شناسه خبر : 16797 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار دارو پس از ژنو

در حال حاضر در بازار دارویی کشور مشکل خاصی وجود ندارد و داروی مورد نیاز مردم در دسترس است. در بازار دارو در سال جاری در کشور هم واردات و هم صادرات نقش قابل توجهی داشتند.

سیدمهدی سجادی/ دبیر انجمن داروسازان ایران
در حال حاضر در بازار دارویی کشور مشکل خاصی وجود ندارد و داروی مورد نیاز مردم در دسترس است. در بازار دارو در سال جاری در کشور هم واردات و هم صادرات نقش قابل توجهی داشتند. حال با توجه به روند مذاکرات ژنو در کشور نیز ثبات در بازار دارو آن هم به دلیل تامین مواد اولیه دارو صورت گرفته است، اما در بخش ارزی هنوز تغییر چندانی ایجاد نشده است. در حال حاضر در بازار دارو کمبودی وجود ندارد و آنچه بیماران در کشور به آن نیازمند هستند در دسترس است و کسانی که به دنبال داروی خاصی هستند، بهتر از سال گذشته می‌توانند به داروی مورد نیازشان دست پیدا کنند. از سال گذشته تاکنون نه‌تنها واردات بخش دارو بهبود یافته و بسیاری از نیاز دارویی کشور تامین و تسهیل شده است، بلکه تولید داخلی نیز بهتر شده است. در این زمان واردات دارو به منطق مناسبی رسیده است. شاید پیشتر دارو چندان مشکل‌آفرین نبود و بیشتر داروهای ضروری وارد می‌شد اما از سال گذشته تاکنون هم واردات افزایش یافته و هم تولید داخلی افزایش یافته است. داروهایی برای بیماری‌های خاص همچون شیمی‌درمانی که پوشش بیمه‌ای آنها بیشتر شده است، با افزایش واردات همراه شدند و همین امر باعث کاهش مشکلات دارویی شده است. اما باید به این نکته توجه کرد که در جریان توافقات در حال انجام نرخ ارز این داروها تغییری نداشته و بهتر است این توافقات در این بخش نیز صورت گیرد. در حال حاضر کمک‌هزینه‌ای که بیمار دریافت می‌کند بیشتر شده اما نرخ ارز تغییری نداشته است و در قسمت مدیریتی کار همکاران در سازمان غذا و دارو و انجمن توانستند با تدابیر اندیشده‌شده در بخش مدیریتی پروسه ترخیص و تخصیص ارز را تسریع کنند که بازار دارویی این آرامش را داشته باشد. حال به نظر نمی‌رسد که در این میان بازار ارز دارو دچار تغییر شده باشد.
از سال گذشته تاکنون بازار دارو با آرامش بیشتری همراه شده است. به گونه‌ای که اکنون مشکل خاصی در بازار دارو وجود ندارد و داروی مورد نیاز کشور تامین شده است. مشکلاتی همچون دسترسی به داروهای خارجی و داخلی از سال گذشته تاکنون کمتر شده است و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروهای داخلی موجود است. این آرامش به سیستم ترخیص و تخصیص ارز هم وارد شده است و همین امر باعث شده در سیستم اداری هم مشکلی ایجاد نشود. اکنون نیز هم تکلیف واردات مشخص است و هم ترخیص مواد اولیه یک روند مشخص به خود گرفته، منطقی پیدا کرده است و به نظر می‌رسد این امر می‌تواند منابع خوبی را جذب کند. در حال حاضر نیز این مذاکرات می‌تواند تبادلات ارزی در بخش دارو را برطرف کند. گرچه پیشتر نیز کشور در بخش واردات و تولید دارو مشکلات زیادی نداشت، اما در صورت مثبت بودن توافقات بازار دارو با وضعیت مطلوب‌تری همراه می‌شود. از آغاز این مذاکرات پروسه انتقال ارزی تسهیل و تسریع شده اما هنوز به صورت کامل انجام نشده است و ممکن است در برخی سیاست‌های بانکی با برخی کشورها مشکلاتی وجود داشته باشد که برطرف نشده باشد. اما قطعاً ادامه و تکمیل این روند باعث می‌شود که به راحتی انتقالات ارزی و سیر ترخیص کالاها و مواد اولیه به خوبی همچون دیگر محصولات صورت گیرد. قطعاً در زمینه تولیدات داروهای خاص گام‌های خوبی برداشته شده است و این توافقات نیز باعث می‌شود تا تولیدات داخل هم بیشتر دیده شود، به‌گونه‌ای که در زمینه تولید داروهای خاص کشور با پیشرفت خوبی همراه شده است و با تکنولوژی بالا شاهد فرآیند تولید هستیم. در حال حاضر آمار کلی مصرف دارو نشان می‌دهد تا 96 درصد داروهای عمومی مورد نیاز کشور تولید داخل است و کارخانجات داخلی پتانسیل خوبی در جهت تولید دارو در کشور دارند. اکنون نیز کارخانجات داخلی و تیم متخصصان و پژوهشگران داخلی خوبی به صورت حرفه‌ای و با دانش به تولید دارو مشغول هستند که بهبود اوضاع نیازمند تامین منابع اولیه و واردات آنهاست. ممکن است گاهی داروهای وارد‌شده امکان تولید داخلی را داشته باشند و تنها نیازمند تامین ریالی باشند که پیش‌بینی می‌شود در جریان این مذاکرات واردات مواد اولیه بهبود یابد. بر اساس آمارهای موجود وضعیت صادرات دارو به کشورهای خاورمیانه مناسب است و کارخانجات داخلی می‌توانند پتانسیل تامین داروی مورد نیاز برای صادرات را فراهم کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها