شناسه خبر : 16507 لینک کوتاه

گفت‌وگو با میشل راسکائو مدیرعامل آب‌معدنی دماوند

ثابت شد آلوده نیستیم

کارخانه آب معدنی دماوند که چندی پیش با حکم وزارت بهداشت تعطیل شد، این هفته دوباره بازگشایی می‌شود و تولید خود را از سر می‌گیرد. میشل راسکائو، مدیرعامل فرانسوی‌تبار این شرکت، در گفت‌وگویی مکتوب با تجارت فردا چگونگی ازسرگیری فعالیت‌های این شرکت را در ایران شرح داده است.

کارخانه آب معدنی دماوند که چندی پیش با حکم وزارت بهداشت تعطیل شد، این هفته دوباره بازگشایی می‌شود و تولید خود را از سر می‌گیرد. میشل راسکائو، مدیرعامل فرانسوی‌تبار این شرکت، در گفت‌وگویی مکتوب با تجارت فردا چگونگی ازسرگیری فعالیت‌های این شرکت را در ایران شرح داده است.
وزارت بهداشت چندی پیش تعطیلی شرکت آب‌معدنی دماوند را در دستور کار خود قرار داد و چند روز پیش مجوز از سرگیری فعالیت این شرکت را صادر کرد. داستان آب‌معدنی دماوند چگونه ختم به خیر شد و چه تعهداتی برای از سرگیری فعالیت‌هایتان به وزارت بهداشت داده‌اید؟
بسیار خوشحالیم که وزارت بهداشت کیفیت خوب محصولات دماوند را تشخیص داد و با توجه به آزمایش‌های انجام‌شده روی محصولاتی که تولید آنها به سه ماه قبل بر‌می‌گردد، چنین نتیجه گرفتند که هیچ‌گونه آلودگی در محصولات این شرکت وجود ندارد و این محصولات در بازار سلامتی شهروندان را تامین کرده و کاملاً مطابق با هر استانداردی هستند. البته زمانی که کارخانه باز شود (در هفته جاری)، اصلاحات جزیی باید انجام شود که انجام این اصلاحات هیچ‌گونه ارتباطی به کیفیت محصولات ندارد و مربوط به تغییراتی مثلاً در سایز حروف روی برچسب بطری آب است که باید بزرگ‌تر باشد.

‌ موازین بهداشتی آب‌معدنی در دنیا بر اساس چه استانداردی رعایت می‌شود و وزارت بهداشت ایران کدام استاندارد را در این خصوص قبول دارد؟
مقررات مربوط به آب‌های معدنی و آشامیدنی کاملاً شفاف هستند و در قوانین کدکس الیمنتاریوس تعریف شده‌اند. برای قوانین بهداشتی، بهداشت جهانی مرجع بین‌المللی است. در ایران از هر دو قانون کدکس و WHO پیروی می‌کنند اما چند روز پیش قوانین جدیدی برای هر دو نوع آب صادر شده است. تولیدکنندگان آب بسته‌بندی لازم است تا مفهوم قوانین جدید را درک کنند چرا که نه با ما و نه با کارشناسان در مورد این قوانین مشورت نشده است.

‌ موازین بهداشتی آب‌معدنی در ایران با دنیا چه تفاوتی دارد؟ آیا این موازین نسبت به سایر نقاط دنیا سختگیرانه‌تر است یا اینکه با آن همخوانی دارد؟
تا آنجا که من اطلاع دارم موازین بهداشتی آب‌معدنی ایران با دنیا یکسان است. برای صنعت بسته‌بندی آب دو نوع طبقه‌بندی وجود دارد، یکی آب آشامیدنی و دیگری آب‌معدنی. قوانین آب‌معدنی سختگیرانه‌تر است زیرا هیچ‌گونه فرآیند تصفیه‌ای صورت نمی‌گیرد. اما به محض اینکه شما به پروسه تولید، فیلتری اضافه کنید بر اساس قوانین این آب، آب آشامیدنی خواهد بود حتی اگر منبع همان منبع آب‌معدنی باشد. از این‌رو شرکت آب‌معدنی دماوند تصمیم گرفت به پروسه تولید خود سیستم فوق مدرن میکروفیلتراسیون را اضافه کند و با توجه به این فیلتر، آب دماوند، آشامیدنی است و جزو آب‌معدنی قرار نمی‌گیرد.

‌ این فیلترها چه نقشی در تامین بهداشت آب دارند؟
معتقدیم با اضافه کردن چنین فیلترهایی، سطح امنیت خاطر و سلامت مصرف‌کنندگان بیشتر خواهد شد. توجه داشته باشید که حدود 70 تا 80 درصد آب‌های بسته‌بندی که در ایران عرضه می‌شود، آشامیدنی است نه معدنی! در دنیا تعداد معدودی برند وجود دارد که آب‌معدنی را با مفهوم واقعی به تولید می‌رسانند و بقیه عمدتاً آب آشامیدنی را بسته‌بندی می‌کنند.

‌ شرکت آب‌معدنی دماوند زیرمجموعه‌ای از هلدینگ دنون فرانسه است که 75 درصد سهام را از طرف ایرانی خود خریداری کرده و سهامدار اصلی این شرکت شده است. این هلدینگ در دنیا چه فعالیت‌هایی دارد و در ایران در چه زمینه‌هایی فعال است؟
شرکت دنون شرکت مواد غذایی است که در گروه غذای سالم در زمینه آب، لبنیات، غذای کودک و مکمل غذای بیمار فعالیت می‌کند. این شرکت خود را متعهد به تولید غذای سالم در جامعه برای گروه‌های سنی از بدو تولد تا میانسالی می‌داند و در این راستا قدم برمی‌دارد و در طول فعالیت خود توانسته رتبه اول دنیا در محصولات لبنی، رتبه دوم دنیا در آب بطری‌شده، رتبه دوم دنیا در صنعت غذای کودک و رتبه اول اروپا در صنعت تغذیه پزشکی را به خود اختصاص دهد.
این شرکت در آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه، اروپای مرکزی و شرقی و اروپای غربی حضور جهانی دارد.

‌ سهم صادرات آب‌معدنی دماوند در هلدینگ دنون چقدر است و چه چشم‌اندازی برای آن تعریف شده است؟
اولین هدف در شرکت دماوند خدمت به بازار ایران است اگرچه ما اهداف بلندتری نیز داریم که آن صادر کردن محصولات تولیدی به کشورهای همسایه و به دست آوردن سهمی از بازار آنهاست. به عنوان مثال کیفیت محصولات ما اخیراً توسط مقامات بهداشتی دوبی در امارات متحده عربی تایید شده است و به‌زودی صادرات خود را به این منطقه آغاز خواهیم کرد.

‌ با توجه به اتفاقات رخ داده و برخوردی که با شرکت آب‌معدنی دماوند شد، فعالیت هلدینگ‌های دیگر در ایران با چه ملاحظاتی روبه‌رو شده و چنین رخدادهایی چه پیامی به آنها می‌دهد؟
ما شرکت‌هایی مستقل هستیم که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنیم.

‌ حاشیه سود آب‌معدنی در ایران چقدر است و چرا برخی از فعالان اقتصادی سعی زیادی در ورود به این بازار دارند؟
در ایران برندهای زیادی در تولید آب وجود دارند، برندهای جدیدی وارد بازار شده‌اند و برندهایی هم به زودی از بازار خارج می‌شوند چون شرکت‌های آنها بسته خواهند شد. برای تامین اطمینان بیشتر مصرف‌کنندگان و تولید محصولی با کیفیت خوب و ماندگار، سرمایه‌گذاری کلانی لازم است چرا که این تجارت بر محور حجم بالای تولید استوار است و با حجم پایین نمی‌توان محصولات باکیفیت تولید کرد.

‌ بازار آب‌معدنی در دنیا در اختیار کدام‌یک از برندهای معتبر جهانی است و دنون در این میان چه جایگاهی دارد؟
همان‌طور که گفتم در دنیا برندهای معدودی اقدام به تولید آب‌معدنی می‌کنند و بیشتر فعالان در این صنعت به تولید آب آشامیدنی مشغول‌اند. در این میان گروه دنون یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آب بسته‌بندی در جهان است و در کشورهای مختلف مانند ترکیه، فرانسه، اسپانیا، لهستان، مکزیک و... در بالاترین رتبه قرار داریم.

‌ ورود به بازارهای صادراتی این کالا در دنیا تابع چه قوانین و مقرراتی است و تولیدکنندگان باید چه قوانینی را رعایت کنند؟
کدکس، الیمنتاریوس، سازمان بهداشت جهانی به علاوه قوانین محلی، موازینی هستند که تولیدکنندگان آب آشامیدنی و معدنی باید رعایت کنند.

‌ به عنوان یک تولیدکننده مصائب کار در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید و از دولت ایران برای بهبود فضای کسب و کار خود چه توقعاتی دارید؟
کلید اصلی همکاری است. زمینه‌های مختلفی با قوانین و ضوابط متفاوت وجود دارد که دولت باید رسیدگی کند. تولیدکنندگان در زمینه کاری خود کارشناس هستند بنابراین تبادل نظرات بین کارشناسان و مدیران اجرایی می‌تواند به بهبود این صنعت کمک کند. برای مثال می‌توان گفت برای داشتن قوانین خوب، باید با کارشناسان مشورت شود تا قوانین فی‌مابین به خوبی معنا پیدا کند و بررسی شود که آیا این قوانین قابلیت اجرایی دارند یا خیر؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها