانه او برایش شهرتی به ارمغان آورده که او را به عنوان یک مذاکره‌کننده قابل اعتماد و مطمئن نشان می‌دهد که قادر است راه‌حل‌های خلاقانه‌ای ارائه دهد و بر پایه آن جلب اعتماد کند.
همسر او ماریا نازارث فارانی رئیس هیات دائمی دفتر سازمان ملل در ژنو است. حاصل ازدواج این دو مذاکره‌کننده ارشد دو دختر است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها