شناسه خبر : 16759 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

دوراهی شورای پول و اعتبار
جمهوری اسلامی نوشت: در شرایط فعلی شورای پول و اعتبار بر سر یک دوراهی بزرگ قرار دارد؛ از یک‌سو عدم افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی موجب می‌شود بانک‌ها منابع لازم را برای پرداخت تسهیلات به تولید‌کنندگان نداشته باشند، متقاضیان تسهیلات نیز باید ناگزیر منابع مالی مورد نیاز خود را از بازار با نرخ‌های بالا حتی تا (ماهانه) هفت درصد تامین کنند. دارندگان پول نیز برای حفاظت از ارزش دارایی‌هایشان در برابر تورم، به سمت اعمال سوداگرانه مانند خرید و فروش سکه، ارز و مسکن سوق می‌یابند. شورای پول و اعتبار چاره‌ای جز افزایش نرخ سود سپرده‌ها ندارد اما این نرخ‌ها دائمی نیست. اگر نرخ تورم در یک دوره زمانی نهایتاً دو تا سه‌ساله کاهش محسوسی بیابد، به تبع آن نرخ سود نیز پایین خواهد آمد.

مسکن مهر یا مسکن بی‌مهر؟
قانون در گفت‌و‌گو با کمال اطهاری ضمن تایید تصمیم دولت برای متوقف کردن طرح مسکن مهر اضافه کرده تاکنون ۸۸ میلیارد دلار برای پروژه مسکن مهر هزینه شده است و به نظر می‌رسد معادل همین رقم برای تکمیل این پروژه و تبدیل ساختمان‌های احداث‌شده به مسکن مورد نیاز باشد. اطهاری عنوان کرده این پروژه از ابتدا پروژه نادرستی بود. مانند ساختمانی است که کج ساخته شده است. این کارشناس مسکن طرح مسکن مهر را مسکن بی‌مهر خوانده و گفته مسکن مهر در شرایطی اجرا شد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منحل شده بود، اکثر موسسات پژوهشی و تحقیقاتی که من با آنها کار می‌کردم تعطیل و نیمه‌تعطیل شده است و در چنین شرایطی طرح را کسی بررسی کرد که اصلاً مسوول بررسی نبود.

استقبال از مناظره
ایران در یادداشتی به قلم منصور بیطرف با اشاره به پیشنهاد وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد برای مناظره با دولتمردان جدید نوشت: این فرصت یگانه‌ای است که در اختیار مسوولان اقتصادی دولت روحانی قرار می‌گیرد تا در خصوص خالی بودن خزانه مناظره کنند. از زمان وزارت شمس‌الدین حسینی تا پایان دولت احمدی‌نژاد مجموع درآمدهای نفتی بالغ بر ۴۱۸ میلیارد دلار بوده و با توجه به صادرات غیر‌نفتی بیش از ۵۲۰ میلیارد دلار ارز وارد کشور شده است چرا با توجه به این درآمد ارزی ارزش پول کشور سه برابر کاهش پیدا کرده و خلاصه اینکه فساد اقتصادی در دوران دولت سابق در تاریخ اقتصادی ایران بی‌سابقه بوده است. سیاست‌های اقتصادی آن دوران چگونه تنظیم شده بود که این مفسده‌ها بر بستر آن شکل گرفتند؟

سرنوشت بابک زنجانی
شرق در گفت‌و‌گویی که با امیرعباس سلطانی رئیس کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی بدهی‌های بابک زنجانی انجام داده نوشت: دستگاه‌های امنیتی صحت و ثبات مالی زنجانی را تایید کرده بودند و به روایت امیرعباس سلطانی، چهار وزارتخانه و بانک مرکزی هم بر سلامت حساب‌های مالی او صحه گذاشته بودند. اما خروجی همه این اعتمادها، مرد جوانی است که به گفته سلطانی، بنا را بر فرافکنی گذاشته و مدام همه علامت سوال‌ها را به تحریم‌ها تقلیل می‌دهد. سلطانی گفته است: تخلفات مالی بابک زنجانی، قائم به ذات نبوده و تشکیلاتی در کنار او قرار دارند. هنوز صحبت از بدهی ۱۳ هزار میلیاردتومانی ایشان به وزارت نفت است، فکر کنید برای اختلاس سه‌ هزار میلیاردتومانی چه جار و جنجال رسانه‌ای به پا کرد؛ حالا حرف ۱۳ هزار میلیارد تومان مطرح است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها