شناسه خبر : 16489 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صنعت خودروسازی ایران

راندن تخت گاز

خیابان‌های شلوغ تهران نشان از صنعتی دارد که به دلیل رفع بعضی از تحریم‌ها بعد از توافق انجام‌شده برای کنترل برنامه هسته‌ای‌اش، آماده سودآوری است. تولیدکنندگان خارجی آماده شرکت در مسابقه رفتن به ایران برای به دست آوردن مزیت جمعیت بزرگ ۸۰‌میلیونی آن هستند. بازار عظیم داخل ایران بزرگ‌ترین بازار بعد از مصر در خاورمیانه است.

راندن تخت گاز

خیابان‌های شلوغ تهران نشان از صنعتی دارد که به دلیل رفع بعضی از تحریم‌ها بعد از توافق انجام‌شده برای کنترل برنامه هسته‌ای‌اش، آماده سودآوری است. تولیدکنندگان خارجی آماده شرکت در مسابقه رفتن به ایران برای به دست آوردن مزیت جمعیت بزرگ 80‌میلیونی آن هستند. بازار عظیم داخل ایران بزرگ‌ترین بازار بعد از مصر در خاورمیانه است.
زمان‌بندی بازگشایی بازار ایران مزیتی برای خودروسازان بزرگ است. فروش آمریکا در اوج یا نزدیک به اوج است و بازگشت سریع اروپا ممکن است به انتهای خود رسیده باشد. در این میان بازارهای بزرگ نوظهور مانند چین و برزیل در حال افول است. تحریم‌ها ضربه سختی به ایران زد. فروش خودرو، که به اوج 6/1 میلیون دستگاه در سال 2011 رسید، به دلیل شدت گرفتن تحریم‌ها در سال 2013 به نصف کاهش یافت. سپس با بهبود روابط بار دیگر بازار رشد پایداری پیدا کرد. طبق برآورد شرکت مشاوره IHS این رشد باید از 3/1 میلیون دستگاه خودرو در سال جاری فراتر رود، پیش از آنکه به رقم 6/1 میلیون دستگاه در سال 2016 برسد.
خودروسازان فرانسوی که زمانی در بازار ایران پیشرو بودند، در جست‌وجوی تثبیت دوباره کنترل این بازار هستند. کارخانه پژو سیتروئن که به تنهایی مسوول حدود یک‌سوم فروش سال 2011 بود، و کارخانه رنو با توجه به حضورشان پیش از تحریم‌ها در موقعیت خوبی قرار دارند تا به نیروهای خودروسازی داخلی بپیوندند که اکنون مسوول بیشتر فروش‌ها هستند. در حقیقت پژو توافق کرده با شریک قبلی خود یعنی ایران‌خودرو تولید را از سر بگیرد. رنو در حال مذاکره برای خرید سهام اقلیت یا کارخانه‌های پارس‌خودرو است. وزرای دولت فرانسه که هرگز از تحت فشار قرار دادن شرکت‌های ایرانی در خارج از ایران شرمنده نبوده‌اند، برای هموار‌ کردن راه به تهران هجوم آورده‌اند.
آنها کار خود را پیش می‌برند. دولت ایران از موضع سختگیرانه فرانسه بر سر توافق هسته‌ای ناخشنود است. خروج سریع پژو از ایران در سال 2012 بعد از پیوستن به متحد خود یعنی جنرال‌موتورز هنوز هم مایه دلخوری است. این می‌تواند باب ورود را برای خودروسازان چینی باز بگذارد که به‌رغم تحریم‌ها شبکه‌ای از واردکنندگان تشکیل داده‌اند. اما مدل‌های چینی به کیفیت بد شهرت دارند.
رقابت از سوی دیگر خودروسازان نیز شدید خواهد بود. ایران کشوری جذاب است و این جذابیت تنها برای موقعیت فروش در آن نیست. شرکت‌های اروپایی در جست‌وجوی تولید کم‌هزینه ابتدا در اسپانیا و سپس در اروپای شرقی سرمایه‌گذاری کردند و اکنون به شمال آفریقا روی آورده‌اند. پژو در مراکش، و رنو در الجزایر کارخانه‌های جدید افتتاح کرده‌اند. مدتی طول می‌کشد اما ایران که بازاری نویدبخش در منطقه‌ای با رشد سریع است می‌تواند کشور بعدی باشد.
منبع:‌اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها