شناسه خبر : 16402 لینک کوتاه

وزارت بهداشت اخیراً به استفاده از براق‌کننده‌های میوه هشدار داده است

جنجال براق

نه خبر از دستمال خیسی است و نه نشانی از آبی که روی میوه ریخته باشند. میوه‌هایش اما ترد است و سرخ.

سپیده اشرفی

نه خبر از دستمال خیسی است و نه نشانی از آبی که روی میوه ریخته باشند. میوه‌هایش اما ترد است و سرخ. سیب‌هایی که از یک فرسخی علامت رسیده بودن را می‌دهند و انارهای سرخی که برق رنگش، چشم را می‌زند. چند وانت پشت سر هم کنار خیابان ایستاده‌اند. هر کدام‌شان بار یک میوه را به حراج گذاشته‌اند. حراجی که شاید تنها به اسم باشد و در نهایت به چند برابر قیمت واقعی تمام شود. هندوانه‌هایی که حتی در غیر فصل هم، تازه و آبدار به چشم می‌آیند. خیلی‌هایشان جمله به شرط چاقو را گذاشته‌اند اما آنقدر رنگ تازه میوه‌ها چشم‌رباست که شاید به دید خیلی از خریداران اصلاً نیازی به چاقو و امتحان هم نباشد. حجمش مهم نیست، تنها قدری از بارشان را که خریده باشی، تفاوت عمده میان انارها و سیب‌های ترد و سرخ با آنهایی را که رنگ‌پریده‌شان مهمان‌‌ خانه‌ها می‌شود درک می‌کنی.
شاید در این صورت بتوانی به خوبی، کیفیت را از آن رنگ و لعاب‌هایی بدانی که زمان خرید به میوه‌ها اضافه شده بود. رنگ‌هایی که گاهی آنها را شیمیایی می‌خوانند و گاهی طبیعی. وزارت بهداشت به شدت به آن هشدار داده و وزارت جهاد کشاورزی از آن دفاع کرده است اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این رابطه در نظر داشت، تاثیر این رنگ بر قیمت محصولات است. آن‌طور که در بیشتر مناسبت‌ها دیده شده، قیمت میوه‌ها و محصولاتی که رنگ‌های افزودنی و مواد براق‌کننده داشتند، چند برابر محصولات معمولی است و همین مساله بازار این محصولات را آشفته‌تر می‌کند و به طورمعمول، هیچ یکی از مسوولان دولتی موضع‌گیری مشخصی در این رابطه نمی‌کند.
با این حال، اخیراً موضع‌گیری جدیدی در این رابطه از سوی وزیر بهداشت صورت گرفته که مساله احتمال آلودگی میوه‌ها به مواد براق‌کننده را دو برابر می‌کند. هرچند که مواضع اعلام‌شده در این رابطه همانند مسائلی که در جنجال روغن پالم مطرح بود، دوگانه است اما مطرح شدن آن از سوی شخص اول وزارت بهداشت، جدی بودن این مساله را نشان می‌دهد. شب یلدا و عید نوروز از مناسبت‌هایی است که معمولاً از این دست اتفاق‌ها بیشتر در آن روی می‌دهد. با این حال، هر بار هم بحث به جای مشخصی نمی‌رسد. کمااینکه درمورد روغن پالم نیز مساله سالم بودن یا نبودن آن به نقطه مشخصی نرسید و در نهایت با اعلام ممنوعیت استفاده از آن در مواد غذایی، ختم شد.
هر چند که در مورد آلوده بودن میوه‌ها به مواد براق‌کننده، بحث قدری جدی‌تر است چرا که پیش از این نیز خبرهایی در خصوص آلوده بودن محصولات کشاورزی و آبیاری آنها با آب فاضلاب مطرح شده بود.
همین اتفاق، سبب بیشتر شدن اهمیت آلوده بودن میوه‌ها به واکس براق‌کننده است. با این حال، مواضع متفاوت وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی، تنها سبب سردرگمی مردم شده است و تا زمان یکدست نشدن این صحبت‌ها، نمی‌توان نظر هیچ یکی از طرفین را قطعی دانست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها