شناسه خبر : 16436 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نسخه بازسازیشده گاو اکران شد

باشگاه سینمایی فرهنگسرای نیاوران کار خود را با اکران نسخه دیجیتالی فیلم «گاو» و با حضور داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی آغاز کرد که در این مراسم حرف‌ها و خاطرات شنیدنی ردوبدل شد.

باشگاه سینمایی فرهنگسرای نیاوران کار خود را با اکران نسخه دیجیتالی فیلم «گاو» و با حضور داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی آغاز کرد که در این مراسم حرف‌ها و خاطرات شنیدنی ردوبدل شد.
باشگاه سینمایی فرهنگسرای نیاوران روز جمعه 30 خرداد 1393 فعالیت خود را با اکران نسخه دیجیتال شده فیلم «گاو» آغاز کرد.
در این مراسم داریوش مهرجویی کارگردان فیلم «گاو»، ناصر تقوایی کارگردان سینما، لیلا حاتمی، عزت‌الله رمضان‌فر، عباس سجادی مدیر فرهنگسرای نیاوران و برخی از عوامل دیجیتال‌سازی فیلم «گاو» حضور داشتند. در ابتدای این جلسه نسخه دیجیتال شده فیلم «گاو» با کیفیتی مناسب برای حاضران پخش شد و پس از اکران این فیلم داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و دو تن از عوامل دیجیتال‌سازی فیلم روی صحنه رفتند.
در ابتدای این جلسه مهرجویی گفت: امشب نه برای صحبت در مورد این فیلم بلکه جهت تقدیر و تشکر از گروه بازسازی این فیلم سینمایی و آقای کامرانی که از مسوولان این حرکت بوده است دور هم جمع شدیم. این کار سخت و پیچیده است. سینما از نظر فنی مدیومی است که آثار در آن در حال اضمحلال هستند. روزگاری نگاتیوهای فیلم‌های صامت آتش می‌گرفتند ولی امروز دنیا به سمت فناوری دیجیتال می‌رود. در همه کشورهای دنیا یکی از کارهای مهم فیلمخانه‌ها نگهداری از فیلم‌های 35‌میلیمتری است که هنوز دیجیتال نشده‌اند. ما در ایران فقط دو مرکز برای دیجیتال کردن فیلم‌ها داریم؛ یکی تلویزیون است و دیگری شرکت پیشگامان. متاسفانه در صدا و سیما سیستم اسکنینگ از کار افتاده است اما امیدوارم این حرکت همچنان ادامه پیدا کند و فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران دیجیتالی شوند. برای این کار هیچ راهی جز پیشگام شدن سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد.
ناصر تقوایی کارگردان و مستندساز سینمای ایران در این مراسم گفت: گام نخست در دیجیتال کردن فیلم‌های قدیمی با فیلم «گاو» که یکی از پیشروترین فیلم‌های موج فرهنگی ایران است، برداشته شد. از سال 47 موج جدیدی در سینمای ایران جریان پیدا کرد که دست بر قضا ما سه نفر به دلیل شرایط‌مان در آن مطرح شدیم. من، داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی در آن زمان جوان بودیم. فیلم‌های ما کاملاً متفاوت بود و سه جریان متفاوت را به راه انداخت. امیدوارم همان‌طور که جریان سینمای نوین با فیلم مهرجویی شروع شد جریان دیجیتال کردن فیلم‌های قدیمی نیز با این فیلم شروع شود. در دنیا رسم بر این است که هر پنج سال یک‌‌بار نگاتیوها دوباره پروسه تثبیت را می‌گذرانند تا فیلم‌ها از بین نرود اما متاسفانه در ایران این‌گونه نیست. سینما اهمیت زیادی در ایران دارد و این را می‌شود از نیروی جوانی که به این حرفه روی آورده، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در این حرفه انجام می‌شود و دلبستگی مردم به آن فهمید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها